TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med en 3S-GE og Verksted.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #332079  av ReWrite

Hei, jeg har hatt MR2en min plantet på et verksted i 8 uker nå.. Ting som skulle gjøres var:

-Bytting av kjølevann
-Regreim
-Toppakning da vi trodde den var defekt, pga bobler i kjølevannet og at den brukte litt for mye olje
-Vennlekkasje som mest sannsynlig har kommet pga overtrykk i systemet (Eksos i systemet?)
-Simring på girkassen (Den var nesten tom for olje.. :D)
-Bakre bremseskiver

Han jeg bruker gjør dette svart og sa han skulle ta det innemellom andre biler, og lovte den ferdig i midten av Juni. Siden da har unnskyldingene haglet inn og jeg har vært klar på at jeg måtte ha bilen idag da jeg skulle reise til Bergen. Men idag ringte han og sa at bilen var skrudd sammen med gikk ikke når han gasset og han trodde det var reimhjulet som hadde sklidd slik at dette måtte byttes for og få timingen riktig.

Og da lurer jeg på, er dette noen her har vært borti eller har kjennskap til? Eller er dette bare et forsøk på og kjøpe seg enda mer tid på?

Skjønt det slik at det er 2 reimer på det nedre reimhjulet, den ytterste delen går til Dynamoen og har timingmerkene, denne delen har visstnok sklidd litt til en av sidene? Har jeg skjønt det riktig da?
 #332082  av sotevik

Kan bare oppfordre Deg til å bruke merkeverksted ved slike reperasjoner.Det er litt dyrere,men jobben blir ferdig til avtalt tid,og ikke minst korrekt og riktig utført med garanti på utført arbeid.Viftereimene har ingenting med timingen og tenningen og gjøre.Det er registerreima som styrer det.Den er bak det sorte dekslet i forkant av motoren.Du får si til han reperatøren din at hvis han ikke greier denne reperasjonen må han få hjelp fra noen som kan dette.Lykke til.
 #332087  av ReWrite

Ja men reimhjulet har vel både viftereima og registerreimen? et indre og ytre hjul? Men tenningsmerkene er på det ytre? Så hvis det ytre forskyver seg så vil det bli feil med regreimen som er på det indre hjulet?
 #332088  av Supramk3turbo

Det er vell ikke mulig..Hjulet sitter på en kile i veiva, så det går kun på en vei, ikke mye rom for å vri seg der.
 #332089  av ReWrite

SÃ¥ det du sier er at det ytre hjulet der tenningsmerkene og viftereima er ikke kan forskyve seg i forhold til det indre hjulet der regreimen sitter?

Det var iallefall det han påstod hadde skjedd, slik at når han satt alt riktig etter tenningsmerkene så ble det fortsatt feil... Men jeg har aldro hørt at det har skjedd..?
 #332100  av ReWrite

Dunno, bilen går visstnok bra på tomgang men dør helt ut når han gir gass.

Han hadde ringt rundt og fått beskjed om at det mest sannsynlig var feilen, at reimhjulet hadde forskjøvet seg og han måtte kjøpe et nytt. Det er alt jeg vet, og jeg har ikke sett problemet selv.

Han sa han måtte ta av dynamoen og festet for og få byttet hjulet, og da regner jeg med det er det som sitter direkte på veiva?
 #332114  av Morten

Det er harmonisk demper innebygd i det reimhjulet på 3sg, og det kan trekke seg skeivt slik at en får avvik med tenningslampa/på strekene. Har derimot liten tro på at det er feilen i denne tilfelle, med mindre det er ramla fra hverandre og ligger i to biter, da det skal være ganske mange grader avvik der for at den ikke skal gå reint på annet enn tomgang. Isåfall burde det jo være lett å sette diagnosen ved å vri fordeleren først litt ene veien, og så litt andre veien for å se om den blir bedre i ene retningen... Litt vanskelig å si mer utifra beskrivelsen "dør helt ut når han gir gass", da det kan oppleves på flere måter avhengig av hva som er galt.

EDIT: en skulle vel ikke trenge å vri begge veier engang, da avviket vil være i retning av belastningen dvs at dynamo "holder igjen" ytre del av reimhjulet.
 #332137  av ReWrite

Ja, jeg tenker slik at om den faktisk har forskjøvet seg så kan det virkelig ikke være med mye?

Forklaringen nå er at "Den kommer seg litt opp på turtallet, men det er ikke noe kraft og hente utav motoren". Han sier han har prøvd og time den, og at den er helt ute og kjøre..

