TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjernstyrt Sentral lÃ¥s problem.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #331043  av FireWalk

Noe lignende har vært tatt opp før, men fant ikke igjen posten etter gjentatte søk, så jeg tar det opp igjen. Det er ikke så mye aktivitet på forumet her at litt gjentagelse tar livet av noen uansett. :D

Problemet er som følger:

Når jeg kjøpte bilen var det en nøkkelknippe med 2 knapper på som fulgte med. En grøn og en gul knapp. Logisk nok låser den grønne opp og den gule igjen. Nå har denne plutselig sluttet å funke. Jeg kan ikke skjønne hvorfor. Har byttet batteri og førsøkt å "kode" den på nytt (ved å låse/låse opp døra mens knappene holder inne. Dette har funket før).

NÃ¥ er det ikke livstegn i det hele tatt.

Låser jeg døra fra førersiden så låser den seg ikke på passasjersiden. Og den orginale Toyota alarmen går. Eneste måten jeg kan låse og låse opp bilen på uten at alarmen går er fra passasjersiden. Litt travelt å gå over på passasjersiden og låse med nøkkelen, samt låse opp hver gang jeg skal inn og ut av bilen.

Jeg regner igrunn med at det må være samme mekanismen som gjør at sentral låsen fucker som gjør at fjernkontrollen til sentral låsen ikke har noen funksjon lenger heller.

Men hva er det som gjør dette? hvordan fikser jeg det? hvor ligger eventuelt delen som må byttes? og hva koster det?
 #331048  av mr2storbrua

Det høres ut som mikrobryteren i låsen som er gåen. Jeg bytta nettopp på min, kan se om jeg finner delenummer. Hvis ikke så kan jeg hvert fall ta bilde av den så du har noe å vise frem dersom de er vrange på toyota :wink: Tror det var 2-300 kroner jeg betalte.
 #331063  av FireWalk

aha.. hvordan funker denne? Har ikke funnet noen boks som er koblet inn på noe heller. Det burde det jo være siden det er fjernstyrt sentral lås som er ettermontert på bilen? hvor kan dette befinne seg hen da? Hadde vært helmax å få dette til å funke igjen.

Hvor befinner mikrobryteren seg? Sitter den i selve dørlåsen som en del i seg selv? eller er den en del av dørlåsen? eller sitter den en annen plass?

Hadde satt pris på bilder ja. Et bilde sier mer enn 1000 ord :D
 #331065  av Mr_Storbrua

Mikrobryteren sitter bak på selve låsesylinderen.. ett "plastklips" med en ledning på. Så lenge der er sentrallås så må der være ett rele en vei. Det mener jeg blir bytta ut når man skal ha fjernstyrt sentrållås.. Tror det releet ligger rundt torpedovegg på passasjersiden inni kupeen. Hvertfall på en bil med vanlig frontmontert motor..
 #331098  av FireWalk

Er det på fører siden eller passasjer siden den er gåen da siden jeg kan låse begge dørene fra passasjer siden, men kun førerdøren låser seg fra førersiden?
 #331140  av mr2storbrua

Da er det på førersiden. Mikrobryteren oppdager at du vrir på nøklen, og sender et signal til låsen om at den må åpne(det er også mekanisk åpning på den siden du låser opp, slik at den fortsatt virker dersom du er tom for strøm). Fikk tatt bilde, skal få lagt det ut i morra... Delenummer er uansett 84903-17020 :)
 #331152  av TrustNo1

Jeg har ett litt annet spørsmål;

Har dere noen anbefalinger på fjernkontroll som er grei å montere for å få fjernstyring av låsen, og eventuellt hvor jeg får tak i det?
 #331189  av mr2storbrua

Da var det bildetid...
Vedlegg
Delenummer
Delenummer
P230609_19.48.jpg (33.82 kiB) Vist 505 ganger
Mikrobryter med ledning. Denne er knekt på ene festet, da vinduet dro ledningen med seg ned..
Mikrobryter med ledning. Denne er knekt på ene festet, da vinduet dro ledningen med seg ned..
P230609_19.49.jpg (37.58 kiB) Vist 505 ganger