TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Misfornøyd etter alarmmontering pÃ¥ Merkeverksted.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #332847  av magnesmurf

Har tidligere uttrykt min misnøye over merkeverkstedet jeg bruker i en annen post her inne.

Men etter denne opplevelsen føler jeg faktisk at jeg må dele den med folk her. Så de holder seg unna akkurat dette verkstedet! Verkstedet det er snakk om er Toyota Asker.

Har mange ganger levert inn biler der for diverse jobber. De fleste gangene har det beklageligvis vært noe å klage på. Som oftest bare småting eller uhorvelig pris på jobben. Denne gangen var det dog værre.

Forrige gang jeg levrte bil der for alarmmontering var jeg heller ikke helt fornøyd. Bilen ble levert tilbake med ødelagt trekk til A stolpen. Så og si alle festene var knekt av og det hang løst på uten å gå ann å feste. I tilegg var alarm dioden montert midt på trekket! Se bildet, så forstår dere hvorfor jeg ikke var spesielt fornøyd med det, heldigvis løste saken seg etter litt diskusjon. Jeg fikk nytt trekk og flyttet dioden uten kostnad.
CIMG0148.JPG
CIMG0148.JPG (376.79 kiB) Vist 2340 ganger

Denne gangen var det penbilen, mr2'en, som skulle få alarm. Og for å være sikker på at ingenting skulle bli ødelagt spesifiserte jeg at dioden skulle monteres i fronruten.

Når jeg fikk tilbake bilen (fem dager for seint) fikk jeg meg en ubehagelig opplevelse. Først begynte verkstedet å krangle på pris. Var lovet jobben for 7300kr, noe jeg synes var dyrt nok, men la gå.
De mente jeg hadde fått pris på feil alarm og at regningen ble mye dyrere. Etter en del diskusjon fikk jeg alarmen for 7500kr. Men at de tør å foreslå noe slikt når de har brukt 5 dager ekstra på å montere alarmen pga masse surr er egentlig frekt!

Det neste og store sjokket fikk jeg idag, når jeg inspiserte arbeidet etter å ha kommet hjem fra ferie. Fant en haug av steder (minst 5) hvor de har borret hull i karosseriet for å tre ledninger, selv om det ligger ledningsgjenommføringer i karosseriet til orginale ledninger innefor 50 cm avstand! Regner det som reint hærverk! Det er ingen annen grunn til å gjøre noe sånt, enn å spare noen minutter på å tre ledninger.
Flere av stedene dette er gjort er godt synlige så fort man åpner koffertlokk og panser! I tilegg har dem prøvd å dekke over det med litt silikon!
Det ser for jævlig ut! Og det er å ødelegge bilen! Man borrer ikke masse hull i en så fin bil fordi man ikke gidder å bruke noen minutter ekstra på å tre ledninger i de orginale gjennomføringene!

Skal opp dit på mandag og holde helvete med dem!

Men føler at jeg burde rette en advarsel til folk her om å faktisk unngå å bruke verkstedet.
 #332848  av inzane2012

dette er helt klart en sak du bør ta opp med forbrukerombudet, pluss du bør be om å få erstatning!
Toyota har alt for godt rykte på seg til at dette skal skje, og vist dem begynner å bli vanskelige så er dette rett og slett elendig service...

når jeg hadde bilen min inne hos dem sist (Toyota Førde) for en skikkelig storservice pluss litt reperasjoner måtte jeg ut med 18k til sammen, pluss at dem kræsja bilen min når dem var ute å prøvekjørte den... dem var heldigvis såpass "ærlige" at dem ringte med en gang og fortale hva som hadde skjedd og at dem skulle reparere alt uten kostnad for meg, dem gikk til og med med på å lakkere og montere borderfronten min(noe som sikkert kosta mindre enn å sette på ny orginal front)
Ønskte nesten at dem hadde tatt hele sia på bilen min og så jeg hadde fått hellakkering i samma slengen ;)
 #332849  av magnesmurf

Lar dem få en sjanse til å rydde opp i dette på mandag. Men å sveise igjen hullene, sparkle opp og lakkere uten å få fargeskille kommer til å koste flere ti tusen kroner. Får se hva de tilbyr av erstatning, men toyota skal i utgangspunktet være seriøse. Selv om jeg har mye dårlige erfaringer med akkurat det verskstedet. Har dog bare gode erafringer med andre verksted som ligger lenger unna.

Hvis de ikke ordner det der oppe og vi blir enige om en fornuftig kompensasjon går saken videre. Både til hovedimportøren i drammen, som har ansvaret for alle verksteder i norge, og til forbruker rådet.

