Hei!
Ja da har jeg hatt valgets kval over meg og tenkt iherdig masse på min MKIV Supra med alt for mye guffe og samtidig med hvite skilt...
Den skal jeg nå sette i original stand, så da har jeg en motor påkostet ALT FOR mye som jeg vil bruke til noe morsomt!
Jeg vurderte Volvo, men det blir alt for dyrt pluss at jeg har flere som har E30 med nok futt i som vet hvilke deler jeg skal satse på som tåler en dunge hjuling!
Derfor satser jeg på E30. Ikke noe spennende prosjekt siden flere har gjort dette før. Jeg har allerede kosta på Supran 350.000 i påkost, så skal prøve og holde meg innenfor rimelighetenes grenser på dette her, men kjenner jeg meg rett, så blir det så det baller på seg, som det ofte gjør.
I første omgang blir det og skaffe seg et kurrant karrosseri. Jeg skal se på en 1988 modell 320i på onsdag som en kompiss har. Det skal visstnok vært et kurrant utgangspunk og et karrosseri med minimalt med rust. Den kommer med en 323i motor, som jeg er villig til og selge for en liten slant hvis noen er intr. (BILEN ER PR DAGS DATO KJØPT OG HENTET)
Jeg skal satse på å bli ferdig til våren men lover ingenting. I første omgang blir det og handle inn større bremser 330 mest sannsynlig, M535 diff, og justerbare coilovere evt KSport. Dette er deler jeg vet av folk har brukt før og som fungerer greit. Får se hvilke deler det blir, men det er et utgangspunkt...
Skal sende mail til Tedd i sverige for og få noen tips siden han allerede har gjort dette før og har sikkert noen hint og komme med. Han skal vel selge bilen nå uten motor så mulig jeg kan kommeover noen deler fra han også!
Legger ut noen bilder av motor og bilen motoren står i! Kommer med mere info etterhvert!

Ellers så er ikke motor helt ferdig på bildene her...kommer nye chromma kam deksel, plugg kabler, fordeler blir byttet ut mot en Electromotive TEC GT (mest sannsynlig) med trigger hjul++ Pluss at det kaoset med blåe slanger skal bort...
Her er litt om deler som er brukt:
MOTOR OVERHALET MED SMIDD INNMAT OG OPPBORRET 0,020 MED
WISECO STEMPLERog EAGLE RÅDER. TOPP OVERHALT AV CYLMO – PAKNINGER OG TETNINGER SKIFTET
ARP ALL THE WAY
HKS 1,2 MM TOPPAKNING
HKS POWER IGNITION
TITAN JUSTERBARE KAM DREV
GATES BLUE REGISTER REIM
KOYORAD RADIATOR
AAP FLEX A LITE RADIATOR VIFTER MED CHROM DEKSEL
BLITZ DUMP VENTIL
BLITZ DUMP VENTIL FLENS
GREDDY PROFEC B SPEC II ELEKTRONISK TURBO TRYKKS JUSTERING
INNOVATE MOTORSPORTS BREDBÃ…NDSLAMBDA
HKS TYPE 0 TURBO TIMER
TURBO TIMER HARNESS
268 INNSUG OG EKSOS KAMMER
BOOSTWERX INNSUGS MANIFOLD
90 MM ACCUFAB Gass spjeld
GREDDY INTERCOOLER
3" INTERCOOLER RØR
VRP76DBB TURBO (950 HJUL HK) SATT SAMMEN AV FIRMA I USA. KUN GARRET
OLJE KJØLER 25 RADER
OLJ CATCH TANK
MAP ECU 2 PIGGYBACK DATASPRUT -BLIR BYTTET UT MED ELECTROMOTIVE
KOMPLETT BENSIN SYSTEM
2 STK WALBRO PUMPER
NYE BENSINSLANGER STÃ…LOMSPUNNEMED AN KOPLINGER 2 STK 8AN TUR
BENSINTRYKKSREGULATOR - TYPE MALLORY
NY FUEL RAIL ++)
850 CC DYSER
50 MM WASTEGATE
MÃ…LERE:
Greddy TURBO TRYKKS MÃ…LER MED Peak Hold and Warning
OLJE TRYKKS MÃ…LER
OLJE TEMP MÃ…LER
VANN TEMP MÃ…LER
V160 GIRKASSE GÃ…TT 42.000
RPS CYN R G LETTET SVINGHJUL
WOTM CLUTCH LAMELL
RPS TRYKKPLATE
TT MT6 FREMRE DEL AV MELLOMAKSLING
TT AUTOMAT BAKRE DEL AV MELLOMAKSLING
NY TT YOKE PÃ… DIFF
SHORT SHIFT
EKSTERIØR
19 X 8,5 OG 19 X 10 CHROME FELGER MED 245 og 275 DEKK
NY LAKKERT INNVENDIG OG UTVENDIG I FARGEN FORD IMPERIAL BLUE. Motorrom er ikke lakkert da dette skulle bli tatt neste gang motor skal ut!
FULL STYLING
TRD SPOILER
Klarer 700 hjul hk med denne spruten på original hjerne, men satser på mere med ny Electromotive TEC GT. 750-800 hjul hk skal ikke være umulig.
Kompen med disse stemplene er 8.5.1 men med den HKS topp pakninga ligger den kanskje på ca 8... noe usikker... blir muligens og bytte pakning for å øke komp. Det mest ideele på 2JZA motoren er 8.5.1 i komp i følge Dusty!!
Noen bilder av E30 som motoren skal oppi:

Denne betalte jeg 4000 for! Den kom med en 323i motor og girkasse som jeg skal ta ut og selge. Usikker hva jeg får for motoren men kan fort hende at jeg får det samme som jeg ga for bilen!
Har i dag også fått tak i meg ny oljesump til motoren da jeg må bytte fra bak til fram for å gå klar diverse på E30.

Ellers noe småtteri som skal gjøres:
BMW`en skal få:
Electromotive TEC GT
KSport Coilovere
KSport BigBrake kit - 330
Golf MKI bremsekraftforsterker / Pedalboks
Diff - E28 M535i / Evt komplett bakende ferdig bygd
Endre ratt utvekslinga...
Hva som skal gjøres med Supra motoren:
Fjerne fordeler
Montere trigger hjul
Montere ny TT oljepumpe
Montere Cam sensor
Montere nye chrome Kam deksel
Jepp, dette var litt info... mere følger underveis... blir ikke og starte ordentlig før i november, men bilen skal være klar til våren!
Ja da har jeg hatt valgets kval over meg og tenkt iherdig masse på min MKIV Supra med alt for mye guffe og samtidig med hvite skilt...
Den skal jeg nå sette i original stand, så da har jeg en motor påkostet ALT FOR mye som jeg vil bruke til noe morsomt!
Jeg vurderte Volvo, men det blir alt for dyrt pluss at jeg har flere som har E30 med nok futt i som vet hvilke deler jeg skal satse på som tåler en dunge hjuling!
Derfor satser jeg på E30. Ikke noe spennende prosjekt siden flere har gjort dette før. Jeg har allerede kosta på Supran 350.000 i påkost, så skal prøve og holde meg innenfor rimelighetenes grenser på dette her, men kjenner jeg meg rett, så blir det så det baller på seg, som det ofte gjør.
I første omgang blir det og skaffe seg et kurrant karrosseri. Jeg skal se på en 1988 modell 320i på onsdag som en kompiss har. Det skal visstnok vært et kurrant utgangspunk og et karrosseri med minimalt med rust. Den kommer med en 323i motor, som jeg er villig til og selge for en liten slant hvis noen er intr. (BILEN ER PR DAGS DATO KJØPT OG HENTET)
Jeg skal satse på å bli ferdig til våren men lover ingenting. I første omgang blir det og handle inn større bremser 330 mest sannsynlig, M535 diff, og justerbare coilovere evt KSport. Dette er deler jeg vet av folk har brukt før og som fungerer greit. Får se hvilke deler det blir, men det er et utgangspunkt...
Skal sende mail til Tedd i sverige for og få noen tips siden han allerede har gjort dette før og har sikkert noen hint og komme med. Han skal vel selge bilen nå uten motor så mulig jeg kan kommeover noen deler fra han også!
Legger ut noen bilder av motor og bilen motoren står i! Kommer med mere info etterhvert!

