TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Finnes det godkjente 3S-GTE swaps i Norge?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #329399  av AnaXyd

Heisann!

Jeg driver å synser veldig på tanken med å bytte ut min 7A-FE med 3S-GTE motoren fra GT4. Men først om fremst, er det noen her som veit om noen som har gjort det samme i Norge, og fått det godkjent på Norske veier?
 #329526  av stn

Jeg har et turbokit som er ferdig bygd til motoren din. Om du er gira på det.
Ellers så tenkte jeg på det samme som deg, er en helvettes med jobb å få det bygd om. Koster massevis av penger
og du skal ha god peiling. Derfor valgte jeg å bygge et turbokit til den jeg hadde, funka fint det.
Men bilen er solgt, kittet er ditt for 5000.
 #329537  av AnaXyd

Om du har et turbokit er jeg interessert. Send meg gjerne en PM med all informasjon du kan oppdrive om kittet, og gjerne bilder! :D

Jeg har sanka masse informasjon om 3S-GTE swappen, og dette er hva du må tenke godt over:
- Ledningsnettet må forlenges om du kjøper en clip fra Japan
- Du må kjøpe girkassa fra 3S-GE eller 5S-FE da disse er FWD
- Du må kjøpe ny clutch som passer til 3S-GTE motoren, og girkassa
- Drivakslene må byttes fra 3S-GTE og over på din bil (de passer visst rett på)
- Motorfestene må du bytte slik at de passer (3S-GTE fester overalt unntatt til den på girkassa)

Mer informasjon her: http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=28825

Og ellers skal det visst være ganske greit å smokke motoren nedi. Såklart, denne motoren er jo heftig som bare rakkern, og hadde vært konge å fått den nedi lovlig! Turbokit er vel litt værre å få godkjent?
 #329552  av mr2storbrua

Skal ikke være noe verre å få godkjent turbokit enn 3S-GTE. Dersom du ikke senker kompresjonen går jeg utifra at du ikke kjører på med like mye turbotrykk, altså vil du få mindre effekt. Så lenge du kan dokumentere at GTi'en tåler effekten av 3S-GTE (altså at bremser og understel er likt til GT4, evt bytte det som er forskjellig), skal det ikke være noe problem å få godkjent en motor med mindre effekt enn 3SGTE. Det er veldig vanskelig å få denne dokumentasjonen til MR2, men mulig det er litt enklere til celica siden denne er solgt ny i Norge...
 #329554  av AnaXyd

julepils skrev:Vent litt, var ikke dette din tråd/ditt spørsmål og alikevel sitter du med svaret, sånn cirkus? Hehe. :roll:
Jeg spør om det er finnes tidligere folk som har gjort dette i Norge, og om det er mulig å få det lovlig.. :D
 #329555  av AnaXyd

Jeg håper det er mulig å få tak i dokumentasjonen... Skal prøve å høre med Toyota i morra, og se hva de kan bringe til meg. Jeg må ikke betale for noe slik dokumentasjon?

Og fremdeles er jeg interessert i folk som eventuelt har gjort det samme her i Norge! Hadde vært greit å få vite litt mer fra en som kan samme språk. Stoler ikke helt på dessa amrikanerne! :P
 #329557  av julepils

Hvilken dokumentasjon? Iforhold til om det vil være mulig å godkjenne det? Tror man kan ende opp på litt forskjellige svar når det gjelder det der.

Amerika? Har vel i grunnen ingen relevanse iforhold til lovene her i det hele tatt. Ser folk som får skilter på altslags kjøretøy rundt forbi der.
Så er nok lurt i å ikke stole helt på dem iforhold til slikt. =P

Har planer om å gjennomføre denne operasjonen selv - om den blir godkjent eller ikke.
 #329584  av ArildM

Kan ikke si annet en at jeg tror du sliter. Du skriver ikke hvilken bil du skal sette en slik motor i, men _ALT_ må dokumenteres og Toyota Norge må stille med papirer som kan vise til hva du har gjort og om hvorvidt dette er noe de kan gå god for.

Du må ha papirer på motor og alt tilhørende denne, samt papirer på at resten av chassiet tåler motoren (bremser osv.).

Toyota er ikke akkurat kjente for å stille med slik dokumentasjon (var heldig nok som fikk "kranglet" til meg papirer som hadde E merking på en original Mr2 Mk1 som skulle importeres til norge selv om denne var original og solgt akkurat identisk i norge).

SÃ¥ svaret blir nok, nei. Med mindre du vil investere enormt mye tid, og enda mere penger.
Du kan bytte motor og håpe at den går gjennom eu kontroll, men skjer det en eller annen ulykke i det kan det bli du selv som sitter dyypt i det i etterkant.
 #329607  av ludde

Når jeg drev å surra med det der for en sund siden så kom jeg over en artikkel om en ( I NORGE) som hadde byttet til 3s-gte motoren og fått dette godkjent.

Det er alvorlig mye papirarbeid i en slik prosess, men ta en tur ned på toyota og spør dem. Så tar du det derifra, men jeg vet at en har gjort det før deg. Finner f*** ikke den artikkelen nå..
 #329621  av 2fast4u

Raymond F her på forumet har vel ett godkjent motorskifte fra 3S-GE til GTE
Står litt om denne bilen her: http://bgk.origo.no/-/bulletin/show/795 ... lica-turbo

memberlist.php?mode=viewprofile&u=2818

:wink:
 #329667  av AnaXyd

Oj se her ja! Da er det tydeligvis håp da! Sendte en PM til han, men det var visst forrige eieren som swappa da.

Jeg har lyst til å bli nestemann som får dette i boks for å si det sånn!
 #329671  av k_one

Blir spennende å se hva du får til svar her:)
Driver selv å bytter fra 3S-GE til 3S-GTE nå og jeg har veldig lyst til å ha det godkjent også.
Mulig det blir lettere å få til hvis vi gjør en felles innsats hva gjelder papirer osv hos Toyota?? :wink: