TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte registerreim

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323313  av L1877

Noen som vet etter hvor mange km denne skal byttes? MR2 '91, ikke turbo.
 #328904  av johnnie_W75

Var rundt og hentet pris på skifte av regreim idag.
Det varierte fra 7800(hos Toyota) til 6700. Noen som har fått gjort det for mindre kr?
Trur det er litt dyrere på mr2, enn på andre biler.
Må nesten gjøre det nå da hverken jeg eller forrige eier vet når det ble gjort sist.
 #328959  av Haugrud

Er ikke uvanlig pris det der..pleier å ligge på fra 5-10000 :)
 #328960  av lasse

Jeg betalte 2700 når jeg bytta på gti motoren i 2004, men sørg for å få byttet det strammehjulet og vannpumpa i samme slengen, det betalte jeg rundt 6000 for rundt et år senere...

EDIT: Begge deler ble gjort på toyota ski
 #328968  av FireWalk

Med tanke på hvor mye arbeid det er så er ikke det der gale pris. Har selv drevet og styret og har hatt av og på reima x antall ganger i det siste.. Er en jobb jeg kvier meg til hver gang.. Trangt og vanskelig å komme til når motoren står i. Ikke rart det koster mye når det går så mange timer på å gjøre dette. Siden MK2 er såpass skjelden så tviler jeg på at mekanikerene på toyota gjør dette hver dag, og da har de ikke fått det inn i fingrene enda, og da tar det en god del lengre tid.
 #328997  av TrustNo1

Kan noen bekrefte at 3S-GTE ikke tar skade av at reima ryker? Mener jeg har lest det tidligere, men lurte på om noen har opplevd en reim som har røket.

Har selv enda ikke bytta reim på bilen min, men i følge forrige eier så skal motoren i bilen min være helt ny rundt rundt 2005. Har derimot ingen papirer på det så jeg har ingen garanti.

Bilen har ikke gått så langt siden dette, men det nærmer seg jo 5 år, så er kanskje på tide å skifte uansett. Mulig jeg tar det i vinter.
 #328999  av johnnie_W75

Tilbudene jeg fikk var inkl bytte av vannpumpe, alle strammehjul og reim samt arbeid.
 #329074  av FireWalk

Motoren tar ikke skade om reima ryker. 3S-GTE er en såkalt Non Interference motor. Jeg opplevde at reg-reima glapp da strammeren tok kvelden. Ingen skade skjedd, og jeg har HKS 264 kammer med høyere løft enn orginal kammene. :)
 #329082  av inzane2012

FireWalk skrev:Motoren tar ikke skade om reima ryker. 3S-GTE er en såkalt Non Interference motor. Jeg opplevde at reg-reima glapp da strammeren tok kvelden. Ingen skade skjedd, og jeg har HKS 264 kammer med høyere løft enn orginal kammene. :)
kanskje litt OT, men kan du forklare litt bedre?? det med Non Interference og sånt?
 #329086  av FireWalk

På mange motorer så er det ikke klaring mellom ventilene og stempelet når stempelet er på topp og ventilene er nede. Dvs at om reima ryker så blir ventilene stående stille mens stemplene fremdeles går en liten stund etterpå, nok til at ventilene blir slått istykker.. og muligens blir jo da stemplene ødelagt også.. Altså totalt havari.

NON interference motor er enkelt og greit at det er mer klaring slik at selv om reima ryker og ventilene er åpen så vil ikke stemplene ta borti dem, de går klar. :)
 #329098  av inzane2012

FireWalk skrev:På mange motorer så er det ikke klaring mellom ventilene og stempelet når stempelet er på topp og ventilene er nede. Dvs at om reima ryker så blir ventilene stående stille mens stemplene fremdeles går en liten stund etterpå, nok til at ventilene blir slått istykker.. og muligens blir jo da stemplene ødelagt også.. Altså totalt havari.

NON interference motor er enkelt og greit at det er mer klaring slik at selv om reima ryker og ventilene er åpen så vil ikke stemplene ta borti dem, de går klar. :)
kort og enkelt forklart ;) hehe, har ikke GTi'n dette da?? mener å ha lest en plass at toppen på gti motoren ikke er helt optimal fra fabrikk, så den er vel kanskje mer sårbar om reima ryker da?
 #329119  av Helgeland

jeg har gti.. 92 mod.. opplevde selv at reima røk.. og motoren bare stoppet.. tok på ny og ingen problem...
 #329122  av TrustNo1

Ok. Takker for responsen. Da kan jeg iallefall vente til vinterparkeringen med å skfite reim uten større bekymringer :)
 #329421  av johnnie_W75

Nå røyk dynamoen på søndag og når jeg må ta reg reima, så blir det en kombojobb alikevel som koster flesk tenker jeg...
Det var den ferien... hehe
SKulle få reg reim jobben for ca 5 inkl deler og dynamoen koster vel ca 2, så da ender jeg opp på rundt 7-8 lapper tot.
Skal vel ikke klage på det?