Ellers så er ikke motor helt ferdig på bildene her...kommer nye chromma kam deksel, plugg kabler, fordeler blir byttet ut mot en Electromotive TEC GT (mest sannsynlig) med trigger hjul++ Pluss at det kaoset med blåe slanger skal bort...
Her er litt om deler som er brukt:
MOTOR OVERHALET MED SMIDD INNMAT OG OPPBORRET 0,020 MED
WISECO STEMPLERog EAGLE RÅDER. TOPP OVERHALT AV CYLMO – PAKNINGER OG TETNINGER SKIFTET
ARP ALL THE WAY
HKS 1,2 MM TOPPAKNING
HKS POWER IGNITION
TITAN JUSTERBARE KAM DREV
GATES BLUE REGISTER REIM
KOYORAD RADIATOR
AAP FLEX A LITE RADIATOR VIFTER MED CHROM DEKSEL
BLITZ DUMP VENTIL
BLITZ DUMP VENTIL FLENS
GREDDY PROFEC B SPEC II ELEKTRONISK TURBO TRYKKS JUSTERING
INNOVATE MOTORSPORTS BREDBÃ…NDSLAMBDA
HKS TYPE 0 TURBO TIMER
TURBO TIMER HARNESS
268 INNSUG OG EKSOS KAMMER
BOOSTWERX INNSUGS MANIFOLD
90 MM ACCUFAB Gass spjeld
GREDDY INTERCOOLER
3" INTERCOOLER RØR
VRP76DBB TURBO (950 HJUL HK) SATT SAMMEN AV FIRMA I USA. KUN GARRET
OLJE KJØLER 25 RADER
OLJ CATCH TANK
MAP ECU 2 PIGGYBACK DATASPRUT -BLIR BYTTET UT MED ELECTROMOTIVE
KOMPLETT BENSIN SYSTEM
2 STK WALBRO PUMPER
NYE BENSINSLANGER STÃ…LOMSPUNNEMED AN KOPLINGER 2 STK 8AN TUR
BENSINTRYKKSREGULATOR - TYPE MALLORY
NY FUEL RAIL ++)
850 CC DYSER
50 MM WASTEGATE
MÃ…LERE:
Greddy TURBO TRYKKS MÃ…LER MED Peak Hold and Warning
OLJE TRYKKS MÃ…LER
OLJE TEMP MÃ…LER
VANN TEMP MÃ…LER
V160 GIRKASSE GÃ…TT 42.000
RPS CYN R G LETTET SVINGHJUL
WOTM CLUTCH LAMELL
RPS TRYKKPLATE
TT MT6 FREMRE DEL AV MELLOMAKSLING
TT AUTOMAT BAKRE DEL AV MELLOMAKSLING
NY TT YOKE PÃ… DIFF
SHORT SHIFT
EKSTERIØR
19 X 8,5 OG 19 X 10 CHROME FELGER MED 245 og 275 DEKK
NY LAKKERT INNVENDIG OG UTVENDIG I FARGEN FORD IMPERIAL BLUE. Motorrom er ikke lakkert da dette skulle bli tatt neste gang motor skal ut!
FULL STYLING
TRD SPOILER
Klarer 700 hjul hk med denne spruten på original hjerne, men satser på mere med ny Electromotive TEC GT. 750-800 hjul hk skal ikke være umulig.
Kompen med disse stemplene er 8.5.1 men med den HKS topp pakninga ligger den kanskje på ca 8... noe usikker... blir muligens og bytte pakning for å øke komp. Det mest ideele på 2JZA motoren er 8.5.1 i komp i følge Dusty!!
Noen bilder av E30 som motoren skal oppi:

Denne betalte jeg 4000 for! Den kom med en 323i motor og girkasse som jeg skal ta ut og selge. Usikker hva jeg får for motoren men kan fort hende at jeg får det samme som jeg ga for bilen!
Har i dag også fått tak i meg ny oljesump til motoren da jeg må bytte fra bak til fram for å gå klar diverse på E30.

Ellers noe småtteri som skal gjøres:
BMW`en skal få:
Electromotive TEC GT
KSport Coilovere
KSport BigBrake kit - 330
Golf MKI bremsekraftforsterker / Pedalboks
Diff - E28 M535i / Evt komplett bakende ferdig bygd
Endre ratt utvekslinga...
Hva som skal gjøres med Supra motoren:
Fjerne fordeler
Montere trigger hjul
Montere ny TT oljepumpe
Montere Cam sensor
Montere nye chrome Kam deksel
Jepp, dette var litt info... mere følger underveis... blir ikke og starte ordentlig før i november, men bilen skal være klar til våren!
Mine Sykler:
2005 Yamaha R1
2002 Yamaha R1
2001 Yamaha R6
Mine biler:
1993 Toyota Supra
1997 523iA
1986 BMW 318i
1992 Honda Civic Lsi
1992 Honda Civic Vti
1994 Honda Civic VTi
1994 BMW 320i