TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min cs st185 3sgte svetter olje...hjelp !

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #333277  av CelicaDream

bilen min har stått parkert en stund, grunnet at lappen min har onkel politi tatt... :(

Men jeg og fatters skulle flytte bilen og inn i garasjen, og jeg la da merke til at de var en oljesøl på bakken ca 10cm omkrets..

Jeg har sjekket bånnpluggen men den var tett...Hva andre ting kan det lekke fra !?

Med hilsen

Trond-Erik
 #333278  av Daniel HS

Kan ha vært oljesøl på motoren som har rent ned? Et tips hadde jo vært å sett hvor under bilen det har dryppet, evt skru av dekslene under bilen å se hvor det er vått...
 #333290  av CelicaDream

Daniel HS skrev:Kan ha vært oljesøl på motoren som har rent ned? Et tips hadde jo vært å sett hvor under bilen det har dryppet, evt skru av dekslene under bilen å se hvor det er vått...
Har kikket under nå, jeg lurer på om jeg skal skifte pakningen til bunnpanna, jeg håper bare ikke at det toppakningen da, hvis den er defekt, kan det svette olje derfra da ?

Jeg har isåfall etterstramma skruene til bunnpanna, vi får se om det hjalp :)
 #333299  av Haugrud

Ja, kan lekke fra toppakning..kan også lekke fra simmeringer på veivaksel og oljepumpe+o-ring bak oljepumpe. kan også lekke fra simmering på veivaksel på girkasse-siden, men tviler på at det er der! Beste hadde vært å fått den opp på en bukk og sett under.
 #333323  av Insanity

det hender de svetter litt fra girkassene også... eller som min... rannt olje av servoen :P
 #333361  av CelicaDream

Haugrud skrev:Ja, kan lekke fra toppakning..kan også lekke fra simmeringer på veivaksel og oljepumpe+o-ring bak oljepumpe. kan også lekke fra simmering på veivaksel på girkasse-siden, men tviler på at det er der! Beste hadde vært å fått den opp på en bukk og sett under.
Insanity skrev:det hender de svetter litt fra girkassene også... eller som min... rannt olje av servoen :P
Takk for opplysningene :) Jeg har tørket rundt skjøten på bunnpanna for å prøve å få lokalisert hvor lekkasjen kan være !

Hvis toppakningen er defekt, hvordan kan man merke det? Bilen jager litt på tomgang da fra 800 til 1000 på turtallet...har skifte plugger/pluggledninger,oljerens og oljeskift, men det hjalp ikke.
 #333364  av Haugrud

symptomer på defekt toppakning kan være at bilen koker, drikker kjølevann, vann i olje eller omvendt, eksosen blir veldig hvit og kan også lukte litt kjølevæske, utvendige lekkasjer mellom topp og blokk...
 #333375  av CelicaDream

Haugrud skrev:symptomer på defekt toppakning kan være at bilen koker, drikker kjølevann, vann i olje eller omvendt, eksosen blir veldig hvit og kan også lukte litt kjølevæske, utvendige lekkasjer mellom topp og blokk...
Takker :) Da får jeg feilsøke litt i helga, bare kjipern at det er så J.... trangt i motorrommet :) hehe
 #333666  av CelicaDream

Hei igjen :)

Jeg har snakke litt med et oljeselskap i oslo som lager oljelekkasje tetter som heter Omega 917.

Og siden min drypper så minimalt som den gjør så skal Omega 197 gjøre et underverker, så jeg skal teste
denne så får vi se hva som skjer :)

Noen andre her som har hørt noe om dette produktet ?
 #333674  av Supramk3turbo

Hmm, uansett hvor bra det skulle være, så ville jeg vært skeptisk til å helle noe tette middel i olja på en bil motor. Er vell heller bedre å lokalisere og fikse problemet...
 #334844  av larsst185

Vanlige steder det lekker på 3s-gte er o-ringen på fordeler,tettering bakkant av veivaksel og toppdekselpakning.uansett hvilken av disse stedene det lekker fra kan det renne ned og legge seg rundt bunnpanna.Jeg ville skifta o ring på fordeler,stramma til skruene på toppdekselet (de bruker å løsne), for så å vaske rein motoren i bakkant og se hvordan det utvikler seg...
 #334890  av CelicaDream

larsst185 skrev:Vanlige steder det lekker på 3s-gte er o-ringen på fordeler,tettering bakkant av veivaksel og toppdekselpakning.uansett hvilken av disse stedene det lekker fra kan det renne ned og legge seg rundt bunnpanna.Jeg ville skifta o ring på fordeler,stramma til skruene på toppdekselet (de bruker å løsne), for så å vaske rein motoren i bakkant og se hvordan det utvikler seg...
Da skal jeg skifte denne o-ringen jeg, koster vel ikke mye for den vil jeg tro :) Men takk for alle tips :)