TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjell mellom 94+ baklykter?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #336858  av magnesmurf

Lurer på om noen kan svare på dette:

Har sett at biler fra usa og japan med 94+ baklykter har en litt annen type baklykter enn de her i europa.
Forskjellen består i at reflektoren til den innerste av de to lysene i baklampen er like stor på biler fra usa\japan, mens på europeske biler er reflektoren til den innerste av de to lysene mindre, og dekker derfor ikke hele innerste lampa.
Alle her som har prøvd å sette inn 5watts pærer i det inneste lyset på 94+ lamper skjønner hva jeg mener når jeg skriver at reflekotren ikke dekker hele lampa og ikke lyser opp hele delen av den innerste lampa.

Men på usa\japan versjon har de fått til dette...

Legger ut noen bilder så dere ser hva jeg mener, og ser forskjellen.

Den blå er min bil, med euro versjon av baklysene. De andre er usamodeller.

Kan noen svare på hvor jeg får tak i lampene fra usa modellene som har to like store lys (reflekotrer) i begge lampene bak?
Vedlegg
mr2.95lys.93bil.jpg
mr2.95lys.93bil.jpg (41.39 kiB) Vist 525 ganger
mr2.baklys.jpg
mr2.baklys.jpg (152.54 kiB) Vist 525 ganger
mr2.baklys01.jpg
mr2.baklys01.jpg (65.73 kiB) Vist 525 ganger
mr2.baklyser.jpg
mr2.baklyser.jpg (79.14 kiB) Vist 525 ganger
mr2.web.baklys.JPG
mr2.web.baklys.JPG (161.19 kiB) Vist 525 ganger
 #336859  av mr298

Du får kjøpt de på toyota.. :D eller ebay..

Delnummer japanske på toyota:
81550-17100 Høyre
81560-17140 Venstre
Amerikanske:
81550-17110 Høyre
81560-17150 Venstre
 #336875  av magnesmurf

Takk. :) Hva er forskjellen på japanske og amerikanske lykter? Og hvilken av dem er som er på de bildene hvor lyset fyller hele lykta?
 #336876  av lasse

Ikke vet jeg hvordan det er på 94+ lyktene, men på 90-93 lyktene er det slik at de innerste er tåkelys med reflektor, imens det i japan og usa er doble bremselys.

EDIT: PÃ¥ mine fyller lyset hele lykta, mine er japanske.
 #336893  av mr298

Japanske har vel kjøre og bremselys i alle 4 om jeg ikke tar feil, mens de amerikanske har kjørelys i de to ytterste men bremselys i alle 4 :)
 #336897  av magnesmurf

Da får en vel prøve å se om toyota her til lands kan få tak i de japanske baklyktene. Hvis ikke får jeg bare ty til rpmgarage.
 #336915  av magnesmurf

har funnet et par splitter nye hos rpmgarage, så tar nok de hvis toyota ikke har.
 #337696  av magnesmurf

Lurer på hva som er forskjellen mellom de japanske og de amerikanske. Skal snart kjøpe nye baklykter, og hadde vært greit å vite hvilken jeg skal gå for.

Noen her inne som vet?
 #337700  av Morten

De trekantene på hjørnet som du vipper ut når du skal ta ut lykten som er forskjellen. De amerikanske er røde der og har pæreholder for det amerikanske markeringslyset på siden, mens de japanske er orange ala de europeiske.
 #337732  av magnesmurf

Må være en annen forskjell og, siden trekanten i bakhjørnet er en egen del, med eget delenummer. Og baklysene i seg selv er to forskjellige deler, med forskjellige delenummer, og reflekstrekanten ikke er en del av baklyset.

Lurer på om det kan ha noe å gjøre med at det skiller mellom antall kjøre og bremselys på de forskjelige versjonene.
 #337757  av mr298

Eneste forskjellen på de trekantene er som morten sier fargen og pæreholder i de amerikanske. Grunnen til at det er forskjellig nummer på japanske og amerikanske er at ledningsnettet er litt forskjellig. bl.a pga markeringslys i trekanten(rød), to kjørelys og fire bremselys på amerikankse. Og ikke markeringslys i trekanten(orange), fire kjørelys og fire bremselys på japanske.
 #337758  av hmsilset

Morten skrev:De trekantene på hjørnet som du vipper ut når du skal ta ut lykten som er forskjellen. De amerikanske er røde der og har pæreholder for det amerikanske markeringslyset på siden, mens de japanske er orange ala de europeiske.
De amerikanske røde trekantene passer ikke over på europeiske og japanske lyktene.Jeg gjorde det på min forrige,og måtte klaske
de på med rute- :D lim . Ikke greit å bestille altid på Toyota her.
Jeg er eneste av 7000 innbyggere med mr2 mk2(og god smak:) også da,så klandrer dem ikke.
Vedlegg
114-1489_IMG.JPG
114-1489_IMG.JPG (107.94 kiB) Vist 382 ganger
 #337760  av Morten

hmsilset skrev:
Morten skrev:De trekantene på hjørnet som du vipper ut når du skal ta ut lykten som er forskjellen. De amerikanske er røde der og har pæreholder for det amerikanske markeringslyset på siden, mens de japanske er orange ala de europeiske.
De amerikanske røde trekantene passer ikke over på europeiske og japanske lyktene.Jeg gjorde det på min forrige,og måtte klaske
de på med rute- :D lim . Ikke greit å bestille altid på Toyota her.
Jeg er eneste av 7000 innbyggere med mr2 mk2(og god smak:) også da,så klandrer dem ikke.
Hmm... merkelig. Sikker på de amerikanske var til 94+ (95modell i usa siden de hang ett år etter?). Er jo forskjeller på trekantene på tidlige og seine lykter selv om de ser lignende ut ihvertfall.
 #337761  av magnesmurf

Det var rart at du ikke fikk de til å passe. På de orginale baklyktene mine passet den røde trekanten rett inn, og det er euro versjonen av baklyktene. Greit å vite at jeg kanskje ikke får til den overgangen med de japanske lyktene....
minmr2.web29.JPG
minmr2.web29.JPG (403.74 kiB) Vist 378 ganger

Noen som vet om det er samme spor til pæreholderene for kjøre og bremselys på både amerikanske og japanske? Så den vanlige pærholderen fra orginale ledningsnettet passer rett inn?