TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Eksport av bil (Norge-utland)

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #338354  av Giske
 
Noen her inne som vet hvordan det er med eksport av bil fra Norge? tenker på avgifter og sånt. Finnes det noen mulighet for å få tilbake engangsavgift dersom man selger bilen til utlandet?

Er vel liten sannsynlighet for det, men er jo verdt et forsøk å spørre...
 #338355  av hmsilset
 
Det er ganske sikkert ikke mulig.Er vel så og si aldri at en vanelig norsk bil blir solgt til utlandet.Les litt på toll.no eller hva det heter :)
 #338356  av Giske
 
hmsilset skrev:Det er ganske sikkert ikke mulig.Er vel så og si aldri at en vanelig norsk bil blir solgt til utlandet.Les litt på toll.no eller hva det heter :)
Mhm, var det jeg regnet med..

En kompis som har -litt- problemer med BT etter at jeg ble stoppet med bilen hans i teknisk :evil:
 #338357  av hmsilset
 
Giske skrev:
hmsilset skrev:Det er ganske sikkert ikke mulig.Er vel så og si aldri at en vanelig norsk bil blir solgt til utlandet.Les litt på toll.no eller hva det heter :)
Mhm, var det jeg regnet med..

En kompis som har -litt- problemer med BT etter at jeg ble stoppet med bilen hans i teknisk :evil:
Det bør du ikke føle skyld for.Folk med ulovelige biler må kunne regne med litt svinn økonomisk.
 #338359  av Giske
 
hmsilset skrev:
Giske skrev:
hmsilset skrev:Det er ganske sikkert ikke mulig.Er vel så og si aldri at en vanelig norsk bil blir solgt til utlandet.Les litt på toll.no eller hva det heter :)
Mhm, var det jeg regnet med..

En kompis som har -litt- problemer med BT etter at jeg ble stoppet med bilen hans i teknisk :evil:
Det bør du ikke føle skyld for.Folk med ulovelige biler må kunne regne med litt svinn økonomisk.
han sier at det hadde nok skjedd før eller siden uansett. Men det er jo ikke bare snakk om litt svinn..han har fått kjøreforbud av BT, så da var det mer eller mindre over og ut for den bilen..

De feilinformerer han også hele tiden. han fikk beskjed om at han måtte dokumentere motoreffekt, så han dro til bjørnstad bil i trondheim for å benke bilen. Etter han hadde gjort dette, og kom på bt for å vise papirene, fikk han beskjed om at de ikke var gyldige likevel...
Masse styr med eksosanlegget også, støymåling og utslipp måtte visst måles på laboratorium. Det klarte de ikke å gjøre noe sted i norge :roll:
 #338360  av hmsilset
 
Det er tross alt bt vi snakker om her.Han har hatt flaks som ikke måtte ligge med hele homsegjengen for å komme seg ut dørene der :)
Høres ut som en bil som er vanskelig å godkjenne uansett.Klipp av skilta og bruk den som banebil.Etter 5 år vil han ikke angre uansett om det er en brukbar bil.
 #338361  av Giske
 
hmsilset skrev:Det er tross alt bt vi snakker om her.Han har hatt flaks som ikke måtte ligge med hele homsegjengen for å komme seg ut dørene der :)
Høres ut som en bil som er vanskelig å godkjenne uansett.Klipp av skilta og bruk den som banebil.Etter 5 år vil han ikke angre uansett om det er en brukbar bil.
Ja, er en 200sx S14A. Er sure penger da, men ser ikke ut som han har så mye valg... Alternativet er jo å stikke til tyskland for å få det Tüv godkjent. men det koster nok mye spenn igjen da..

Er helt idiotisk at man som privatperson må bruke masse penger for å bevise for BT at bilen egner seg for veien, er jo heller Bt som bør bruke penger på å motbevise det.. Ikke det at de har nok peiling til å gjøre noe som helst selv, men. Det sa jo tilogmed han på BT, han hadde ikke snøring..
 #338362  av hmsilset
 
Han kan jo avskilte og finne på en løsning etterhvert.Trist da, men før eller siden skjer det alle med litt bra biler..
 #338364  av Giske
 
hmsilset skrev:Han kan jo avskilte og finne på en løsning etterhvert.Trist da, men før eller siden skjer det alle med litt bra biler..
Ja, sant det. Nå nærmer jo vinteren seg uansett, så han kan jo bruke noen mnd på å finne en løsning..
 #338378  av Zepticon
 
Forstår det sånn at det ER skilter på den allerede?
Da er det ikke noe problem, bare sette den tilbake til orginal stand, vise den på BT (dersom dem ikke tror at det er orginal effekt er bevisbyrden hos dem, ikke han) og så skal det bare være tut og kjør.
 #338382  av ErikG
 
Den må tilbake til org stand. Bør ikke være så vanskelig å få ordnet da det florerer av disse bilene. Trimming er nå blitt "umulig" i Norge pga krav til utslippspapirer. Eneste du kan få godkjent er org trim som f.eks. TTE med TUV.
 #338404  av Giske
 
Er opprinnelig skilter på den, ja. Han vurderer å sette den tilbake i original stand, det er nok den billigste løsningen.
Men hvordan er det å få tuv papirer på eksosanlegg osv?