TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• eriks mr2 widebody

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #330578  av BT-GTI

har vel en tid for lenge siden startet en tråd men finner ikke den så jeg kan starte en ny en men denne blir en mer how to bygge en wideody mr2..

jeg er jo nå straks ferdig med mitt prosjekt (skal lakkes neste uke :D :D :D :D )

ja da setter jeg i gang .

det første man skal tenke på når en i det hele tatt begynner å tenke "hmm widebody det ser kult ut dette må jeg prøve" er å bli kvitt den tanken MED EN GANG!!!!! kittet er stort og det er ikke bare å hvie det på og lakke det med sprayboks fra biltema. hvis det er noen som har gjort det her inne må jeg ærlig talt si HVA TENKTE DU PÅ??

så hva trenger man for å lage et widbody kitt som ser bra ut og ikke trenger å fikse hvert år? man trenger å gjøre tin sikkelig hele veien.
her er en liten liste over ting man trenger:

-et bodykitt
-ca 2-2.5 kvadrattmeter glassfiber i både 300 og 400 fibre
-ca 4-5 liter polyester og da en haug med herder ca dobbelt for ikke måtte vente i 5 timer om gangen
- bukker eller løftebukk, andbefaller det siste for best mulig arbeidsstilling og for best sjekk av det som er gjor ser bra ut fra alle vinkler
-kompressor et must kan brukes til en hauger av arbeid.
-slipe papir da 60, 120, 250 og 300 papir
-slipemaskin og kloss
-støvsuger
-5liter tynner
-filler eller noe man kan tårke med papir ikke anbefalt
-poppnagel pistol
-popnagler da rustfrie nagler dette er et must så det ikke ruster i etter tid under alt sammen sik at det igjen låser bobler osv pluss lange og korte nagler og forskjellige -størelser på hodene pga plasseringer av naglene..
-drill bor
-ca 6 tuber med sicaflex
-ca 3-4 bokser med glassfibersparkel
-ca 4-5 bokser med sparkel
-eks antall beholder man kan blande polyestern i
-metall plater i ikke alt for tjukke disse brukes til å blande sparkelet på og mindre biter for å støpe glassfiber uten at tyngdekraften ødelegger alt før det herder
-3 stk ellefant teip
-2 stk maskeringsteip
-2liter med fylller
-spryte (til å legge på fyller)
-plast eller sløvfolie dette er til å gjøre at glassfiber slipper etter at det har stivnet pluss at man må jo dekke over ting som ikke skal sprøytes.
-tectyl ca 1 boks
-sink spray ,1 boks trenger det til mye rart og funker som grunning på steder som ikke synes men som du ike vil ruste eks kollisjonsbjelke.
-ny radiator eller ac-radiator dette burde bytes etter snart 20 år og lett tilgjengelig etter at alt er fra hva hverandre
-en pakke med strips. ALTID BRUKT FOR STRIPS!!
-rustfrie skruer til å sru alt sammen.
-et 2 kompositt lim som ikke slipper mot metaller og heller ikke mot glassfiber dette EXTREMT VIKTIG test ut forskjellige for å finne det beste. jeg brukte en som het -bygglim ackryll et eller annet nummer tørket på 5 min når den var to flater i friluft tar det ca 20 min.
-baterilader, vippelyktene skal opp og ned en million ganger for å se om alle mål passer med panser, sideskjermer og mot frontfanger dette suger strøm og drive å kave oppi der hver gang blir sittsomt.
båndsliper
vernebriller
gassmaske. tynner polyester og fyller er ikke akkurat godt for lungene. og det er ikke kødd folkenes man merker ikke lukta etter noen min og da blir du helt ja for å si det erlig (bare å sensuere moderator) fucked up i hue. rusa er feil ord men ødelagt er bedre.. lunge skader eller hjeneskader kan oppstå etter ca 30-35 min i et rom uten god ventilasjon. det sa hvertfall naboen min som er sjefkirurg på SIA...
-to pakker med engangshansker til å kline polyester med man kan kjøe sånne hansker men de stivner og de er noe skit å få av seg raskt.
-trailerlass på trailerlass med røyk,snus ,cola og nattmatt

dette er det jeg husker i farta, selvsagt kommer en haug med verktøy men har man ikke flat, stjerne-trekker eller skraller i forskjellige strørrelser så glem det.

grunnen til at jeg la ut denne listen er at greit nok du får et kitt til 10lapper men det koster en del tusen å sette det sammen.
i tillegg kommer alt av gamle skavanker. eks rust må bort først, bulker i dører, ihjelrusta skruer , bøyde kanaler osv osv alt må først se ut så kan man bygge.

jeg vil også si at man trenger tid. jeg startet i midten november og er straks ferdig. har brukt kvelder og netter og nesten alle helger fra jul og ut. er en usosial bombe så pass på en kompis gjør mye på at tiden går selv om det ikke er noe problem..

more to come
 #330596  av BT-GTI

etter innkjøp er det å ta bilen fra hverandre.
her er noen tips og triks jeg fant ut og brukte.

listene som går bak fra dørene og til bakre hjulbue sitter i en skrue som må nås innenifra bilen skru av alle deksler inne i bilen ta ut stolene og av med belte festene. der alarmhjernen orginalt sitter finner du et hull der sitter det en skrue til listene på førersiden sitter en org forsterker bare å kaste den hvis den sitter der. man kan drite i dette men da må en bryte listene av og da buer/bukler man platene som går der og det er noe dritt seinere når sideskjørtet skal på plass...

frontfanger og inner skjermer henger sammen ta ut innerskjermene og skru ut lamper blnkers osv så alle skruer til fangern. trenger langt fra alle men de man ser henger i karroseriet så må man finne skruene som holder fangern og sideskjermene sammen disse er litt kronglete så er det å røske det løs. er plast så det kommer fra hverandre. ta vare på skruene.

merk alle skruer en tar ut med hvor de skal ender oftes opp med å glemme hvor hva som skal hvor og feil gjenger og lengder er ikke noe som er morsomt å sette ting sammen igjen.

ta også vare på de klips løsningne som henger på fangern og på leppa til fangern disse skal brukes på nytt hvis de er i dårlig stand ta en tur til wurth og kjp nye som ikke har lange feste klemmer/ eller som kan kappes dette fordi når en skal skru ting sammen må man ha gjenger og glassfiber skal man ikke skru ting igjenom pga det fester ikke.

jeg brukte ikke de metall skivene i front og bakfanger. siden buene er anderledes og de bygget opp glassfibern noe som ville ha vært synlig når bilen ble ferdig.

jeg hadde vel mer jobb enn andre pga jeg har et carbon panser som buler dermed måtte jeg bygge opp frontfanger til å matche.

litt over til sideskjermene

mine hadde feil vinkel så jeg lagde to snitt så klemmer for å presse de sammen til riktig vinkel så var det å legge glassfiber og vente til det tørker så sparkle resten .man må altid se om alle fester passer for å sjekke tilpassningen. er ikke festene tilkoblet kan vinkler bli feil og det vil se klønete utført når slutten nærmer seg.

på alle deler av kittet (hverfall mitt) var det linjer som skulle etterligne de orginale linjene/listene mange fjerner disse og det kan jeg skjønne det vanskligste med hele jobben var å få "listene" til å komme på inje. mange steder var de ikke dype nok med tanke på grunning og lakk seinere vil gjøre at grunne kanter vil bli som en ripe.
men fjerner man disse/ sparkler de igjen synes jeg det ikke ser ut som en mr2 lenger ser litt rart ut men det er mitt syspunkt.

tilpassing tar lengst tid. av og på en million ganger slip litt sjekk leg på litt så sjekk forsterk så sjekk så når neste bit prøves er det samme bare nå må to biter tilpasses hverandre.

