TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TURBO !

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #337898  av Mk3killan

Hellu..

Kall meg gjerne dum nå, men jeg tror det drypper litt olje fra turboen min. Bilen er en supra mk3. Ct26 turboen. Jeg har jo ikke så mye greie, men dette kan umulig være en god ting
greit at turboen er olje og vann avkjølt men hva er det som skjer siden det kommer olje i turboen ? og at dette lekker. Jeg ser jo for meg at turboen er på vei til å ta kvelden
enda den lader jo som det skal enda...

Hva er det som skjer ? å er det noe jeg kan gjøre ? regner jo med at jeg må bytte turbo...
 #337935  av Supramk3turbo

Du trenger nok ikke bekymre deg for mye, Helt normalt at det i ny å ne vil komme litt olje. Kan sees ut fra turbo og på innsugs siden av turbo, helt greit så lenge det ikke renner olje. Du kan jo dobbel sjekke veivhus ventilasjonen din, at den ikke er gått tett, og at olje returen er åpen å fin, i turboen er det stål tetninger, å blir det for mye trykk klarer ikke tetningene å holde tett. Du kan også sjekke inn/ut slark på turboen, ta tak på enden av akselen med en tang eller lignende, å dra pent ut å inn, skal være minimalt den veien. opp å ned skal det være litt slark.
 #337948  av Mk3killan

Takk takk så mye for et godt svar her altså, virker som du har mye peiling du. kjente skuldrene senket seg når du sa det var noe som kunne hende i ny og ne. Og det er ingen ting som rener nei, ser bare ut som det kommer fra turbo.
Jeg må stille enda et teit spørsmål, men denne veivhus ventilasjonen er den helt i toppen på motoren i det topp dekselet på en måte ? trodde jeg så noen bilder her inne en gang da noen hadde koblet en sånn olje catch tank.
men lurer meg på om det var en 1jz engin eller en 2jz. Jeg har jo 7m-gte . kunne du forklart meg hvilke slanger jeg skulle sett på tror du ? om du gidder altså.. og den olje returen også som du snakker om.
Har lyst og lære litt ser du.

SÃ¥ takk igjen for at du tok deg tid og kunne svare ! :)
 #337949  av Supramk3turbo

Om det drypper olje rett fra undersiden av turboen, kan det være pakningen på tur/retur røret som er dårlig. Det er nok noe du bør se nærmere på, å fikse. Jeg har aldri skrudd noe særlig 7-m, så kan ikke si med sikkerhet hvordan det ser ut under der. Men burde gå greit å lese seg til. Her er et greit oversiktsbilde:

Tur retur røret går på undersiden fra turbo til blokk og bunnpanne. Det er 2 rør med samme flens på turbo. Det tynne røret er tur olje, å det tykke retur olje.
Vedlegg
TC_009.gif
TC_009.gif (28.25 kiB) Vist 501 ganger
 #337950  av Supramk3turbo

Veivhus ventilasjonen er vel veldig greit å sjekke på 7m'n. Går vel noen slanger imellom toppdekslene, en fra toppdeksel å til innsug før turbo, å en fra topp deksel bort på selve innsuget.
 #337974  av ingo83

Hvor langt har turboen gått, ladetrykk etc? Olje ut av turboen høres jo ut som en gåen pakning imellom eksos og trykksiden...? Kjører ingen supra selv ennå, men en 200sx. Og turbo er jo turbo uansett hvordan man vrir og vender på det. Sjekk slakk i turboen. skal være litt opp og ned, men ingenting til siden... er det slakk sidelengs, så begynner nok lagrene å ta fyken. Da vil det lekke olje på trykksiden.
 #337976  av Supramk3turbo

Opp å ned og sidelengs kan det være slakk, du mente nok inn å ut som jeg har skrevet tidligere?? Man skal ikke altid skylde på turboen, det er flere faktorer som kan få turboen til å oppføre seg rart...