TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vanlig problem med clutch pÃ¥ toyota rav4??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #335042  av Toyota-rav4-2002
 
Hei!

Jeg lurer på om det er et vanlig problem at man må skifte clutch på toyota rav4 når den har gått litt, ca 50 000 - 80 000 km??
Det er en 2002 mod. Jeg lurer på om det er vanlig så tidlig?.
Sist redigert av Toyota-rav4-2002 den 01 sep 2009 16:46, redigert 1 gang totalt.
 #335045  av ErikG
 
Clutch er et vanskelig område, kommer VELDIG ann på bruk og sjåfør. Hvordan motor er det? Bensin eller diesel? Har du kjørt mye med henger? Ikke noen gjenganger at clutchen slites tidlig på disse bilene.
 #335108  av rx300
 
Vanlig problem generelt på 4WD uten lavgear det... clutchen henger ikke helt med. Fordi grepet er så bra så ville en 2WD spunnet og ikke belastet drivverket så mye, og siden man ikke har lavgear så må motoren i enkelte tilfeller ruses mer enn ønskelig, og man må file clutch for å komme seg løs av vanskelige situasjoner (f.eks. våt, høy snø), eller bakkestart etc. Jeg opplevde f.eks. da jeg hadde RAV4, at da jeg i et tilfelle av overmot satte meg fast i våt grov snø opp til døren, så kunne jeg trekke clutchpedalen helt ut uten at hjulene spant elller motoren ble kvalt... da luktet det godt :P. Bilen var nesten ny, så det var ikke slitasje inn i bildet, bare drivverket som ikke var helt dimensjonert...
 #338850  av castman
 
Å bytte clutch etter så lite km synes jeg var merkelig..De som tok jobben kunne vel ikke se noen grunn til hvorfor den måtte byttes etter såpass lite km?

Har du brukt bilen til trekke tunge hengere med?
 #338858  av Toyota-rav4-2002
 
Har bare hatt bilen i ca. 1 år, og det er veldig rart ja, har hatt mange problem etter dette.
Så har en mistanke om at kjørelengden er skrudd ganske mye tilbake, bilen hadde bare gått 82 000 km da clutchen måtte byttes.
 #342353  av Acidron
 
Vet min morfar har hatt det problemet. Spesielt hvis du rygger mye og da enda mer spesielt hvis du har henger eller vogn bak. Trur der er clutchen som ikke er helt vanlig, men på den nyeste RAVen har de kommet med en ny clutch trur jeg.
Så har hørt om problemet før.
 #361476  av csstian
 
Er svinghjulet på Dieseln som har vært problemet. Men di som det er byttet en gang på har fått forsterket deler montert.Clutch har jeg ikke vært bortig har hatt unormal levetid.Hær er det nok føreren og bruken som bestemmer det.
 #361502  av Toyota-rav4-2002
 
csstian skrev:Er svinghjulet på Dieseln som har vært problemet. Men di som det er byttet en gang på har fått forsterket deler montert.Clutch har jeg ikke vært bortig har hatt unormal levetid.Hær er det nok føreren og bruken som bestemmer det.
Ok, er forresten bensin versjonen vi har.Skjedde kort tid etter vi kjøpte den, spørst litt hvordan føreren som hadde den tidligere har vert og da. Siden clutchen var hard helt siden vi kjøpte den.
 #363136  av Mr2MK
 
Clutch og svinghjul er en stor svakhet på d-4d dieselen til rav4. Dvs. det er svinghjulet som er ett problem og dette går ut over clutchen. Svinghjulet er utstyrt med fjærbelastede lodd, fjærene slites og svinghjulet kommer ut avbalanse. Ved bytte av svinghjul erstattes det med ett massivt svinghjul uten fjærer og lodd, noe alle Rav4 taxier er utstyrt med org.
Jeg, min onkel og foreldrene mine har alle Rav4 (2004-2005) og alle har måttet gjort dette siste år. Min var gått minst (85000)
 #363143  av kaare
 
Dette problemet er nok Toyotas lille hemmelighet.
Det blir en markert vibrasjon i bilen og det bør verkstedene merke når bilen er inne til service.
Både jeg og min svigerinne har måttet bytte svinghjul og clutch på våre RAV4'er.
Er bilen under 5 år er dette en reklamsjonssak som Toyota må ta.
 #365631  av harared
 
Er ute etter en bedre bil til de ræva dårlige vegen her i Trøndelag og var og titta på en Rav4 bensin som hadde gått 140k.
Bilen er fin, men stussa på at clutchen var bytta allerede. Dette er en 2.0 bensin så skal ikke ha samme problem som dieselen når det kommer til svinghjulet?
Er krok på bilen så kan være en sammenheng kanskje?