TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nytt spesialvåpen avslører biltrimmere...

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #329851  av johnnie_W75
 
Det var jo en link til der ang en som slapp unna avgifter.
Fordi bilen var eldre enn 10år og det gjelder jo mange av oss..
Mange av oss her inne har jo biler fra 99 og eldre eller?
 #329852  av Marcus
 
Politiet burde vel egentlig ha ransakelsesordre for å gjøre dette også..?
 #329853  av Remi
 
tror ikke dere at dem tilpasser systemet slikt at dem får lov til dette?
dem tar jo kontroll av lys osv ellers..
 #329856  av inzane2012
 
dem kan ikke kreve avgift for økning av effekt på biler som har vert regga i norge i 10år eller mer med mindre dem endrer lova ;) og det har vel ikke skjedd enda, så alle biler som er eldre enn 10 år kan vel trimme så mye dem vil så lenge det er godkjent uten å betale ei krone i avgift vel?
 #329859  av ke25-toyoglide
 
Ja ca sånn ihvertfall.
Problemet med mange (altfor mange) som trimmer, er at de dobler effekt +++, men understell og bremser blir ikkje oppgradert. I tillegg til at det blir trikset med alt mulig dritt som ødelegger vektbalanse og kjøreegenskaper.
Typisk Volvo 240 med bigblock med 300 hk.+++.
 #329861  av tojo
 
Molbo land! Her skal det overvåkes til "minste" detalj.
Kriminelle som selger stoff,voldtar og banker folk helseløs slipper lettere unna ,enn
"høykriminelle" biltrimmerne.
Er ikke lenge til det blir rasjon,kontroll og avgifter på dasspapir.
Blir så forbanna på det norske retts system! :evil:
Greit nok at lover og regel er for å følge MEN må da være visse grenser!
Hvor er fornuften? banke en stakkars uskyldig mann(bot 10000??kansje MAX ) trimme en bil 100hk(100000,- i bot +straffeavgift)
Dette i seg selv må da være "spesialvåpen" mot politikerne som har bestemt dette!
 #329864  av inzane2012
 
ke25-toyoglide skrev:Ja ca sånn ihvertfall.
Problemet med mange (altfor mange) som trimmer, er at de dobler effekt +++, men understell og bremser blir ikkje oppgradert. I tillegg til at det blir trikset med alt mulig dritt som ødelegger vektbalanse og kjøreegenskaper.
Typisk Volvo 240 med bigblock med 300 hk.+++.
helt enig, og difor jeg sa i forrige post at dem ikke kan si noe på 10 år gamle biler som har trimmet til dobbel effekt så lenge det er GODkjent ;)

hvem som helst skjønner jo at en bil som er lagd for kanskje 200hk ikke har godt av at du presser inn 400hk..
men en annen ting, dem sier at dem og er ute å ta folk med vanlige biler som bare kanskje har chippet, men en chip i seg selv vil jo ikke nødvendigvis gi så mye hk vel? og er det ikke en sånn regel om at du kan trimme opp til 15% av orginal hk uten å betale noe avgift?
Chipping gjør jo egentlig bare motoren mer effektiv, justerer den sånn at den får optimal menge luft/bensin det igjen gjør jo at forbruket burde gå litt ned og igjen gi mindre avgasser vel?

syns det var mye rart som kom frem i den artikkelen til adressa, MEN jeg kan godt skjønne hvorfor dem går til det skrittet og skaffer seg en rulle, for det er jaggu mange biler som desidert ikke burde vert på veien når det kommer til råne miljø og sånt, og sånne kontroller hjelper jo på å få sånne biler av veien, pluss det indirekte tvinger folk som holder på med heftig og vill trimming til å gjøre ting sikkert, det vil kanskje i lengden gjøre BT mer velvillige til å godkjenne ting når dem ser at folk gjør sine prosjekt skikkelig og ikke bare hiver nedi en turbo og ic for å få mest mulig gamp og driter i resten ;)
 #329869  av mralp
 
”dem ikke kan si noe på 10 år gamle biler som har trimmet til dobbel effekt så lenge det er GODkjent”
”pluss det indirekte tvinger folk som holder på med heftig og vill trimming til å gjøre ting sikkert, det vil kanskje i lengden gjøre BT mer velvillige til å godkjenne ting når dem ser at folk gjør sine prosjekt skikkelig og ikke bare hiver nedi en turbo og ic for å få mest mulig gamp og driter i resten”

Dummeste jeg har lest i år. Har du vært gravd ned på mars siste 20 år, eller er du bare kunnskapsløs? For å berike deg kunnskapsmessig: Problemet er at det ikke er mulig å få NOE SOM HELST godkjent.
Enhver form for motorbygging er i praksis forbudt. Jeg har holdt på i 15 år og kan love deg de ikke godkjenner en ting. Kun et fåtalls biler i visse årsklasser (bla Volvo og noen Forder) hvor man kan få godkjent moderat trimming.
 #329871  av mralp
 
Forøvrig:
Man kan ikke bare lukke dører uten å åpne en ny. Det er det som er problemet.

