TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EFI sikring ryker. LØST

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #337475  av Helgeland

har prøvd og søkt litt etter dette uten hell..

jeg var ute og kjørte en god tur med bilen, etter 1 time under et gasspådrag så bare daua bilen helt..

rant bort til et bussstopp og prøvde og starte men ikke talom.. den skinner og drar godt og høres helt grei ut. ingen ulyder før den stoppet..

men når jeg lar tenninga stå på så hører jeg at bensinpumpa sviver i et kjør stopper aldri..
sankket med en fyr som mente det helt sikkert var at han ikke fikk bensin. skrudde av den øverste skruen på bensinfilteret og satt på tenninga. pumpen lagde en gjevn dure lyd. men kom ingen bensin opp av filteret...

er det noen da som har en mening på va det kan være?? er det pumpen? relleet? eller kan det være filteret som plutselig har gått tett??

tennpluggene var helt hvite på tuppen...
Sist redigert av Helgeland den 25 okt 2009 20:56, redigert 4 ganger totalt.
 #337479  av Haugrud

Prøvd å skru opp den andre skruen på filteret, for å se at det kommer bensin inn i filteret?
 #337492  av Morten

Regner med du har bensin på tanken? :mrgreen: Og at det ikke fosser ut bensin under bilen fra noe lekkasje når tenninga står på? (bare for å begynne med det enkleste). Når tenninga settes på går pumpa kun noen sekunder, men du har en mulighet i diagnosekontakten til å overstyre så den går konstant for diagnose. Mener det er FP (fuelpump) og +B som skal shuntes, men dobbeltsjekk i BGB for sikkerhetsskyld. Om det ikke kommer bensin ut filteret som du sier kan det jo nesten bare være 3 ting sånn tatt på sparket. Enten kav tett bensinfilter, gåen pumpe eller at pumpa ikke får spenning av en eller annen grunn.

Lykke til i feilsøkingen ihvertfall, dette finner du nok utav :wink:
 #337496  av Helgeland

skal jekke opp bilen i dag for og skru av den skruen under filteret. men denne har jeg hatt av en gang før og da rant det i 5 min. jeg tror den skruen ligge under nivået til tanken.. men klarer vel og se om det kommer mer bensin ut hvis jeg sette på tenninga.

jah bensin har jeg på tanken. og ingen lekkasje..
hvis jeg kortslutter di 2 punktene i diagnose boksen.. vil pumpa svive normalt hele tiden?? mens di 2 pounktene er kortsluttet?

for etter lyden og bedømme så lager je pumpa en ganske bra durelyd? og det tyder vel på at den sviver?

takker for all svar..

men det du ville gjort var altså og korsluttet di 2 punktene i diagnose for og så ta på tenninga og se om det kommer bensin ut av filteret?
 #337503  av Morten

Jepp, ville prøvd trikset i diagnosekontakten. I prinsipp bypasser dette det meste av relèer osv og gir direkte spenning til pumpa. Som sagt går pumpa kun et par sekunder når du setter på tenninga normalt, så om du hører konstant durelyd er jeg ikke sikker på om det faktisk er bensin pumpa du hører. Ved å trikse i diagnoseboksen vil pumpa gå konstant når tenninga er på derimot, så lettere å feilsøke. Om det er som du sier, at det er pumpa du hører går (uansett om det er i sekundene rett etter tenning på eller konstant) så vil det jo si at pumpa får spenning og sånn sett skulle pumpet bensin. Kommer det ikke noe til filteret da er det jo 99% sikkert at det er pumpa som har tatt kvelden. :wink: (kan jo fortsatt være filteret om det er etter filteret du har åpent for sjekk seff)
 #337504  av Helgeland

tusen takk for godt svar..

har lest dette med at den skal gå i noen sekunder for og så slukke. men dette har jeg aldri lagt merke til før..
hvis det viser seg og være pumpa som har tatt kvelden? er det da lurest og kjøpe orginal eller?? hva ville dere..

det er en orginal gti. enn så lenge.
 #337506  av Morten

Men som sagt dobbelsjekk i BGB ang hvilke kontakter i diagnosepluggen, da det var grovt tatt fra hukommelsen bare, og den kan spille meg ett puss (vet de er der med funksjonen jeg sier, men ikke 100% sikker fra hukommelsen på hva pinnen het og om den skal til + eller jord) :wink:
 #337507  av Helgeland

jess men det skal jeg prøve.. så hvis jeg kortslutter di 2 pinnene jeg finner i bgb. og det ikke kommer ut bensin fra slangen som går TIL filteret så er det 100% sikkert at det er pumpa som har gått lei??
 #337508  av Morten

Helgeland skrev:tusen takk for godt svar..

har lest dette med at den skal gå i noen sekunder for og så slukke. men dette har jeg aldri lagt merke til før..
hvis det viser seg og være pumpa som har tatt kvelden? er det da lurest og kjøpe orginal eller?? hva ville dere..

det er en orginal gti. enn så lenge.
Ville kjøpt orginal i såfall ja (ND). God kvalitet og lite lyd sammenligna med mye annet på markedet (+ er bolt on, hehe)
 #337509  av Morten

Helgeland skrev:jess men det skal jeg prøve.. så hvis jeg kortslutter di 2 pinnene jeg finner i bgb. og det ikke kommer ut bensin fra slangen som går TIL filteret så er det 100% sikkert at det er pumpa som har gått lei??
jepps, forutsatt at du hører pumpa jobber. (som da indikerer at den faktisk har spenning og prøver så godt den kan)
 #337511  av Helgeland

tusen hjertelig takk. hvilken pumpe ville du gått for??
 #337541  av Helgeland

da har jeg vert ude og kortsluttet b+ og fp. og satt på tenning. og det er akkurat den samme durelyden som før. samt at det ikke kommer bensin ut av slangen som går TIL filteret.

da er det vel 100% sikkert at det er bensinpumpa??
ville dere godt for orginal pumpe eller kjøpt en annen plass et annet merke?
 #337556  av lasse

Har en walbro 255l/h pumpe med monteringssett til mk2 liggende du kan få kjøpe, denne er da bolt-on.
Det sies at den bråker litt mer enn den originale, men jeg vet det ikke sikkert, sikkert noen som kan svare på det her, det er ganske mange som går for denne når de bytter.
Kanskje litt overkill på en gti, men om du tenker på et 3sgte motorbytte etterhvert, så er det ihvertfall absolutt å anbefale.
 #337593  av Helgeland

kan det bli for stor pumpe??

hvor mye skal du ha for denne? er den brukt?
 #337595  av lasse

Kan vel ikke bli for stor tror jeg, det som blir for mye renner jo bare tilbake i returen.
Den er helt ny, samme med monteringssettet.
Du kan få den for 1000,- det er en grei pris for denne, jeg vet ikke hva en vanlig original koster da, kan jo hende det er billigere.