TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Beams motor i mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #336906  av christer

Er i full gang med å overtale samboeren min til å la meg beholde mr2en.

har da begynt å leke litt med tanke på en BEAMS motor, er jo ikke så mangen av dem her i norge.
dessuten leverer jo den 200HK, noe som er mer enn greit nok for meg.

det jeg da lurer på:

hvor mye arbeid er det å sette den i?
de BEAMS motorene som ligger til salgs på ebay er fra celica, mye arbeid å tillpasse mr2?
mye ombygging av ledningsnette som må gjøres?

hvilken girkasse må jeg bruke til den?
kan jeg bruke de akslingene jeg har stående i bilen nå(orginale)?

og er det lettere å godkjenne dette en en turbomotor? eller samme dritten?
jeg tenker at man bare godkjenner effektøkningen, BEAMS motoren er jo ganske lik GTI motoren så biltilsynet vet vel ikke forskjellen uansett...
 #336971  av Teamany

Bruk søkefunksjonen og du vil finne mye linker angående Beams.
 #337014  av christer

har søkt, men lurer fortsatt på følgende:

mye ombygging av ledningsnette som må gjøres?

og er det lettere å godkjenne dette en en turbomotor? eller samme dritten?
jeg tenker at man bare godkjenner effektøkningen, BEAMS motoren er jo egentlig lik GTI motoren så biltilsynet vet vel ikke forskjellen uansett...
 #337044  av mralp

Hei!
-> BT ser ikke forskjell mellom revisjonene, så dette går greit så lenge du ikke nevner det og den greier avgass på vanlig PKK (CO tomgang, CO på ca 2000rpm og lambda innen tolleransegrensene).
-> Beams havner vel like under 200hp på rulla, hvilket nesten faller innefor tolleranseregelen mhp effektøkning (+15%), så jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig der. Det er uansett snakk om småpenger om du skulle være så enormt uheldig å bli tauet inn. Er jo hovedsaklig de med turbobiler som blir huka (snakker av erfaring... :cry: )
-> Du bør vel gå for "Red Topp" utgaven, hvilket var laget for din bil. Såvidt meg bekjent er det knapt noen som har denne i Norge, så koblingsmessig vet jeg ikke, men det er ihvertfall plankekjøring mellom 3sgt -> 3sgte (gen 2/gen3) og JDM`motorer, kan umulig være noen umulig oppgave.

Keep us updated! :D
 #337102  av christer

er bare 1000 mr2er som er levert med beams motor, så blir ikke godt å finne.
men er jo noen fra celicaer tilsalgs.

kan jo umulig være så mye annerledes å bytte, enn 3sge->3sgte. er jo samme motor, "bare" nyere motor...
 #337222  av Ace

christer skrev:er bare 1000 mr2er som er levert med beams motor, så blir ikke godt å finne.
men er jo noen fra celicaer tilsalgs.

kan jo umulig være så mye annerledes å bytte, enn 3sge->3sgte. er jo samme motor, "bare" nyere motor...

Ikke spesielt vanskeligere å finne en beams motor en et godt eksemplar av 3gen 3sgte. Vet han jeg kjøpte min 3sgte av har hatt mye beams motorer ihos seg opp igjennom årene...

http://www.rpm-garage.com . Mener han har Beams motorer inne også atm. ..