TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3SGE Oljelekkasje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #331903  av kake

Har fått en oljelekkasje på registersiden, det drypper en god del når bilen står stille med avskrudd motor, enda værre i fart. Det er ikke bunnpanna. Tips til hvor det kan lekke fra ? Motoren bruker ikke kjølevann. Toppdekselpakning er det vel ikke, siden den drypper med motor avskrudd?
 #331905  av sotevik

Høres ut som det Kam-aksel tetninger,som har begynt å lekke.Det er et omfattende arbeid å bytte dem.Er du god til å mekke,kan du greie det selv.Det du gjør først,er å demontere det øverste dekslet til kam-reima for å lokalisere lekkasjen.
 #332241  av kake

Tok av registerdekslet og på innsiden av det var det oljefilm, men det er ikke olje på regreima eller kamdrev. Kan det være noe annet også? Vannpumpa?
 #333271  av Haugrud

Simmering på veivakselog simmering/pakning på oljepumpa kan det være.
 #333298  av kake

Bør skifte regreim hvis jeg skal fortsette å ha denne motoren, er det mye ekstra jobb å bytte simmering på veivakselen evnt pakning på oljepumpe ifb. med dette ?
 #333300  av Haugrud

Nei, er ikke mye ekstrajobb det..jeg gjorde det på min og var ikke mye stress det :)
 #333301  av Haugrud

Sitter også en o-ring bak oljepumpa som du bør bytte når du først har det oppe...
 #333311  av kake

Ok kjekt å vite. Et annet spm. Jeg tok komp.test og alle sylinderne kommer ut på rett under 11kg. Jevn kompresjon, men litt lavt ? De 2 midtre pluggene bader i olje (gjengene og tuppen). Er dette da toppdekselpakning eller kommer det opp olje fra ringer eller ventiler? Jeg må ta sjefsavgjørelse snart og enten fikse motoren som står i eller få satt inn en ny...
 #333319  av lasse

3S-GTE :wink: