TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l ang Toyota MR2 Mk2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #334227  av arimanni
 
Heisann

Som dere ser er eg ny på forumet - og har eit par spm ang MK2. Har brukt søkefunksjonen men har ikkje funne ut alt eg lurer på. Siden eg er medlem av bimmers.no har eg også spurt der - men dei ville anbefale meg å spørre her.

Har etter mykje om og men bestemt meg for å gå for ein Toyota. Har kjørt BMW E34 dei siste 4 årene men begynner å bli lei av å måtte skru så masse som desse bilene forlanger. Idiotiske problem som vindusviskere som lager merker i panser og styresnekke fra 40-tallet samt idiotiske motorprolem er ting eg ikkje er interisert i lengre.
Som dere sikkert skjønner er eg på jakt etter ei meir evigheitsmaskin ettersom eg ikkje har tid å ligge under panseret heile dagene med 100 % studie og 100 % jobb.

Så eg lurte på om det var spesielle ting eg bør vere obs på når det gjelder Mr2 Mk2?
Ruster dei masse?
Korleis er deletilgangen?
Korleis er det elektriske?
Kvalitetsfølelsen med tanke på motor, understell, interiør, karoseri etc.
Korleis er det med å "skru" på motoren? Vanskeleg å komme til?
Understellet, korleis er det i forhold til kjøreglede?

Og sist men ikkje minst - kor finner eg ein ok Mr2 som ikkje har vert i hendene på ein 18/19 åring? :roll:

Tusen takk for alle svar :D
 #334228  av hmsilset
 
Hei, og grattis med ett artig valg.skrive litt om det jeg vet

Ruster dei masse? Nei
Korleis er deletilgangen?Meget god
Korleis er det elektriske?Så og si feilfri.kan ryke ledningene i dører, men er meget lett og ordne, og bilen går jo fordi.
Kvalitetsfølelsen med tanke på motor, understell, interiør, karoseri etc. kort sagt kvalitet
Korleis er det med å "skru" på motoren? Vanskeleg å komme til? Litt vanskelig, men du trenger knapt røre nedi der.Stramme viftereim,men går lett.
Understellet, korleis er det i forhold til kjøreglede? selv original er de helt porno :)

Det er masse småtteri som kan dukke opp på en mr2, men kjøper du en nyere en(96+) vil du klare å holde den i stand lett om den er normalt brukt/behandlet.På eldre biler er det nok litt å gjøre, men koster ikke mye.T-tak,kan lekke,men er maange måter å fikse det på.f.eks http://mr2.noegruts.com/ttops/ttops.htm
caliptere kan også henge igjen stempler på med årene,men koster ikke mye på mekonomen.

jeg har hatt mr2 2,2-2,0 gti og turbo.Alle er å anbefale. Absolutt alle problemer jeg har hatt kan jeg for selv :)
 #334229  av arimanni
 
Tusen takk for kjapt svar. Blir nok ein litt eldre modell rekner eg med. Vist sambuaren min får det som ho vil så blir det huslån før fanden får på seg skoa. :cry:
Høres ut som småtteri som går galt ja.
Og det med kalipterene har eg vert borti litt for mange gonger på BMW også - så er godt kjent med prosedyren der ;)

Det eg eigentleg er mest skeptisk til er rust, ettersom eg er temmeleg dårleg på rustsveising og enda verre på lakering.
Har sett at det er mange forskjellige MR2'er til salgs - men virker som dei fleste er skamkjørte av 18 åringer som enda ikkje er tørr bak øyrene. Så eg får vel vente til "tørkesesongen" i vinter før eg går til annskafelse av ein :)

Igjen, takk for kjapt svar :)
 #334231  av hmsilset
 
Bare hyggelig :D Bor her inne jeg såh. Anbefaler å kontakte importør til å hente inn og godkjenne en strøken en for deg(finnes en her inne som driver litt med sånt) Søk mere her inne etterhvert da.Er minst 3 tråder om dette emnet hvert år og alle får gode svar.
 #334238  av Larsen
 