På gamle Harleys har vi et greit regelverk som går an å forholde seg til. Selvsagt er vi ikke enig i alle reglene der heller, men vi får nå bygget om og dyrket vår interesse og hobby. Jeg drev med amcar de 4 første åra av mitt billiv, og der var det enda enklere, nesten fritt fram. Ville man ha inn en bigblock var det bare å ringe BT, så kom de en tur og så på. Man forklarte hvordan man hadde tenkt å stive opp etc, og det var aldri noe problem. Eneste anmerkning jeg noen sinne fikk var selvsveiset kjettingratt. Overgangen til japsebiler ble dermed brå, for her var ALLE dører lukket. Og hvor BT i MC og Amcar bygging viste skjønn og forståelse var det full stopp nå. Og det er det enda, faktisk blir det bare værre og værre.
Nå er det ikke slik at man plutselig i en alder av 35 eller 40 utvikler en voldsom interesse for hekling og legger bildilla på hylla. Ved å ikke tilby noe løsning kan vi ikke gjøre annet enn å gi faen og håpe på det beste.

PS
Og ang det evige maset om bremser: Bilens masse er den samme. Massen som skal stanses er den samme. Bilens masse endres ikke av antall hester. Ok? Derfor behøvde aldri å kjøpe 17” slisset 911 turbo bremser for amcaren min og 5.7L V8`n. Var godkjent med originale bremser gitt :idea:
 #329877  av ErikG
 
Har vært å pratet en del med biltilsynet ang motorbytte på Starleten min. Det de nå krever er bare en utslippsbekreftelse på motoren man setter inn. At motoren er godkjent for europeisk marked. Så lenge Toyota kan komme opp med at den og den motoren er godkjent for EU så kan du droppe den rett oppi.

Det de sa anngående ettermontering av turbo er at det er greit så lenge det følger papirer på utslipp at det er godkjent. I realiteten betyr det at du ikke får noe godkjent annet enn evnt noe fra TTE, AMG eller lignende. Det holdt ikke med en vanlig avgasstest.
 #329884  av mralp
 
Re ErikG:

Bare så du ikke brenner deg på samme måte som meg; Når jeg først ble ”huka” fikk jeg beskjed om å dra til Tyskland og foreta en full syklustest. Det var ingen andre anmerkninger. Jeg begynte med dette arbeidet og booket ferie. For å bekrefte at alt var i orden tilskrev jeg BT, og fikk et 80 siders svar. Kjernen var følgende: Justering av motorparametere er ikke forenlig med avgasskrav etter 1.januar 1989. Mao, selv om jeg dro nedover og tok full syklustest, bestod testen, og leverte disse papirene til BT, ville jeg ikke fått bilen godkjent. Jeg ble litt frustrert over dette, men ble da gjort oppmerksom på at ”enhver uttalelse er å betrakte som et utdrag og ikke er utømmende”. Mao, om de kommer på noe ”nytt” etterpå er det ditt problem. Starleten din er muligens fra før 89? Da er det litt andre regler, men undersøk først! Min bil er for øvrig fremdeles begjært avskiltet og står i garasjen på andre året nå, drømmen er å få den på veien i år :?
 #329886  av ErikG
 
Min er en 99 mod så funker dårlig. Må være en orginal motor som jeg forstod det. Motoren jeg skal sette inn er ikke levert i Europa så det blir ett umulig prosjekt å få godkjent med de reglene som er nå. Jeg forsto det som at jeg kan sette inn en annen orginal Toyota motor fra en bil som er levert sånn i europa. Som for eksempel om man har en Yaris med 1 liter motor kan man sette inn en 1,3 siden den er levert sånn å få det godkjent.
 #329890  av johnnie_W75
 
Min mr2 er en 90 mod som ble importert i 2002. Hvis jeg skulle trimme motoren på den nå vil jeg få problemer med regelverket da?
Er det hvor gammel bilen er som gjelder eller førstegangsregistrering i norge?
 #329891  av ArildM
 
johnnie_W75 skrev:Min mr2 er en 90 mod som ble importert i 2002. Hvis jeg skulle trimme motoren på den nå vil jeg få problemer med regelverket da?
Er det hvor gammel bilen er som gjelder eller førstegangsregistrering i norge?
Det lurer jeg også på, men om jeg har forstått det riktig så er det førstegangsregistrering i norge som teller?
I så fall har jeg en 20års gammel 2006 modell mr2 :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14