TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stikkflammer, skadelig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #331469  av lasse

Har begynt å få noen grove stikkflammer ut av pottene når bilen blir varm og god (banekjøring), men er det skadelig for noe annet enn lakken på bakfangeren? Kan jo ikke si annet enn at jeg synes det er litt gøy...
 #331474  av hmsilset

Det er jo gøy da:) kan vel skade over tid.Kan jo legge en vinylbit over hver potte.Smelter de,så er det nok ikke bra for lakken heller.
 #331476  av Haugrud

Blir vel ikke mye igjen inne i potta di etterhvert heller :P
 #331479  av sleeper

Nope, skader ikek motoren.. men er jo litt slitasje på pottene.. men ikke noe stort problem.
 #331484  av marlboro1310

min smeller ved pådrag rett etter jeg har latt bilen dale på turtall inn mot en sving...når jeg går på gassen igjen smeller det, akurat som om det er uforbrent bensin der. Dette skjer kun når bilen er skikkelig driftsvarm. Går vel ut ifra at stikkflammene står ut oxo da...men har ikke merket noe problem driftsmessig, verken på eksosanlegg eller noe annet, men bensinforbruket er godt over literen på blandet kjøring.
 #331517  av magnesmurf

Som mekanikker kan jeg uttale meg litt om dette.

Stikkflammene er selvfølgelig fra uforbrent bensin i eksosannlegget. Dette pleier som regel å oppstå når man slipper pådraget med høyt turtall og lar motoren bremse, for så å gi pådrag igjen.
En del biler av nyere dato kutter helt bensin tilførselen når man ikke gir pådrag. Men ikke alle biler har denne funksjonen. I tilegg kan en del turbobiler pga turboen fortsatt jobber når du slipper gassen ha såpass stor gjennomflyt av luft\drivstoff blanding gjennom sylinderen at ikke alt bli forbrent.

Drivstoffet som ikke blir forbrent samles i eksosanlegget og anntennes av temperaturen. Dette kan enten skje pga temperaturen på delene i eksos anlegget, og vil da høres som puttring\smelling når man slipper gassen. Den uforbrente bladingen kan også antennes når man på nytt gir gass og tilfører varm eksos som antenner blandingen. Man får da stikkflammer og smell ved pådrag.

Motoren kan ta skade av dette, men det krever at blandingen antenner i eksosanlegget, og derfra videre tenner uforbent blanding helt fram til sylindren. Ventilen til sylinderen må stå åpen og det må finnes uforbent bladning inne i sylindren. Hvis alle de parameterene er tilstede kan man få feiltenning og tenningsbank. Noe som er skadelig for de fleste deler i forbrenningskammeret. Det er liten sansynlighet for at alle parameterene er tilstede og dette skjer. Men det kan skje i skjeldene tilfeller.

I tilegg vil selvfølgelig lakk ta skade av flammene fra eksosen. Det samme vil både eksosrør, eksospotte og en eventuell katalysator.

Men hvis dette kun skjer på banekjøring og ikke så ofte har du mye å gå på. Det er ikke noe problem som er verdt å henge seg for mye opp i.

Alternativt kan du bytte til sportseksos uten katalysator neste gang du bytter eksos, så slipper du å skade de dyreste delene...
 #331551  av Larsen

magnesmurf skrev:Som mekanikker kan jeg uttale meg litt om dette.

Stikkflammene er selvfølgelig fra uforbrent bensin i eksosannlegget. Dette pleier som regel å oppstå når man slipper pådraget med høyt turtall og lar motoren bremse, for så å gi pådrag igjen.
En del biler av nyere dato kutter helt bensin tilførselen når man ikke gir pådrag. Men ikke alle biler har denne funksjonen. I tilegg kan en del turbobiler pga turboen fortsatt jobber når du slipper gassen ha såpass stor gjennomflyt av luft\drivstoff blanding gjennom sylinderen at ikke alt bli forbrent.

Drivstoffet som ikke blir forbrent samles i eksosanlegget og anntennes av temperaturen. Dette kan enten skje pga temperaturen på delene i eksos anlegget, og vil da høres som puttring\smelling når man slipper gassen. Den uforbrente bladingen kan også antennes når man på nytt gir gass og tilfører varm eksos som antenner blandingen. Man får da stikkflammer og smell ved pådrag.

Motoren kan ta skade av dette, men det krever at blandingen antenner i eksosanlegget, og derfra videre tenner uforbent blanding helt fram til sylindren. Ventilen til sylinderen må stå åpen og det må finnes uforbent bladning inne i sylindren. Hvis alle de parameterene er tilstede kan man få feiltenning og tenningsbank. Noe som er skadelig for de fleste deler i forbrenningskammeret. Det er liten sansynlighet for at alle parameterene er tilstede og dette skjer. Men det kan skje i skjeldene tilfeller.

I tilegg vil selvfølgelig lakk ta skade av flammene fra eksosen. Det samme vil både eksosrør, eksospotte og en eventuell katalysator.

Men hvis dette kun skjer på banekjøring og ikke så ofte har du mye å gå på. Det er ikke noe problem som er verdt å henge seg for mye opp i.

Alternativt kan du bytte til sportseksos uten katalysator neste gang du bytter eksos, så slipper du å skade de dyreste delene...
Her tar du feil.. Tenningbank vil ikke si at blandingen forbrenner i forbrenningskammeret. Det som kjennetegner tenningsbank er en detonasjon av drivstoffet. Altså en langt kjappere kjemisk reaksjon en forbrenning utgjør. I tillegg til dette har da ikke trykkøkningen noe sted å gå slik at man får et kraftig trykkstigning som gir en enorm belastning på motoren. Når det er snakk om stikkflammer så er det helt klart ikke snakk om noen form for detonasjon.. Om det kommer flammer ut av eksosen så trenger det ikke å være skadelig så lenge temperaturen fremdeles holder seg på et slikt nivå at matrialene ikke tar skade av det (altså at dette ikke skjer konstant). Har man derimot smell i eksos vil det også gi en belastning på grunn av en kortvarig trykkøkning i hele eksos annlegget og i muligens også i sylinderen, men værst er det vist for den keramiske turbinen som sitter på noen av 3SGTe motorene. Det er spekulert i om disse tåler akkurat dette da disse er meget ømfindtlige.
 #331558  av magnesmurf

Du har rett i at tenningsbank var feil ordbruk i forhold til hva som skjer.
Men poenget var hvertfall at det kan være skadelig med antenning i eksosannlegget, selv om sjansene for det er små.

Har ikke noen spesiell kompetanse om turbomotorene til toyta, men de fleste turboer vil jo ta skade av det, hvis det antennes uforbrent blanding i turboen. Er egentlig litt overrasket over at den uforbente har kunnet passere turboen uten å antenne, med tanke på temperaturen på turboen. Spesielt ved banekjøring... Hvis blanding antenner i turboen kan man jo fort få smelt av et blad eller to på turbinhjulet i turboen.
 #331560  av magnesmurf

Larsen skrev: Når det er snakk om stikkflammer så er det helt klart ikke snakk om noen form for detonasjon.. Om det kommer flammer ut av eksosen så trenger det ikke å være skadelig så lenge temperaturen fremdeles holder seg på et slikt nivå at matrialene ikke tar skade av det (altså at dette ikke skjer konstant). Har man derimot smell i eksos vil det også gi en belastning på grunn av en kortvarig trykkøkning i hele eksos annlegget og i muligens også i sylinderen, men værst er det vist for den keramiske turbinen som sitter på noen av 3SGTe motorene. Det er spekulert i om disse tåler akkurat dette da disse er meget ømfindtlige.
Men dette ble vel også litt galt? Kommer det flammer ut av eksosen av og til må man jo ha fått smell i eksos anlegget når disse anntenner. Og i og med at det skjer i et lukket rom (eksos anlegget) ville jeg kalt det for en detonasjon hvertfall... Untatt hvis man da har konstante stikkflammer..
 #331564  av marlboro1310

hvis den keramiske turboen er så ømfintlig for smell og stikkflammer er det rart at det ikke har skjedd noen ting hos meg...har kjørt med 1,3bar ladetrykk i snart 3 år...smell poff og pang.... :lol:
 #331569  av Larsen

magnesmurf skrev:
Larsen skrev: Når det er snakk om stikkflammer så er det helt klart ikke snakk om noen form for detonasjon.. Om det kommer flammer ut av eksosen så trenger det ikke å være skadelig så lenge temperaturen fremdeles holder seg på et slikt nivå at matrialene ikke tar skade av det (altså at dette ikke skjer konstant). Har man derimot smell i eksos vil det også gi en belastning på grunn av en kortvarig trykkøkning i hele eksos annlegget og i muligens også i sylinderen, men værst er det vist for den keramiske turbinen som sitter på noen av 3SGTe motorene. Det er spekulert i om disse tåler akkurat dette da disse er meget ømfindtlige.
Men dette ble vel også litt galt? Kommer det flammer ut av eksosen av og til må man jo ha fått smell i eksos anlegget når disse anntenner. Og i og med at det skjer i et lukket rom (eksos anlegget) ville jeg kalt det for en detonasjon hvertfall... Untatt hvis man da har konstante stikkflammer..
Skjønner at du ser det sånn, men hvis du sjekker litt så ser det en vesentlig forskjelig mellom forbrenning og detonasjon. Ved detonasjon vil det gå en supersonisk sjokkbølge igjenom gassen. Med andre ord, så vil forbrenningen av gassen gå ekstremt hurtig, sammenlignet med forbrenning. Forbrenning går likevel fort nok til at det kan høres ut som smell. Og du har helt rett angående turboen. Trykktapet igjenom turbinen gjør jo at temperaturen synker betraklig ut av den. Min teori med detter er at drivstoffet som blir dyttet ut av eksosen ikke har nok luft tilgjenglig før eksosen når friluft og at man derfor får flammene ut av eksosen og ikke inni.
 #331570  av Larsen

marlboro1310 skrev:hvis den keramiske turboen er så ømfintlig for smell og stikkflammer er det rart at det ikke har skjedd noen ting hos meg...har kjørt med 1,3bar ladetrykk i snart 3 år...smell poff og pang.... :lol:
Jeg greide heller ikke å ødelegge min, så det er mulig at dette kun er noe som går rundt på forumet. Etter hva jeg har lest er vist akslingen på ct20b turboen den som ryker først, men det har jeg ikke sett selv. Tipper toyota ikke akkurat eksperimenterte da de ga ut disse turboene.
 #331572  av marlboro1310

de er nok levert med en god sikkerhetsmargin ja...tåler utrolig mye juling så lenge man lar systemet få driftstemp før man herjer...
 #331593  av lasse

Her ble jeg litt klokere ja, Men så lenge det er såpass mange ting som må skje samtidig for at det skal være skadelig for motoren så går det nok greit.
Får forresten ikke noe smell når det skjer, bare poffer ut liksom.