Nå har jeg hatt en bmw E46 og to forskjellige mr2er. Angåene kvalitet og slik, så kjøpte jeg faktisk bmw'en for å ha en mer holdbar bil. Nå var riktignok mr2en rullet langt og jeg er litt perfeksjonist. Når det er sagt så har toyotaene langt mer kvalitetes preg enn det bmw har. Begge to er like service vennlig da man lærer seg å kjenne dem, men deleprisene på toyota er jo enda dyrere enn det bmw har. Så det er som med alle gamle biler. Du kan ikke ta sjansen på at det blir problemfritt, men kvaliteten er høyere enn mange andre biler ;)
 #334281  av inzane2012
 
ang det med rust så pleier det å vere ganske lite på mr2 mkII, husker ikke helt hvilket årstall, men alle etter vertfall 92 modellen har galvanisert karosseri (mulig det kom på 91 modellen og, men ikke 100% sikker)

kan komme litt rust på jekke pungta da orginal jekker er litt merkelig utformet etter min mening, ellers er det vel minimalt med rust problem på disse bilene med mindre tidligere eiere ikke har vasket og stelt bilen sin, og om den blir brukt som helårs bil på plasser med mye salting, og igjen, dårlig vedlikehold av tidligere eier..
 #334288  av GhostRider88
 
inzane2012 skrev:ang det med rust så pleier det å vere ganske lite på mr2 mkII, husker ikke helt hvilket årstall, men alle etter vertfall 92 modellen har galvanisert karosseri (mulig det kom på 91 modellen og, men ikke 100% sikker)

kan komme litt rust på jekke pungta da orginal jekker er litt merkelig utformet etter min mening, ellers er det vel minimalt med rust problem på disse bilene med mindre tidligere eiere ikke har vasket og stelt bilen sin, og om den blir brukt som helårs bil på plasser med mye salting, og igjen, dårlig vedlikehold av tidligere eier..
Mr2 mk2 ble galvanisert ifra 91 og oppover, så er bilen passet på, jevnlig vasket, polert og kjørt lite på saltede veier, så er ikke rust noe problem. :)

Mr2 er en helt fantastisk bil som jeg kan anbefale på det sterkeste og du får skikkelig toyota kvalitet :)
 #334289  av James
 
Kan også annbefale MR2 mk2 på det sterkeste :) Er den bilen jeg er mest fornøyd av de jeg har hatt ihvertfall.
 #334290  av mr2storbrua
 
Når det gjelder det med deletilgang, så er den god, men du må gjerne finne ut av delenummer selv, spesielt dersom du "forbedrer" bilen litt, f.eks ved bytte av motor eller bremser. Siden MR2 MK2 aldri kom ny i Norge har Toyota-verkstedene begrensa med erfaring og kunnskap rundt disse, og det er enkelte som ikke er like behjelpelige også. Men takket være dette forumet så går det greit å fikse eventuelle problemer.
 #334295  av TR-Toyota
 
mr2storbrua skrev:Når det gjelder det med deletilgang, så er den god, men du må gjerne finne ut av delenummer selv, spesielt dersom du "forbedrer" bilen litt, f.eks ved bytte av motor eller bremser. Siden MR2 MK2 aldri kom ny i Norge har Toyota-verkstedene begrensa med erfaring og kunnskap rundt disse, og det er enkelte som ikke er like behjelpelige også. Men takket være dette forumet så går det greit å fikse eventuelle problemer.

Nå har vel ikke alle Toyota verksted akkurat dårlig erfaring med disse bilene, og heller ikke motorene, ettersom de også ble brukt i andre biler, og siden Toyota verkstedene sitte på teknisk litteratur på disse bilene.

Det som er nevnt med at MK2 aldri var solgt ny i norge er imidlertid helt korrekt, og dette betyr i praksis at bilen ikke ligger inne i databasen (om du kan kalle det det) ved f.eks søk etter deler , derfor er det ikke alltid like lett å finne deler, selv om disse finnes. Dette dreier seg mest om ekstrautstyr osv..

