TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken typer Mr2 finnes?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #332434  av Formula90

Heei :D

Tenkte jeg skulle kjøpe ny bil nå, å tenkte jeg skulle gå for en en mr2, men hvilken typer mr2 finnes? hva forsjellen? motor osv..?
 #332435  av marlboro1310

litt baseinformasjon her, søker du finner du mere. :)

rev 1 = mr2 1990 - 1991
rev 2 = mr2 1992 - 1993
rev 3 = mr2 1994 - 1995
rev 4 = mr2 1996 - 1997
rev 5 = mr2 1998 - 1999

Her ser du at "rev"(revisjon) feks 2 bare sier hvilken modell/utgave av mr2 bilen er.

SÃ¥ har vi Generasion (Gen)
Generasjon er brukt for å sette navn på de ulike 3S-GTE motorene levert i mr2 og celica.

1.gen - Kun levert i celica st-165
2.gen - 204hk i mr2 usdm og celica st-185. Men i mr2 jdm var den 225hk
3.gen - 245hk i mr2 jdm og celica st-205

Kan jo også legge til at innenfor revisjonene så har det blitt gjort diverse optiske forandringer, samt motor\bremser og interiørmessige oppgraderinger.
Ligger som sagt masse info om MR2 om du tar deg tid til å søke litt, velkommen til forumet forøvrig.

:wink:
Sist redigert av marlboro1310 den 07 jul 2009 11:20, redigert 1 gang totalt.
 #332438  av GhostRider88

Formula90 skrev:Heei :D

Tenkte jeg skulle kjøpe ny bil nå, å tenkte jeg skulle gå for en en mr2, men hvilken typer mr2 finnes? hva forsjellen? motor osv..?
Du kan lese veldig mye om de ulike mr2 modellene på denne siden; http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_MR2 (engelsk)

Her er et lite sammendrag på norsk;

Toyota MR2 er en liten, toseters sportsbil med midtmontert motor og bakhjulstrekk.
Navnet MR2 kommer av akkurat dette, ettersom MR er en betegnelse på biler med denne typen drivlinje. (Mid engine - Rear wheel drive). 2-tallet kommer av bilens to seter.
I Frankrike ble bilen solgt som "Coupe MR". Dette fordi navnet MR2 uttales "merdeux", som betyr dritt, på fransk.
Det er produsert tre forskjellige modeller av MR2 med flere forskjellige motoralternativer.

MK1 - 1984-1989

Ble levert med to forskjellige motorer på henholdsvis 124 og 145 hk.

MKII - 1990-1999

Levert med tre motorer frem til 1994, en sugemotor på 2,0 l på 156 hk, og en 2,2 l på 136 hk, samt en 2,0 l turboutgave på 204 hk, som senere fikk 225 hk. I 1994 ble det introdusert en forbedret sugemotor som hadde 175 hk, samtidig som siste utgave på det japanske markedet kom med 3. generasjon 3S-GTE turbomotor med en effekt på 245 hk, men denne ble ikke levert i Europa.

MKIII - 2000-2005

Levert med en motor på 140 hk. Vekten på 975 kg gjør at bilen allikevel klarer 0-100 km/t på 7,9 sekunder.

Kan legge til at du nok ikke kommer til å angre for at du kjøpte en mr2 ;) uansett modell!
 #332440  av marlboro1310

GhostRider88 skrev: I Frankrike ble bilen solgt som "Coupe MR". Dette fordi navnet MR2 uttales "merdeux", som betyr dritt, på fransk.
haha :lol: der lærte jeg også noe idag, den var sabla go :!:
 #332441  av GhostRider88

marlboro1310 skrev:
GhostRider88 skrev: I Frankrike ble bilen solgt som "Coupe MR". Dette fordi navnet MR2 uttales "merdeux", som betyr dritt, på fransk.
I know :P :lol: Står faktisk som en saklig setning inne på wikipedia.org
 #332454  av Formula90

Takk for svar :) har mest lyst på me turbo, men virker ikke ut til at det er så kjempe mange tilsalgs..
 #332456  av hmsilset

Formula90 skrev:Takk for svar :) har mest lyst på me turbo, men virker ikke ut til at det er så kjempe mange tilsalgs..
Er å anbefale å kjøpe en billig gti i bra stand, også sette inn alle de oppgraderinger du selv vil etterhvert.Er mange fine til rundt 50-70000 sist jeg så etter :D
 #332461  av Formula90

Er vel ikke så mye arbeid heller, tenkte å kjøpe en 95 mod da. må jeg skifte hele motoren da eller bare sette i en turbo? skifte bremser osv osv? å skaffe papirerene jeg trenger ja?
 #332466  av inzane2012

Formula90 skrev:Er vel ikke så mye arbeid heller, tenkte å kjøpe en 95 mod da. må jeg skifte hele motoren da eller bare sette i en turbo? skifte bremser osv osv? å skaffe papirerene jeg trenger ja?
vist du kjøper en gti og bygger turbokit på den motoren får du den ALDRI godkjent, pluss jeg tror det vil koste myyyye mer enn å bare bare kjøpe ett såkalt rear-clip, da får du med motor, drivverk, lednings nett og ECU, og det er en smule lettere å få det godkjent da...

ang bremser så er dem like på turbo og GTi innenfor samme revisjon, f.eks er bremsene like på en 93 turbo og 93 GTi, men dem er ikke like på en 93 turbo og 91 gti
samme gjelder understellet...
 #332479  av Morkets

marlboro1310 skrev:

Ikke for å ødelegge tråden din Formula90, men jeg må bare slenge inn at på begynnelsen av 2000 tallet lagde Honda en bil som de kalte Honda Fitta. Bilen ble selvfølgelig omdøpt for det Europeiske markedet til Honda Jazz. Bilen heter nå Honda fit :D

Ett sitat fra wikipedia:

Honda originally intended to name the car "Fitta", but shortened the name in some markets, and renamed it completely in others, upon discovering that in several Nordic languages, "fitta" is a popular slang word for "vulva".