TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bil tur med min Corolla EE90 1.3Xli til Utlandet.

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #330974  av ErlendE9
 
Hei folkens !

I sommer skal jeg ta en bil tur med 2 venner i min bil Toyota Corolla EE90 1.3 xli

har kjørt i fra bergen til gøteborg ifjor sommer gikk helt fint ingen problemer.

Men nå skal vi ta en tur til Danmark, Tyskland og Nederland og lurer på om vil gå dette fint med bilen min ?

Altså tåler motoren EE90 høy fart i mange timer ?

Klarer bilen helt fint i Autobahn ?

Takker for svar :)
 #330977  av Terjen
 
Føler dette blir litt: Hvor stor er en skog? Eller: Kan en bil kjøres med? :D

edit:
Men hvis dette ikke var ment som en spøk, så kan jeg vel si sikkert:
Hvordan i alle dager skal noen her vite hvordan din motor har det med seg selv. Et motorhavari/stopp/fusk etc. kan inntreffe like sannsynlig eller usannsynlig som at du skulle få mageknip/diare/tarmslyng etc. på vei til Nederland.
Det samme gjelder om du skulle kjøpt en flettny bil fra butikken, hvem kan spå om/når det stopper eller ikke? :)
 #331002  av ErlendE9
 
altså jeg er redd noen ting skulle ryke hehe men jeg tror at det går bra.

men hvordan er det på autobahn ? fri fartsgrense hele veien eller bare noen steder ?
 #331004  av Alexander G
 
Jeg tror ikke du skal bry deg vesentlig om hvor fort du kan kjøre på autobahn.
Hvis dere skal ut på tur og være 3 stk i bilen med bagasje så ville jeg tatt det meget rolig.
Bremselengde og kontroll på bilen forandrer seg endel med ekstra vekt og stor fart, og en corolla på 1,3 liter(eller hvilken som helst corolla) er ikke en bil jeg hadde testet grensene på der nede.

Men lykke til og god tur!
 #331020  av chris
 
ErlendE9 skrev:altså jeg er redd noen ting skulle ryke hehe men jeg tror at det går bra.

men hvordan er det på autobahn ? fri fartsgrense hele veien eller bare noen steder ?
Det er fri fart på enkelte strekninger, ellers er det vel 140 såvidt jeg husker? Vanlig fart i høyre fil er ca 90.
Om man ligger jevnt i høye hastigheter (over 100) anbefales det å sjekke olje jevnlig på turen - siden motoren ikke er vant til slikt.
 #331284  av lexusmann
 
chris skrev:
ErlendE9 skrev:altså jeg er redd noen ting skulle ryke hehe men jeg tror at det går bra.

men hvordan er det på autobahn ? fri fartsgrense hele veien eller bare noen steder ?
Det er fri fart på enkelte strekninger, ellers er det vel 140 såvidt jeg husker? Vanlig fart i høyre fil er ca 90.
Om man ligger jevnt i høye hastigheter (over 100) anbefales det å sjekke olje jevnlig på turen - siden motoren ikke er vant til slikt.
Jepp, det og kjøling... :wink:
 #331292  av Daniel HS
 
Er vel 130 stortsett hele veien. Er bare korte distanser det fremdeles er fri fartsgrense...

Tror din bil skal klare seg greit nedover, med mindre du går inn for å kverke den. Har sett ganske mye rart nede på veiene der, bl.a gamle Trabanter og andre Øst-Europeiske biler...

Som de sier her, kjør forsiktig, sjekk olje, kjøling, og dekk varme/trykk, så går det nok bra. Men husk på at Autobahn er INGENTING som å kjøre på motorveiene her i Norge. Sjekk en del ganger i speilet før du legger deg ut, vet aldri om det kommer en Ferrari eller tre (evt Lambo osv) susende i 250-300km/t. Har ikke kjørt selv nedover, men har sittet på sånn minst 8-10 ganger gjennom Europa :wink:
 #331300  av chris
 
Daniel HS skrev:Er vel 130 stortsett hele veien. Er bare korte distanser det fremdeles er fri fartsgrense...

Tror din bil skal klare seg greit nedover, med mindre du går inn for å kverke den. Har sett ganske mye rart nede på veiene der, bl.a gamle Trabanter og andre Øst-Europeiske biler...

Som de sier her, kjør forsiktig, sjekk olje, kjøling, og dekk varme/trykk, så går det nok bra. Men husk på at Autobahn er INGENTING som å kjøre på motorveiene her i Norge. Sjekk en del ganger i speilet før du legger deg ut, vet aldri om det kommer en Ferrari eller tre (evt Lambo osv) susende i 250-300km/t. Har ikke kjørt selv nedover, men har sittet på sånn minst 8-10 ganger gjennom Europa :wink:
Man må nesten se mer i speilene enn fremover. Og man må se langt bakover, ikke studere egen bakfanger. Likens må man se langt fremover, ikke sjekke sitt eget panser for steinsprut. Ting skjer litt fortere enn vi er vant til her oppe i nord. Og nordmenn flest kan heller ikke å kjøre på fler-felts vei. Venstre fil er forbikjøringsfil. Når man har gjort forbikjøringen legger man seg pent tilbake i høyre fil, for å slippe å få irriterte tyskere bak seg i kø.. og for å slippe å få de nevnte ferrarier eller lamboer plantet i ræva. Og blinklys er viktig ved feltskifte.
 #331328  av ErlendE9
 
takk for gode svar men er det noe mer jeg burde vite ? hvordan er der nede med bensin osv ? har de blyfri 95 ?

men uansett skal jeg kjøre rolig og kjøre på høyre fil hele veien.
 #331341  av hmsilset
 
følg med dekktrykk og olje og det du kan følge med.Er å anbefale å kjøre rundt 140kmt og stoppe mnst en gang i timen.Ikke at jeg har særlig erfaring, men å ligge i veldig høy hastighet kan bare ikke være sunt.Samtidig vil jeg tro at å kjøre i 110kmt der er farlig :)
 #331344  av ErlendE9
 
hmsilset skrev:følg med dekktrykk og olje og det du kan følge med.Er å anbefale å kjøre rundt 140kmt og stoppe mnst en gang i timen.Ikke at jeg har særlig erfaring, men å ligge i veldig høy hastighet kan bare ikke være sunt.Samtidig vil jeg tro at å kjøre i 110kmt der er farlig :)

Har kjørt fra Strømstad til Gøteborg i ca 120/130 km/t i gjennomsnitt.

men på Autobahn er ganske langt har jeg hørt hvor mange timer er det fra Kiel til Nederland ?
 #331348  av Daniel HS
 
hmsilset skrev:følg med dekktrykk og olje og det du kan følge med.Er å anbefale å kjøre rundt 140kmt og stoppe mnst en gang i timen.Ikke at jeg har særlig erfaring, men å ligge i veldig høy hastighet kan bare ikke være sunt.Samtidig vil jeg tro at å kjøre i 110kmt der er farlig :)
Ligge i 140 i en time? Stakkars armer i en så gammel bil... Trafikken i høyre feltet ruller i ca 90-110, avhengig av veistandard og trailertrafikk, og om det er 2 eller 3 felts osv.
 #331349  av hmsilset
 
Daniel HS skrev:
hmsilset skrev:følg med dekktrykk og olje og det du kan følge med.Er å anbefale å kjøre rundt 140kmt og stoppe mnst en gang i timen.Ikke at jeg har særlig erfaring, men å ligge i veldig høy hastighet kan bare ikke være sunt.Samtidig vil jeg tro at å kjøre i 110kmt der er farlig :)
Ligge i 140 i en time? Stakkars armer i en så gammel bil... Trafikken i høyre feltet ruller i ca 90-110, avhengig av veistandard og trailertrafikk, og om det er 2 eller 3 felts osv.
Har vært med i den farta med Datsun 280 til og fra spania.Gikk fint det:) Men ligger de i den farta på høyrefeltet er det nok lurt å kjøre der ja:)
 #331351  av Christian
 
Jeg skal ikke si hvordan eller hvor fort jeg kjører, men den forrige hiace'n min (03mod) lå på stødige 3600rpm i ca 2timer av gangen, med henger og supra bak! 140mil totalt, uten at det synets på pinnen :lol: Sperra er merket til 4200 tror jeg :P