MAN MÅ TA UTGANGSPUNGT I DØRENE OG PANSERET

åpningene i dørene er fabrikksatt og sideskjørt og breddeskjermene må smøeys på for å få formen til å se bra ut. er litt som den sangen front fangern henger fats i sideskjermen sideskjermen henger fast i sideskjørtet sideskjørtet hener fast bredde skjermen breddeskjermen henger fast bakfangern bakfangern henger fasti baggasjebreddelokket og det henger fast i vingen så det er tett mye tilassing for å få at til å henge sammen.

så heng på front fangern sentre den. sett på sideskjermer og tilpass med dørene så av de og begynn seperat med skjørtene og tilpass de med dørene så seperat tilpassing med resten. er ting for langt kutt og del. for kort kutt legg på klemmer og legg glassfiber på og lag nye biter. vær hard med å kutte jeg fjernet de flappene som skal under innsteglistene. siden mine var blit bøyd fra fabriken så snipp snipp. med det måtte jeg feste skjørtene på kanalen det er det enkleste med tanke på at døra skal igjen en gang også :wink: er masser jeg kan skrive men husker ikke alt jeg gjorde, mye er slipe slipe slipe plastre slipe gå over med kontrast slipe.

NESTE UTGAVE: HVORDAN LAGE NYE HJULBUER BAK
 #330597  av BT-GTI

mr2storbrua skrev:TRD2000GT-kitet du satte på eller?

JEPP 8)
 #330598  av BT-GTI

bilder kommer ogå men mesteparten ser man ikke forskjell fra en måned til en annen pga tilpassning...
 #330610  av mr2storbrua

Høres ut som en del arbeid dette ja... Men trenger ikke gjøre så mye for å fjerne lista over luftinntaket. Det holder å ta av det dekslet som skjuler høytaleren bak, også ta av selen. Trenger ikke ta ut stolene i hvert fall...

Hvilke farge skal du ha på bilen? Må vel ha noen spacere også? Skal bli gøy å se litt bilder...
 #330614  av johnnie_W75

Er bare nødt til å svinge ned en dag til uka å se på detta mesterverket 8)
 #330659  av BT-GTI

mr2storbrua skrev:Høres ut som en del arbeid dette ja... Men trenger ikke gjøre så mye for å fjerne lista over luftinntaket. Det holder å ta av det dekslet som skjuler høytaleren bak, også ta av selen. Trenger ikke ta ut stolene i hvert fall...

Hvilke farge skal du ha på bilen? Må vel ha noen spacere også? Skal bli gøy å se litt bilder...
man tar ut stolene pga all støv og dritt pluss det er lettere å nå og ta ut utledningsnettet i dørerne og da har man et sted å ha interiøreret og skinnet på stolene mine er trekt om og støve de ned skjer ikke mens de forsatt impregneres. emn alle som liker å drive å kave inne i bilen etter å skru noe av er hjertlig velkommene til å gjøre det men jeg liker å ikke sette meg fast i bilen :wink:

skal lakkes sort type fargekode 001 sort uten metallic.

må vel ha spacere inntil de nye felgene kommer da trenger jeg ikke spacere. målet nå er å rekke mantorp til neste helg noen som skal ditt å teste bilen ?

bilder kommer så fort jeg finner ledningen til kameraet.. men må ut å finslipe .

folk kan bare stikke innom men er litt små stressa for å rekke å finslipe alt til neste uke
 #331137  av johnnie_W75

Var innom på mandag å så på dette prosjektet og det så meget bra ut. Mye jobb som ligger bak kan jeg se.
Det blir en kjempeflott bil når alt er på plass igjen.

Takker for titten Erik. Kommer innom å ser når den blir ferdig.
 #331367  av BT-GTI

litt offtopic men hvordan skal jeg skalere ned et bilde så jeg får lagt de ut? bildene mine er tatt med 2448piksler bredt og 1492 piksler høyt må ned til 2000 begge veier..
 #331378  av mr2storbrua

BT-GTI skrev:litt offtopic men hvordan skal jeg skalere ned et bilde så jeg får lagt de ut? bildene mine er tatt med 2448piksler bredt og 1492 piksler høyt må ned til 2000 begge veier..
viewtopic.php?f=1&t=3562
 #331519  av BT-GTI

startet opp slik med å prøve montere som dere ser manglet det noe i starten
Vedlegg
DSC00270 lite.jpg
DSC00270 lite.jpg (394.79 kiB) Vist 1721 ganger