David skrev:ser ut som et morro prosjekt, stå på!
men hvordan blir lengden på mellomakselen kontra den originale hvis du ser bort ifra splines?
hva slags bakaksel har du tenkt å bruke? den originale tåler jo absolutt ingenting
bruker du T3 motorfester eller har du lagd selv? hvis du har lagd fester selv hvor nærme torpedoveggen sitter motor?
får du ikke plass til hydraulisk clutch hvis du bruker en pumpe med ekstern beholder?
Bakaksling lengden blir overaskende nok 40mm *lengre* enn den orginale kp61 akslingen (målt fra tupp av splines til anleggsflaten i motsatt ende). Bakaksling blir orginal U-kode (6"), men med TRD 2-veis LSD og 4.3:1 sluttutveksling. Herjer og spinner ikke personlig, og utifra ryktene fra folk som har kp61 løpsbiler nedi Kiwi-land er det diffen som er svakeste punkt og TRD diff er vesentlig sterkere så tror personlig det skal holde til mitt bruk. Gjør det ikke det, så får jeg oppgradere når den tid kommer

(siden hele bakakslingen er ufjøra vekt vil jeg heller ikke ha mer vekt enn absolutt nødvendig der når jeg skal kose meg med svinger)
Er ikke T3 fester, men tilsvarende fra ACE engineering eller noe.. en fyr på kp61.net som har laga de i åresvis. De snakkes om som om de setter motoren så lavt den kan osv osv, men mitt inntrykk er at de er fulle av kompromisser slik at f.eks orginal ae86 eksosmanifold og fremre eksos skal kunne brukes uten modifikasjoner, bunnpanna ikke sniker seg lavere enn travers ang bakkeklaring osv osv. Vil tippe en kunne flytta motoren enda en 4-5cm lengre bak uten å måtte modde torpedovegg om en laga ting som eksos fra scratch og driter i/fjerner koblingene til varmeregisteret. Mener grovmåling sa at senter på 4ag nå er ca 1cm lengre frem enn senteret på 4k'en var. Ikke ideelt, men en kjapp kompromissløsning. Er kosevogn og bruksbil uansett, og ikke reinspikka banebil og da er det litt greit å faktisk kunne komme til boltene på clutchhus for å bytte kasse uten å måtte ta ut motor og slikt også
Plass til hydraulisk clutch.... nja, finnes seff måter å lure det til på, og for å være helt ærlig så ville jeg helst gått den veien. Men når alt kom til alt var det raskere og enklere å bygge om kassa til wire så gikk den veien, er jo egentlig bruksbilen min så kan ikke ta meg for god tid på dette lille prosjektet heller

-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22)
Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20)
Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86)
Hachi'n
'83 Starlet (KP61)
Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z