TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Terjen's KP60 Starlet (Ny photoshoot side 6)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #333786  av allern
 
Den motoren er nå spiker.... den fungerte ikke i det hele tatt... har nå en 4K å den fungerer bedre enn den store ubalanserte jærn hævven som ble slaktet i :twisted: Så vil fraråde deg i å putte i en sånn motor. Må bare informere om at bilen også ble 50kg lettere... i trynet!
 #333818  av ArildM
 
Aha, ser 4k motoren er høvelig lik 3k motoren som står i corollaen så da er det ingen vits i å bruke noe fra k serien ;) Nei har lagt de plananene på is. Skulle denne bilen ha fått motorbytte måtte det vel ha blitt en 4age motor :)
 #334692  av Roye
 
Ble ikke bilen solgt til Skedsmokorset for en god stund siden??
 #334723  av Terjen
 
allern skrev:Den motoren er nå spiker.... den fungerte ikke i det hele tatt... har nå en 4K å den fungerer bedre enn den store ubalanserte jærn hævven som ble slaktet i :twisted: Så vil fraråde deg i å putte i en sånn motor. Må bare informere om at bilen også ble 50kg lettere... i trynet!
4K..? :mrgreen:
Ja, hvis den samme drittforgasseren stod på Volvomotoren som når jeg hadde Starleten, så gikk den ikke allverdens.. Momentet var der forresten, kunne jo løse den ut i 4. nesten.. Men bedre enn en 4k gikk den hvertfall.. ;)
Skifta ut forgasseren og fått den bra justert, så hadde den gått som ei kule.. Ja litt tyngde var det jo..
Forresten kjempepotensiell motor til å klistre på innsprut og turbo også, og med veldig liten kostnad hadde jernklumpen komt opp i 220hk og 400Nm...
SÃ¥ ikke si at det var ubrukelig.. ;)
 #334782  av David
 
heldigvis har eier av denna bilen nå kasta volvo motorn og satt i en 4K. går bedre nå enn med volvo motorn
er vel planer om 4A-GE men det tar litt tid

er ingenting galt med K motorer bortsett fra at det er litt gammeldags teknologi
B23 derimot hører ikke hjemme i en toyota.. det er en skam å sette i en slik motor..

har en 5K TRD N2 spec race motor i deler til salgs som yter ett sted mellom 150-180hk.. mangler bare 4stk carrillo råder til 350usd pr stk
så har du en motor som hører hjemme i gammel corolla eller starlet og ser relativt original ut utvendig bortsett fra 2 doble dellorto
 #334786  av arvid
 
David skrev:heldigvis har eier av denna bilen nå kasta volvo motorn og satt i en 4K. går bedre nå enn med volvo motorn
er vel planer om 4A-GE men det tar litt tid

er ingenting galt med K motorer bortsett fra at det er litt gammeldags teknologi
B23 derimot hører ikke hjemme i en toyota.. det er en skam å sette i en slik motor..

har en 5K TRD N2 spec race motor i deler til salgs som yter ett sted mellom 150-180hk.. mangler bare 4stk carrillo råder til 350usd pr stk
så har du en motor som hører hjemme i gammel corolla eller starlet og ser relativt original ut utvendig bortsett fra 2 doble dellorto

...hørrt på tøys!!?
 #334790  av ArildM
 
Hvis en gang forrige eier har brukt tid på å sette inn en Volvomotor, så ville jeg ikke kastet den ut igjen i alle fall. Med tanke på arbeidet som ble gjort for å få inn en sånn motor så har du jo et bra utgangspunkt for å få til mye effekt for en billig penge?

Se:

Vet ikke jeg, er vel kanskje mulig å få litt effekt ut av en gammel volvomotor også? Uansett hvor "feil" det enn måtte bli :wink:
Tipper det er litt mer tidkrevende og dyrt å få ut så mye gamp av en K serie motor.

Men så spørs det jo også hva ny eier av bilen ønsker ut av bilen.
 #334793  av Terjen
 
Idioter...
Når Volvomotoren, som den er skal yte 116hk og 190Nm originalt, sier det seg jo selv at den går bedre enn en 4K..
Gikk ikke så dårlig når jeg hadde den.. I stedenfor å fikse grunnen til at ikke alle hestene var der (forgasser f.eks, justering?), så settes det oppi en 1,3 motor?
Skjønner meg ikke helt på dette jeg..