Fyren jeg bruker har skrudd på biler hele livet sitt, og jeg vet at han vet hva han gjør. Men akkurat nå så virker det som om han prøver og finne på feil for og slippe unna og ta en ekstra økt og bli ferdig. Og er ikke dette hjulet ekstremt dyrt?
 #332141  av sotevik

Hvis reimskiva med tenningsmerket har forskjøvet seg i forhold til tannhjulet må splinten som holder reimskiva på plass være borte.En annen mulighet er at regsterreima er montert feil.Tror ikke på at reimskiva er defekt,da må den ha delt seg i to eller noe sånt.
 #332223  av Xlr8

lever bilen til folk som har verdt borti mr2 før, gjerne orginalt fremfor noen andre som ikke har info om dette:P
men du trenger da ikke nytt reimhjul får og stille tenninga du må bare lage deg et nutt merke får øvre død punkt?
 #332288  av magnesmurf

Før vi skryter merkeverksteder opp i skyene her.. Det finnes faktisk andre verksteder av den seriøse typen som har bedre peiling enn merkeverksteder. Og alle verksteder plitker å levere garanti på arbeidet sitt.

Leverte bilen min på merkeverksted for montering av alarm, dette er andre bilen som dette gjøres med..
I tilegg til at de tar blodpris, blir det som regel ikke bra.

Første bilen min var camryen jeg har. I tilegg til at de griset ned hele bilen med skitt innvendig (hvitt interiør) klarte de å plassere alarmdioden på det værst tenkelige stedet som finnes! Se bildet av diode plasseringen. De klarte også å knekke halvparten av festene til trekket dioden var plassert i, så dette satt helt løst nå¨r jeg fikk igjen bilen, og var ikke mulig å feste.
CIMG0148.JPG
CIMG0148.JPG (376.79 kiB) Vist 425 ganger
Etter å ha klaget skikkelig fikk jeg nytt trekk til a stolpen og fikk flyttet dioden, men fikk ingen kompensasjon for ekstra tid jeg måtte bruke på å frakte bilen dit og være uten bil en ekstra dag. Og dette var det et merkeverksted som gjorde...

Leverte bil nr2 (mr2'en) dit for alarmmontering her om dagen. Fikk beskjed om at jobben kom til å ta 4 timer når prisen ble beregnet. Og fikk beskjed at kunerådgiver om at den skulle være klar samme dag.
Så får jeg telefon noen timer før den skulle vært ferdig. Den ble ikke ferdig alikevel. De hadde nemlig ingen info eller koblingsskjema over bilen. Derfor tok det lang tid og jeg kunne ikke få igjen bilen min før etter helgen.
Fortalte dem at koblingsskjemaer lå på nettet og at de godt kunne få nettadressen dit. Men det spilte ingen rolle, siden mekanikeren allerede var gått hjem da. (3 timer før arbeidstiden var over) og bilen min sto der halvferdig. Er ikke akkurat imponert. Og regner med at de kommer til å krangle på den avtalte prisen siden de har brukt så lang tid...

Dette var nok siste gangen jeg bruker merkeverkstedet her. Vet om flere seriøse verksteder rundt om her som ikke spesialiserer seg på noe spesielt merke, og som gjør jobben bedre.

I tilegg tar merkeverkstedet blodpris så det holder. Fikk byttet bremsevæske, kjølevæske og automatolje på camryen. Over 6000kr! Alarmmonteringen nå, hvis de holder seg til avtalt pris kommer på ca 7500kr!
Mener faktisk at det er bedre å bruke et seriøst verksted med peiling på det meste fremfor et merkeverksted som egentlig ikke har kjennskap til mr2. De med litt mer universal kunnskap vet som regel hvor de skal finne informasjon om bilen. Og de tar seg hvertfall ikke bedre betalt enn et merkeverksted.
 #332309  av ReWrite

Xlr8 skrev:lever bilen til folk som har verdt borti mr2 før, gjerne orginalt fremfor noen andre som ikke har info om dette:P
men du trenger da ikke nytt reimhjul får og stille tenninga du må bare lage deg et nutt merke får øvre død punkt?
Det jeg også mente burde være nok.. Time den inn og bare la det være etter det.

Men jeg synes det er rart at ingen her inne har hørt om problemet eller vært borti det når hans "Toyotakompiser" var helt sikker på at det var det, og de hadde vært borti det såååå mange ganger.. :S
 #334677  av Roye

Er det ikke fordeleren eller reg-reima som står ei tann feil...??
Virker veldig sånn for meg.