TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Max trykk euro turboer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #334576  av MrControl

Hva er max trykk på euro turboene man kan kjøre på? går 1.5 bra?

Og kan noen forklare hvordan twin turbo systemet fungerer med tanke på når nr 1 slår inn og nr 2 og litt rundt det?
 #334582  av bjornalf

tror ikke jeg vill kjørt noe mer en 1.3 bar da vil di holde lengre og de siste 0,2 barene får du ikke mye hester av heller.. bare varm luft:)

Initially all of the exhaust is routed to the first turbine for reduced lag. This resulted in boost and enhanced torque as early as 1800 rpm. Approaching 3500 rpm, some of the exhaust is routed to the second turbine for a "pre-boost" mode, although none of the compressor output is used by the engine at this point. Approaching 4000 rpm, the second turbo's output is used to augment the first turbo's output. As opposed to the parallel mode, the sequential turbos provides quicker low RPM response and increased high RPM boost.
 #334583  av MrControl

Er full BPU med svær fmic og raka 4" rett igjennom.

1.3 var da latterlig lite?

Men skjøner ikke helt hvordan det fungerer,da de ligger paralellt og det er eksosen som driver en turbo.

Når den andre turboen tar over så lurer jeg på hvordan den første stopper?
 #334587  av FS-Styling.no

Go single!
 #334588  av bjornalf

MrControl skrev:Er full BPU med svær fmic og raka 4" rett igjennom.

1.3 var da latterlig lite?

Men skjøner ikke helt hvordan det fungerer,da de ligger paralellt og det er eksosen som driver en turbo.

Når den andre turboen tar over så lurer jeg på hvordan den første stopper?

1,3 er ikke så lite.. turboene er små så er ikke mye å hente etter 1,3 men du kan jo kjøre til 1,5 å se om du merker noe forskjell :) tror det blir lite men litt kanskje. rekorden er 504 rwhp på originale turboer og dette ble oppnåd på 1.44 bars trykk. denne har kammer osvosvosv.

den første stopper ikke....
 #334589  av MrControl

Hva heter org turboene btw?

Men hvis den første turboen ikke stopper, så må vel den peake noe voldsomt når nr 2 er i full gang?
 #334592  av bjornalf

ct 12b er det vell.. begge turboene er like store så den andre bare hjelper på trykket over 4000 :) da fordeles eksosen likt til begge turboene :) å ikke bare til den første.
 #334593  av sindrejl

Originaltrykk er vel ca 0,7, så 1,3 er ikke akkurat LITE. Har peaka mine på 1,47 og da skal jeg love deg du tar livet av snurrboene kjapt.

Uten boostcontroller lå turbo 1 på 0,5 og begge turboene på 0,7 såvidt jeg husker.
Sist redigert av sindrejl den 01 aug 2009 14:54, redigert 1 gang totalt.
 #334594  av MrControl

hmm okey! Sliter litt med og forstå poenget i det egentlig. Hvorfor henter ikke begge 2 inn fra starten av ? fare for lag?
 #334595  av MrControl

Ser at det står i ditt første innlegg at det er for å redusere lag, så da fikk jeg jo svaret der.
Er det mye og hente på å kjøre dem paralellt helt i fra starten av ?ser på mkiv forumet at dem har tegning for slik justering
 #334596  av bjornalf

jepp da vil dem komme noe senere, dette kan vell øke effekten men tror ikke det er mye. di bruker å kjøre dem parallelt når di får problemer med actuatorer osv.. funker alt perfekt så syns jeg det er best å la det være i fred :) bare kjøre opp trykket du .
 #334889  av Supramk3turbo

Kan fint kjøre 1.2-1.3 på j-spec.
 #334932  av MrControl

Hvis man fint kan kjøre på 1.2-1.3 på de keramiske så burde man kunne kjøre 1.4-1.5 på stålturboene vel.?