TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bensinpumpe!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #3267  av Bjørni
 
Har fått oppgradert bensinpumpe i sammenheng med motorbytte. Det jeg lurte på var: Hvor befinner egentlig pumpa seg, inne i tanken?
Vil det være en stor nødvendighet å bytte bensinpumpe?, takker for alle svar!
Christian: Byttet du?

 #3271  av Christian
 
Det skal du ikke trenge, jeg kjører med den orginale gti pumpa ennå.
Men skal du trimme endel vil det nok sikkert være smart og bytte den.
Den liggen inne i tanken ja, er visst et helvete å bytte.
Noen som veit om det er forskjell på gti og turbo pumpene.
(Skulle vel nesten tro det....)
Må sjekke det før jeg begynner å skru opp trykket :)

 #3274  av jumbo
 
Du må vel aller først se å få skrudd NED trykket, må du ikke? :P :P :P

 #3276  av Christian
 
Håpet er jo å bruke controlleren til dette, den har 4 forhåndsinnstillte verdier :D
Skal bremse laveste, standard (slik den er nå) og høyeste verdi.
Da kan jeg bruke bilen uten større slitasje enn normalt og heller booste opp når jeg vil, eller ned om det trengs.
Må bare få installert den nå, så skal jeg ordne meg med en dag til bremsing.

 #3279  av jumbo
 
Tenker du på å bremse bilen på ruller? Da måler du vel egentlig kreftene ut på hjulene og ikke motoren... Det er jo greit nok det, og kanskje vel så interessant som mye annet, men hvordan blir dette i forhold til å ha noe å vise til biltilsynet? De skal vel ha ytelsen på motoren, ikke hjulene...

 #3285  av CelicaTurbo
 
for all del vær forsiktig med å booste høyt trykk med den bensinpumpen der uten å være sikker på at motoren får nok for ellers må du fort ut med hele motoren igjen :?

aner ikke om det er forskjell men jeg tror nok at det er det siden pumpen til NA bare skal pumpe mot atmosfærisk trykk mens pumpen for turbo skal både pumpe vesentlig mer bensin OG pumpe vesentlig høyere trykk enn NA behøver

 #3359  av Christian
 
Har sjekka rundt på diverse sider og det virker som om det er ganske vanlig å hente ut ca 320-340rwhp med den orginale turbopumpa...
Men hos Realpower står det :

Hvis du trykker over 12 PSI ladetryk, SKAL du have en kraftigere benzinpumpe. Vi har to modeller.
Op til 320 HK - 176 l/timen - 3 bar tryk kr. 2.190,00
Op til 420 HK - 255 l/timen - 3 bar tryk kr. 2.345,00

DET kan jo kalles en ganske så drastisk forskjell!

Om dette stemmer, vil man trenge en bensintrykk regulator? :?

 #3362  av CelicaTurbo
 
orginal pumpe for turbomotor tror jeg nok klarer å levere allt som orginal turbo klarer å presse inn i motoren. Det er ihvertfall det som er den "nye" oppfatningen ellers på diskusjonsgrupper på nettet. Men GTi-pumpen tror jeg ikke duger like bra for å si det mildt. Og en bensintrykk regulator tror jeg ikke at du trenger på et tidlig nivå pga at regulatoren for 3S-GTE er jo en progresiv regulator hvor bensintrykket øker ettersom ladetrykket øker og det er akkurat slik du ønsker det. En ny justerbar bensintrykk regulator hjelper deg bare med å øke eller senke grunntrykket men økningen i bensintrykk sammen med ladetrykk vil fremdeles være identisk som orginal regulator. Det har rett og slett ingenting for seg med mindre du ønsker å endre bensinblandingen over hele spekteret..

Fensport (som jo bygger en god del biler basert på 3S-GTE) mener at orginalpumpen skal holde til 320hk eller 15psi trykk (hva som enn kommer først). På mr2.com sitt forum virker det om om man mener at pumpen holder vesentlig høyere enn 15psi mens man tidligere trodde at man var på grensen ved 15psi pga at man observerte at injektorene gikk 100% duty ved allt over 12-13psi trykk. I ettertid har man forstått at dette er et sikkerhets tiltak fra ECU og ikke pga at injektorene faktisk trenger å gå 100%. I den forbindelse har man også funnet ut at man kan vinne ganske så mye effekt ved å redusere bensinmengden ved høyere trykk. Det som dreper motoren ved høyt trykk og standard ECU for USA-folket er en alt for aggresiv tenning vistnok, og ikke mangel på bensin som man lenge har trodd. Sannheten er at motoren går så feit på bensin ved dette trykket at det går utenfor skalaen for O2 sensorene som brukes i dynoene :)


men, eh, en endelig konklusjon: jeg tror at orginal 3S-GTE pumpe duger plenty for dere men jeg tror også at en orginal 3S-GE pumpe kan være litt spøkefull med tanke på at den nok garantert pumper mindre mengde samt at den nok ikke er beregnet på å pumpe det høyere trykket som en 3S-GTE pumpe er ment for. En ting er å pumpe mye, en annen ting er å pumpe mye ved dobbelt trykk av atmosfærisk trykk eller hva? :)

 #3366  av Christian
 
Da er vi enige, begynnte bare å stusse da jeg kikket hos realpower.
3s-ge pumpa skal selfølgelig byttes ut :)
Men : Jeg kjører jo allerede 1Kg trykk = ca 15PSI...?
Bare flaks at det har gått bra da?


Bjørni : Skal du bruke din?
Hvor kraftig er den?

 #3367  av henningl
 
jumbo skrev:Tenker du på å bremse bilen på ruller? Da måler du vel egentlig kreftene ut på hjulene og ikke motoren... Det er jo greit nok det, og kanskje vel så interessant som mye annet, men hvordan blir dette i forhold til å ha noe å vise til biltilsynet? De skal vel ha ytelsen på motoren, ikke hjulene...
Bare for å ha det sagt: Effekten i motor beregnes utifra effekten på hjulene. Først dras motoren ut på turtall i fjerdegir og man måler da effekten, deretter slippes gassen og man lar turtallet falle ned igjen av seg selv et stykke. Utifra hvor raskt hastigheten på hjulene synker kan man måle motstanden i drivverket. Et tung drivverk krever mer energi å rotere, ergo vil det deaksellere kjappere enn ett lettdrevet drivverk. Effekten i motor vil så være lik effekten på hjulene + motstanden i drivverket.

 #3371  av CelicaTurbo
 
hadde det bare vært så lett men det er slik at man aldri kan vite sikkert hva effekten er på motor. Grunnen er enkel: mostanden og tregheten i girkassen er så klart helt annerledes når motoren presser den hardt ved akselerasjon enn når motoren er trukket helt ut av ligningen (som jo skjer når man presser inn clutchen). Det er rett og slett bare en form for gjetting med modifikasjoner, det eneste troverdige tallet man kan hente ut er da effekt på hjulene.

 #3379  av Christian
 
Det kan da ikke være store problemet, biltilsynet har garantert en formel for å regne ut dette.
Bare å ta enda en tlf det :)

 #3383  av CelicaTurbo
 
varierer stort fra bil til bil og modell til modell.. blir fremdeles bare gjetting :) men, så klart de vil prøve å finne et troverdig tall så det regner det nok ut på et vis ja..

 #3386  av Christian
 
Noen som vet hvor stor kapasitet turbo pumpa har, evnt. hvor jeg kan finne info om den?

 #3392  av CelicaTurbo
 
jeg søkte litt men fant ingen info.. :?