Og det at en MÅ på død og liv sette oppi en motor av likt fabrikat som bilen, er bare teit og barnslig..

Angående sugetrim, er vel rødblokka til Volvo det allermest brukte til rallycross, der de borrer og stroker den opptil 2,9l og drar ut lett 300hk..
Da står du ikke der og kjøper carrillo-råder og greier til en moped-motor for å få ut 150hk.. (og 100Nm?)
 #334795  av ArildM
 
Bra det er flere som er enige i den saken, eneste problemet jeg ser er om du vil ha bilen godkjent eller ei.
Da kan jeg forstå det med å sette i en motor som ser original ut.
 #334798  av David
 
hvis det skal sammenlignes 2 motorer på 1.3l og 2.3l må dere heller se på effekt pr liter. en 5K på 1580ccm har potensiale for 200hk/200nm, det er 125hk/nm pr liter
epa traktor rallycross motor du refererer til er jo bare snaue 100hk pr liter, det er jo like mye som en 4age blacktop og 3sge beams har originalt fra fabrikk
volvo motor veier masse mye mer enn K motor, med girkasse så er nok forskjellen nesten 100kg

det må ikke nødvendigvis være motor fra samme fabrikat, men det er jo helt klart en stor fordel at det er riktig merke..
men man setter ihvertfall ikke i en motor fra en landbruksmaskin. det er som å banne i kirka

hvis det virkelig er så mørkt at dere syns volvo motor gjør seg bra i en toyota så kan dere vær så snill holde det for dere selv
det er kanskje hjelp å få hos psykolog ;)
 #334808  av ArildM
 
Flink å diskutere du David :wink:

Hva med HK/NM+moro vs penger brukt?
Kan se for meg at en traktormotor med 500hk fort kan komme på samme prislappen som 5k motoren din med 180hk? Da spiller vel ikke dødvekten du får med på kjøpet så alvorlig mye.
 #334812  av Morten
 
...kanskje litt småsært å argumentere FOR noe så sært som en liten 1.3liter 4k støtstangs, 8-ventilert med innsug og eksosporter på samme side osv osv som om det er noe høyteknologisk vidunder i denne sammenhengen også David? :wink: Ikke noe superfan av volvo selv så det er sagt. Samtidig er vel eneste "fordelene" 4k har er jo strengt tatt at den allerede finnes i bilen, kan brukes lovlig i forhold til biltrangsynet og er tålig lett (og spesielt superlette k40/50 kassa! ) Det finnes jo så utrolig mange bedre alternativ enn begge disse alternativene å velge i, uavhengig av merket som er stempla på motoren, men bilbygg er jo alltid kompromiss og løsninger velges av flere grunner enn kun hva som er optimalt eller har "potensial for fantastiske 125hk pr liter".... Noen jakter ikke fantasihester og synes det er mer moro til daglig med moment, og da vil en NA k-serie bli omtrent så feil som man kan klare å lage det. Akkurat den biten kommer man ikke rundt (uten tvangsmating i det minste). Personlig syns jeg det er positivt at folk tør gå egne veier også, så ikke hver eneste bil på planeten blir likt bygd. Skulle personlig gjerne hatt i en 2zzge selv på et eller annet tidspunkt, men pr. nå er det for omfattende, tidkrevende og kostbart til å bli realisert, derfor ender det med tyngre og dauere, MEN vesentlig enklere 4age i denne omgang. :lol:
 #334815  av hmsilset
 
Som gammel dørvakt så er jeg enig med ALLE her :D Men en ting er sikkert, og det er at det tøffeste som finnes er å sette inn helt andre motorer i en bil enn det som er originalt.Skulle jeg hatt en mustang f.eks og hatt plass å mekke,så hadde jeg uten tvil satt inn en 4 liters(++) turbo lexus motor i den.Og hadde jeg hatt en mk4 supra ville jeg satt inn viper motor.Driter i vekt og igrunn alt.Er morro med andre kjøreegenskaper :wink:

Starleten her er en drømmebil i mine øyne! clean og passe sprek etter bilder å dømme :D
 #334876  av arvid
 
Kan hvertfall bekrefte at den Starleten fungerte med Volvo-motor! Argumenter som har med hvem som har produsert motor osv har jeg INGEN forståelse for. -(Nå skal jeg forresten "ødelegge" min Datsun 240z med å sette inn en motor fra en gubbete Lexus LS400. Tenk å putte noe sånt i en sportsbil da... )
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8