TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva vil dette si?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #337459  av Filhan
 
Hei, har fått svar fra BT om å starte ombygging til turbo, var noen ting her jeg ikke helt forstod:

Donorbilen(mr2 turbo 93mod) må før ombyggingen starter plomberes ved trafikkstasjonen, da vil hele drivlinjen bli plombert.
-Hva betyr dette på norsk? :P

Bilen må etter ombygging minst oppfylle samme støy og avgasskrav som gjaldt i norge da bilen ble førstegangsregistrert(2000). Her må det dokumenteres at motor fra donorbil tilfredsstiller avgasskravene som gjaldt i norge da bilen var ny.
-Sier de ikke 2 forskjellige ting her? først at den skal opfylle krav fra år 2000 og så etterpå sier de 1993?
 #337463  av Pgus
 
Filhan skrev:Bilen må etter ombygging minst oppfylle samme støy og avgasskrav som gjaldt i norge da bilen ble førstegangsregistrert(2000). Her må det dokumenteres at motor fra donorbil tilfredsstiller avgasskravene som gjaldt i norge da bilen var ny.
-Sier de ikke 2 forskjellige ting her? først at den skal opfylle krav fra år 2000 og så etterpå sier de 1993?

Bilen ble vel ikke førstegangsregistert i utlandet i 2000? Det registreringsdato'en her som går som førstegangsregistrerings datoen,. :)
Sist redigert av Pgus den 11 sep 2009 19:56, redigert 1 gang totalt.
 #337464  av mr2storbrua
 
Filhan skrev:Bilen må etter ombygging minst oppfylle samme støy og avgasskrav som gjaldt i norge da bilen ble førstegangsregistrert(2000). Her må det dokumenteres at motor fra donorbil tilfredsstiller avgasskravene som gjaldt i norge da bilen var ny.
-Sier de ikke 2 forskjellige ting her? først at den skal opfylle krav fra år 2000 og så etterpå sier de 1993?
Dette er sikkert bare standard regelverk som de har sitert. Slik jeg forstår det, betyr det at det er de strengeste kravene som skal oppfylles, i dette tilfellet kravene fra 2000. Dersom bilen hadde vært førstegangsregistrert i f.eks. 1991 hadde det vært kravene fra 93 som måtte oppfylles, og dersom donorbilen hadde vært fra f.eks 2007 hadde det vært kravene fra 07...
 #337465  av Filhan
 
Bilen er førstegangsregistrert i 1991, og i norge i 2000
 #337480  av Haugrud
 
At de plomberer vil si at de setter på små markører på motor, girkasse og forstilling/bakstilling...det er for å se at du har brukt de riktige delene, disse må du ikke fjerne under ombygging, da blir den hvertfall ikke godkjent.
 #337500  av Filhan
 
takk for svar, da forstår jeg litt mer:D
 #337552  av Dr.Ling
 
Bilen trenger IKKE oppfylle avgasskravene for 2000 etter ombygging, det ville vært umulig å få noe dokumentasjon på. Den må etter ombygging oppfylle kravene som gjaldt i Norge i 1991, siden din bil er en 1991-modell. Dette tester ikke trafikkstasjonen så du må vise frem dokumentasjon på dette. I Norge følger vi EU-direktivene når det gjelder avgass, mens USA og Japan har hver sine egne standarder. Japan har litt slakke standarder, som ikke er verdt noenting her i Europa, mens USA har i alle år hatt strengere avgasskrav enn EU, så dokumentasjon på at motorn oppfyller USA-kravene for 1991 er heldigvis godkjent hos biltilsynet. Enkleste er å skrive mail til Environmental Protection Agency (EPA) i USA for å få bekreftelse på hvilke USA-krav en 1993 MR2 Turbo oppfyller, gjerne få dem til å sende det skriftlig til deg, så blir trafikkstasjonen så imponert..... :)
 #337605  av Filhan
 
Hvis jeg har forstått riktig:

Jeg sender epost og får EPA til å sende meg dokumentasjon på hvilke krav mr2 turbo 1993 opfyller, og ta disse med til biltilsynet. Tester de deretter avgass på bilen min og ser om den ligger under visse krav som motoren skal ligge under hvis den funker normalt?
 #337608  av Dr.Ling
 
De vil nok kjøre en vanlig tomgangstest også ja, sånn som ved en vanlig EU-kontroll. Skulle gå bra det. Jeg slet faktisk med å få CO under 0,5 siden jeg ikke kjørte motoren (og katalysator) skikkelig varm før testen.
 #337609  av hmsilset
 
Dr.Ling skrev:De vil nok kjøre en vanlig tomgangstest også ja, sånn som ved en vanlig EU-kontroll. Skulle gå bra det. Jeg slet faktisk med å få CO under 0,5 siden jeg ikke kjørte motoren (og katalysator) skikkelig varm før testen.
Så det skal være mulig å få co2 ned mot godkjent mengde om den er skikkelig varm først(også uten katalysator kanskje?)
 #337613  av Dr.Ling
 
Du mener vel CO, ikke CO2? CO2 skal visst være høyest når motoren / forbrenningen fungerer optimalt.
Når det gjelder CO vet jeg ikke om varmen i motorn har noe å si......... er jo høyere når motoren får "fet" blanding.
En eller to katalysatorer i god stand og god temperatur senker vel CO'en en hel del, men om du MÅ ha katalysator for å komme under 0,5% vet jeg ikke.
Uten synlig katalysator vil du uansett få anmerkning ved godkjenning av motorbytte........ selv om du kanskje glir igjennom EU-kontrollen.
 #337615  av hmsilset
 
Dr.Ling skrev:Du mener vel CO, ikke CO2? CO2 skal visst være høyest når motoren / forbrenningen fungerer optimalt.
Når det gjelder CO vet jeg ikke om varmen i motorn har noe å si......... er jo høyere når motoren får "fet" blanding.
En eller to katalysatorer i god stand og god temperatur senker vel CO'en en hel del, men om du MÅ ha katalysator for å komme under 0,5% vet jeg ikke.
Uten synlig katalysator vil du uansett få anmerkning ved godkjenning av motorbytte........ selv om du kanskje glir igjennom EU-kontrollen.
Aha,er flere co`er å ta hensyn til ja :)
 #337636  av mr2storbrua
 
Ville prøvd denne:
Emissions Measurement Center (EMC)
email: emc@epa.gov or Mail Form
The Emissions Measurement Center hotline provides callers with a variety of technical emissions testing information. EMC also includes connections to technical material through an automatic facsimile link and with technical staff during working hours.