TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning og justering av senkesett

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #336761  av TrustNo1

Hei

Jeg skal eu-godkjenne bilen og trenger i den forbindelse å få skrevet senkesettet mitt inn i vognkortet.

Jeg var innom verkstedet som skal godkjenne bilen, og han tok en titt på det. I følge kontrolløren så var demperen forran for lang, slik at fjæra ikke fikk nok spenn når den var helt utstrukket. Fjæra lå i bunnen, men den var forholdvis løs. Kan dette by på problemer i forhold til godkjenning?

Jeg har også justerbare dempere, men usikker på hvordan disse fungerer. Kan noen forklare meg hvordan man justerer disse? Er det bare å vri på knotten i midten til ett tall, og hva betyr eventuellt tallene? (se bilde)
Hvilken demper dette er, er jeg usikker på. Alt var montert på bilen når jeg kjøpte den. Vil denne justeringen eventuellt bare justere stivheten, eller justerer den også lengden på demperen? Eventuellt er det andre måter å justere lengden på?(slik at fjæra blir strammere)

Hvilke erfaringer har folk med godkjenning av senking? Er biltilsynet vrange å ha med å gjøre?
Vedlegg
div 030.JPG
div 030.JPG (558.25 kiB) Vist 940 ganger
div 032.JPG
div 032.JPG (551.39 kiB) Vist 940 ganger
div 033.JPG
div 033.JPG (793.01 kiB) Vist 940 ganger
 #336762  av Pgus

[quote=" Er biltilsynet vrange å ha med å gjøre?[/quote]
JA!

Alt biltilsynet ikke MÃ… godkjenne, vil de ikke godkjenne...
Ha denne forventingen ovenfor de, så kan det hende at du opplever de som positive... :lol:

For å få godkjent fjærene MÅ du ha TUV papirer på at disse er godkjent for bilen din.
I tillegg må du fremlegge dokumentasjon på at hjulvinklene er kontrollert etter at de er satt på bilen...
 #336767  av lasse

Holder på med det samme på min nå, har allerede vært en tur på tilsynet, men min gikk ikke igjennom pga for liten klaring under bilen, det skal være 11cm klaring i 80cm bredde i hele bilens lengde, heldigvis er det kun eksosen min som ikke går klar, så noe "mekking" må gjøres...
Ang forspenning i fjærene, så kunne han på tilsynes vri mine litt rundt når bilen var jekket opp (de foran), mne han gadd ikke sette noe mangel på det.
Sørg også for å ha tüv papirer klare og en ganske fersk 4-hjulskontroll med riktig modellnavn (fikk mangel på kontrollen min pgs verstedet jeg hadde min på ikke hadde sw20 inne i dataen, og har tatt utgangspunkt i zzw30). Han sjekket at lysene var riktig justert også, kan nok være en fordel å ha gjort dette på forhånd så man slipper mangel på det, mine var faktisk noenlunde riktige, litt flaks skal man ha :D
Ellers gikk han igjennom alt av understell og sjekket etter slark og slikt, kan sikkert få mangel om noe er løst.

Men når det er sagt, så var han utrolig grei, han sa ingenting på 3" eksosen, løse bremselanger og 15" hjul (står 14" i vognkortet) ålreit fyr som var grei å prate med, så mitt syn på BT har faktisk blitt mye bedre etter at jeg var der.
Du får ihvertfall ha lykke til :D
 #336823  av TrustNo1

Takker for tilbakemeldinger

Jeg har heldigvis TUV papirer på senkesettet, og skal ta en 4-hjuls kontroll på bilen før jeg skal godkjenne (fant ut av fordekka mine var ganske godt slitte på innsiden)

Lysa har jeg justert på garasjeveggen hjemme, tror det ble nogenlunde riktig iallefall. Spent på 3" eksosen min jeg også.

Men noen som kjenner til justering av demperene? Er det mulig å korte de inn? Eller må jeg isåfall skifte dempere? Hadde vært greit å hatt det i orden før jeg skal ta 4-hjuls kontrollen.

En annen ting. Jeg har 18" felger. Bør jeg sette på orginalfelgene før godkjenning?
 #336836  av Haugrud

ja, du bør sette på org.felgene før du skal på godkjenning...de setter gjerne mangel på det.
 #336837  av lasse

Ja, 18" er nok ikke veldig populært... Kom selv med 15", og da sa han at jeg hadde flotte visningshjul :lol:
 #338278  av TrustNo1

Nå har jeg fått sett litt mer på senkesettet mitt. Fant ut at senkesettet mitt er ett Eibach 1,6 inch (40mm) senkesett.

Jeg går inn på eibach sine sider, men disse fjærene er kun å finne på US markedet og har ergo ikke TUV godkjenning. Papirene jeg har godkjenning på er på ett annet sett på 1.0 inch (25mm)

Regner med at det er dødfødt å komme på BT med disse papirene (?)

Noen som aner om det er mulig å få godkjennt settet uten TüV papirer? Eventuellt forslag til alternativer?

Ikke noen som har ett godkjennt senkesett liggende med papirer jeg kan låne og vise bilen, så setter jeg på mine egne fjærer igjen etterpå feks :P

Ser også at Eiker motorshop har 40mm senkesett til MR2 med TUV godkjenning til ca 2000,- Kanskje likegreit å bare kjøpe disse?
 #338283  av lasse

De sjekker at nummerene på fjærene og papirene stemmer overens, så det kan nok bli litt vanskelig om du har papirer som ikke stemmer...