TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• A stolpe instrumenter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #336074  av Mk3killan

Jeg har montert en a stolpe med plass til 3 instrumenter i en supra mk3 nå.

Turbo trykk-
Oljetrykk-
luft og bensin måler eller AFR måler om du vil

Det jeg ikke skjønner, skal denne AFR måleren ligge og jage opp og ned ? nåla ligger aldri stille
jeg trodde poenget var at den skulle holde seg stabil og vise da hvor feit eller tynn blanding jeg har
jeg har hørt noe om sånne bredbands lamda sonder som kansje viser hele spektere og at muligens
det er dette som er galt..

derfor spør jeg her, om det er noen som har noen formening om dette.

Jeg lurer også veldig på denne oljetrykks måleren. denne sliter jeg fortsatt med
noen som vet om en guide eller noen bilder som kan gi meg en ide om hvordan
jeg får den til og funke.. ?

Sorry at jeg maser...
 #336107  av Mk3killan

Jo mer jeg leser om dette afr måler greiene jo mindre skjønner jeg.

Narrowband AFR Gauge
Wideband AFR Gauge

Noen må forklare meg dette vær så snill.
Det jeg tenker nå er at jeg må ha en sånn Wideband O2 sensor / Lambdasonde
går det ann og kjøpe dette ? og så montere den der den gamle står og så få riktig utslag på måleren ?

Eller er det Måleren min som står i bilen som er feil ? og ikke lambdasonden ?
at man rett og slett må kjøpe et helt nytt ecu anlegg eller kit sånn at man får med en sensor som
er laget for alt dette fancy greiene og en hjerne til bilen som kan styre\kontrollere dette..??... jeg forklarer meg sikkert dårlig nå.
Men jeg prøver og lære her.

For det virker jo som om dette afr opplegge er ment for folk som virkelig skal drive og trimme
eller skal jeg rett og slett kaste hele den pokkers afr måleren i dass ?
 #336108  av Andreazz

Lambda målern din virker som den skal den :wink:
Bilen din har en narrowband lambda orginalt. Den måler som sagt AFR, men med en mindre oppløsning en en bredbåndslambda. Grunnen til at verdien vandrer, er at motorstyringen justerer AFR i en såkalt closed loop. Får å få til dette bruker ECU feedback fra b.l.a lambdaen. Dette er kun med moderat motorpådrag, typisk vanlig kjøring alltså.. Verdien vandrer mellom ca 13/1 til 16/1? Sånn forbrenningsmessig sett, er perfekt teoretisk verdi 14,7/1.
Når du trår hardt på gassen, og motoren begynner å jobbe ordentlig, vil den gå ut av closed loop, og da justere AFR med ferdige verdier lagret i ECU, såkalte "maps". Dette vil du se på AFR måleren din ved at verdien vil holde seg nogenlunde konstant.. Vet ikke helt hvordan den oppfører seg på en org 7MGTE, men rundt 11/1 -12/1 tenker jeg :D

Når det gjelder oljetrykk, så må du enten fjerne org oljetrykksensor eller koble deg på blokka med et T stykke. Senderen for den orginale oljetrykksmåleren sitter på motorblokka, framfor oljefilteret og bak servopumpa (type trangt)..

Håper du ble litt klokere av dette :wink: Vi har jo dette forumet for å kunne mase om ting man ikke vet... enda :wink:
 #336109  av MrControl

Eventuelt kan du skaffe deg en sandwich som du plasserer mellom oljefilteret.

Kan du montere både temp og trykk til.

Min bredbåndslamda er lik:)
 #336137  av Mk3killan

Takker veldig for svar jeg har fått til nå.

Ang den oljetrykks måleren så kjøpte jeg en sånn adapter ja eller sandwich veldig greit, da en kan koble på ekstra oljetrykks måler og temp måler om en vil det.