Når det kommer til bilen i seg selv er det en god bil, og kvaliteten er et bevis på dette, normal slitasje kan man ikke se bort fra, og sålenge de er godt vedlikeholdt og tatt vare på, er man normalt sett trygg.
 #334314  av sindrejl
 
hmsilset skrev:Hei, og grattis med ett artig valg.skrive litt om det jeg vet

Ruster dei masse? Nei
Korleis er deletilgangen?Meget god
Korleis er det elektriske?Så og si feilfri.kan ryke ledningene i dører, men er meget lett og ordne, og bilen går jo fordi.
Kvalitetsfølelsen med tanke på motor, understell, interiør, karoseri etc. kort sagt kvalitet
Korleis er det med å "skru" på motoren? Vanskeleg å komme til? Litt vanskelig, men du trenger knapt røre nedi der.Stramme viftereim,men går lett.
Understellet, korleis er det i forhold til kjøreglede? selv original er de helt porno :)

Det er masse småtteri som kan dukke opp på en mr2, men kjøper du en nyere en(96+) vil du klare å holde den i stand lett om den er normalt brukt/behandlet.På eldre biler er det nok litt å gjøre, men koster ikke mye.T-tak,kan lekke,men er maange måter å fikse det på.f.eks http://mr2.noegruts.com/ttops/ttops.htm
caliptere kan også henge igjen stempler på med årene,men koster ikke mye på mekonomen.

jeg har hatt mr2 2,2-2,0 gti og turbo.Alle er å anbefale. Absolutt alle problemer jeg har hatt kan jeg for selv :)
totally agreed! Alle problemer jeg får generelt med mr2/celica er pga min egen idiotkjøring ;)

Angående rust så vil jeg anbefale 92+ modeller da de har helgalvanisert karosseri, et stivere understell, senking fra fabrikk og litt penere frontlippe, servostyring (elektrisk sådan så den tåler ekstremt mye) og litt smådill i interiøret.

Tok meg opp en 97' modell fra Sveits engang som kom seg på ca 135k. pent kjørt med korte km tall. Så hvordan bilen skal være i tilstand kommer bare på hvor mye du vil betale ;)
Sist redigert av sindrejl den 28 jul 2009 19:45, redigert 1 gang totalt.
 #334317  av sindrejl
 
ijb skrev:bør vel nevnes at noen mk2 er plaget av høyt oljeforbruk på motor ,og dårlig synkroniseringer på gir fra 1 til 2.
som igjen kommer av 18åringer som ikke er tørre bak øra ;)
 #334333  av arimanni
 
Tusen takk for mange gode og kjappe svar :D
Får peile meg inn på ein 92 mod eller nyere da. Servostyring er litt need - trur eg har blit bortskjemt av BMW ;)
Kommer til å følge med som ein hauk på forumet her etter MR2 som skal selges utover høsten. Er ikkje umogleg at eg går for eit prosjekt heller så lenge karoseriet er bra :)

Larsen, ja stemme det at E46 har bra holdbarheit - men for å få ein brukbar E46, sterk motor, må du gjerne strekke deg til 140k +, og det er eg ikkje så veldig interisert i :oops:

mr2storbrua, det kan jo by på problem, men ingentng er uoverkommelig - men er jo det du har forum til ;)

Ijb, har hørt rykte om dette, men det har vel samanheng med idiotkjøring før motoren er husvarm?

sindrejl, det vil jo vere eit veldig godt alternativ vist eg ikkje finner nokon her i Noreg. For min del er det viktigeste at karoseriet ikkje er fult i rust, men kanskje det viktigaste at den ikkje er mishandlet og mest mogleg orginal.
 #334336  av inzane2012
 
er godt mulig jeg blir å selge bilen min til høste da, blir nok solgt som prosjekt tror jeg, så den blir å gå ganske billig, lite tillegg så slenger jeg med stereoen og ;)