Som mekanikker kan jeg uttale meg litt om dette.
Stikkflammene er selvfølgelig fra uforbrent bensin i eksosannlegget. Dette pleier som regel å oppstå når man slipper pådraget med høyt turtall og lar motoren bremse, for så å gi pådrag igjen.
En del biler av nyere dato kutter helt bensin tilførselen når man ikke gir pådrag. Men ikke alle biler har denne funksjonen. I tilegg kan en del turbobiler pga turboen fortsatt jobber når du slipper gassen ha såpass stor gjennomflyt av luft\drivstoff blanding gjennom sylinderen at ikke alt bli forbrent.
Drivstoffet som ikke blir forbrent samles i eksosanlegget og anntennes av temperaturen. Dette kan enten skje pga temperaturen på delene i eksos anlegget, og vil da høres som puttring\smelling når man slipper gassen. Den uforbrente bladingen kan også antennes når man på nytt gir gass og tilfører varm eksos som antenner blandingen. Man får da stikkflammer og smell ved pådrag.
Motoren kan ta skade av dette, men det krever at blandingen antenner i eksosanlegget, og derfra videre tenner uforbent blanding helt fram til sylindren. Ventilen til sylinderen må stå åpen og det må finnes uforbent bladning inne i sylindren. Hvis alle de parameterene er tilstede kan man få feiltenning og tenningsbank. Noe som er skadelig for de fleste deler i forbrenningskammeret. Det er liten sansynlighet for at alle parameterene er tilstede og dette skjer. Men det kan skje i skjeldene tilfeller.
I tilegg vil selvfølgelig lakk ta skade av flammene fra eksosen. Det samme vil både eksosrør, eksospotte og en eventuell katalysator.
Men hvis dette kun skjer på banekjøring og ikke så ofte har du mye å gå på. Det er ikke noe problem som er verdt å henge seg for mye opp i.
Alternativt kan du bytte til sportseksos uten katalysator neste gang du bytter eksos, så slipper du å skade de dyreste delene...
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.