Bilder til skrekk og advarsel, der det på de fleste bildene tydelig kan sees at de har borret hull, tredd ledningen og dekket over med silikon. PÅ en del av bildene kan man også se ledningsgjennomføringen til orginale ledningsnettet like ved siden av :?
Vedlegg
web alarm2.jpg
web alarm2.jpg (597.04 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm3.jpg
web alarm3.jpg (500.72 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm4.jpg
web alarm4.jpg (617.4 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm5.jpg
web alarm5.jpg (607.67 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm6.jpg
web alarm6.jpg (583.6 kiB) Vist 2336 ganger
 #332850  av magnesmurf

Legg spesielt merke til bildet hvor den nye ledningen følger det orginale ledningsnettet, for så å dele seg når det går i en gjennomføring, og gå gjennom to nyborrede hull ved siden av den orginale gjennomføringen! (3. Bildet)
Vedlegg
web alarm7.jpg
web alarm7.jpg (638.73 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm8.jpg
web alarm8.jpg (489.67 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm9.jpg
web alarm9.jpg (611 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm10.jpg
web alarm10.jpg (574.41 kiB) Vist 2336 ganger
web alarm11.jpg
web alarm11.jpg (604.97 kiB) Vist 2336 ganger
 #332883  av magnesmurf

Er hvertfall ikke det man forventer av et seriøst verksted.
Er vel sånn jeg hadde regnet med at bilen ender opp hvis man bestiller en slik jobb på "grøftekanten auto"
 #332929  av chris

I heite helv...

Altså.. neste gang gjør du deg den tjeneste å kjøre til Trondheim for alarmmontering hos oss. Du hadde faktisk spart penger på det, for prisen de tok var jo helt syk! Og arbeidet.. vel.. det har jeg ikke ord for.. :evil: :evil:

Alle bør seriøst advares mot slike verksteder, og dette er absolutt en sak for forbrukerrådet - og tv2 hjelper deg.
 #332949  av magnesmurf

Skal dit imorgen og lage oppstyr! :evil:

Kravet er i utgangspunktet at alarmen blir montert korrekt og profesjonelt, og at bilen blir tilbakestilt til den stand den var før ødeleggelsene.... Altså sveising, sparkling og lakkering....
 #332988  av magnesmurf

Da har jeg vært oppe på toyota asker, og verksmesteren fikk se dette.

Han hadde ingen forståelse på noen som helst måte for at jeg mente at dette var galt. Han kom blandt annet med uttalelser som: "Det er slik vi har valgt å montere alarmer her" "å bore hul i karoseriet er på ingen måte ødeleggende eller skjemmende"

Han mente uansett at dette var en fullgod måte å gjennomføre dette på. Han mente også at det ikke var noe poeng i å få endret på monteringen. Og noen kompensasjon for dette kom ikke på tale.

Skal innom NAF for å få en uttalesle. Skal også få uttalelser fra andre steder som monterer alarm. Har videre tenkt å kontakte hovedimportøren og hvis saken ikke løser seg blir det forbrukerrådet og evt media.
 #332997  av magnesmurf

Da har du eneten sett fryktelig mye dårlige alarmmonteringer, eller veldig få bra.

Men for all del, sier ikke at hele jobben er gjort elendig. Bare det som omhandler å bore i karoseriet. Noe som er helt på jordet å gjøre. Hvertfall når man har andre alternativ, som feks å benytte de orginale gjennomføringene.

Har vært bilmekanikker selv for noen år siden. Og vet at hadde jeg montert en alarm på den måten på de typer biler vi hadde inne, da hadde jeg nok bare fått beskjed om å pakke sammen og dra på dagen!

Har allerede vært innom både NAF og et verksted som skal se litt nærmere på dette. Begge sperret opp øynene ganske godt når jeg fortalte hva som var blitt gjort...
 #333035  av Amund

I mitt hode, så er det kun originalmontert alarm som er bra. Alt som er ettermontert er boss, og unødvendig...
Einaste fordelen med alarm, er 4-500kr i rabatt på forsikringa i året. De som vil stjele bilen, eller gjere innbrudd for ein gps driter langt i om det er alarm eller ikkje, siden det er få eller ingen som bryr seg om ein bilalarm som går lenger... :?

Men ja, er enig i at det er uheldig å borre hull for å montere alarm på det viset, men noe må de tross alt gjøre for å montere uorginal alarm...
Eg for min del er passelig fornøyd med det "originale" soltaket mitt, som viser seg å vere ettermontert i NORGE, men solgt som "originalt".... borring og kutting i karrosseri er dømt til å ruste! :x
 #333037  av sindrejl

Amund skrev:I mitt hode, så er det kun originalmontert alarm som er bra. Alt som er ettermontert er boss, og unødvendig...
Einaste fordelen med alarm, er 4-500kr i rabatt på forsikringa i året. De som vil stjele bilen, eller gjere innbrudd for ein gps driter langt i om det er alarm eller ikkje, siden det er få eller ingen som bryr seg om ein bilalarm som går lenger... :?

Men ja, er enig i at det er uheldig å borre hull for å montere alarm på det viset, men noe må de tross alt gjøre for å montere uorginal alarm...
Eg for min del er passelig fornøyd med det "originale" soltaket mitt, som viser seg å vere ettermontert i NORGE, men solgt som "originalt".... borring og kutting i karrosseri er dømt til å ruste! :x
men 7500kr for en toyota alarm på et toyota verksted på en toyota.. er ikke det "original" alarm da?
 #333066  av magnesmurf

Er vel strengt tatt uorginalt.

Men etter å ha jobbet innenfor sikkerhetsbransjen noen år har jeg sett at alarmer ofte skremmer vekk potensielle tjuvradder. Og det tar lenger tid å stjele en bil siden defaen har startsperre.

Men det hadde jo vært mye bedre å bruke orginale ledningsgjennomføringer. Hadde sett mye mer proft ut, og ikke ødelagt noen ting.