TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4hjulskontroll av senket bil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #338400  av TrustNo1

Hei

Jeg skal ta en firehjulskontroll på mr2'n siden den spiser dekk forran. Vil tro dette kommer av camber(?) vinkelen. Den er senket 40mm.

Prøvde å se litt på forstillingen, men klarte ikke helt se om det er mulig å justere denne vinkelen forran. Isåfall, er det mulig å kompensere med å justere spissingen? Hvordan har andre som har senket bilen løst dette?
 #338403  av marlboro1310

du har altså senket bilen 40 milimeter uten å bytte demerene, samt ikke hatt 4hjulskontroll og kjørt med lavprofildekk?
Må nesten ha hjulstillingskontroll etter høydejustering av bilen(eller ord.støtdemperbytte), dersom dette definitivt endrer dekkenes vinkel utover det originale.

Gjorde samme feilen selv, satte på HR 25mm fjærer på originaldempera og bare kjørte, det resulterte etterhvert i totalt skeivslitte dekk...og når hjulkontrollen ble tatt var camber 13.5 mm offline...
Dekkene vil legge seg i en bue i en V-stilling når du senker bilen såpass drastisk, dette ser du når du heiser bilen opp på bukk. Dette er selvfølgelig ikke gjenspeilende i tilsvarende grad overfor hvordan dekkene er stilt når bilen står på bakken (når det er trykk på dempere og fjærer), men gir deg en forklaring på hvorfor bilen spiser dekkene. Så hjulstillingskontr e alfa omega når senking er inni bildet.

:)
 #338412  av TrustNo1

Jeg er klar over hvordan senking påvirker vinkelen. Den var senket når jeg kjøpte den men om det har blitt foretatt 4hjulkontrol etter senking vet jeg ikke. Regner med dempere har blitt skiftet da de jeg har er justerbare.

Har brukt den i 3 år, så alt for ille spiser den nok ikke dekk, men ser at innerkanten er rimelig oppspist nå i forhold til resten av dekket.

Det som egentlig var spørsmålet mitt var om cambervinkelen forran kunne justeres. Jeg klarte liksom ikke se hvordan dette isåfall kunne gjøres. Eneste justeringsmuligheten jeg så forran var spissing. Det jeg da lurte på var om slitasje grunnet camber eventuellt kunne kompenseres med spissing.
 #338416  av ErikG

Kan få kjøpt "slingrings" bolter så du får justert i festet av dempern. Er vell vanlig mcpherson oppsett på den.
 #338419  av TrustNo1

ErikG skrev:Kan få kjøpt "slingrings" bolter så du får justert i festet av dempern. Er vell vanlig mcpherson oppsett på den.
Ok, hvordan ser disse boltene ut, og hvor får man kjøpt de? Har kontrollen på torsdag, så jeg må isåfall prøve å få tak i de før den tid :)
 #338424  av lasse

Får kjøpt disse på toyota, og her er delenr, (kopiert fra et gammelt innlegg av Larsen her inne):

Big size
Part #: 90105-15004
mm: 13.9
+/- 0.25 degree change

Middle
Part #: 90105-15005
mm: 13.3
+/-0.50 degree change

Small
Part #: 90105-15006
mm: 12.8?
+/-0.75 degree change

Jeg kjører selv med "small" da får du mest å justere på.
 #338432  av TrustNo1

Nice, takker. Se om jeg før kjøpt disse da. Er det rett og slett bare tynnere bolter slik at man får justert i innfestingen? Isåfall vil ikke de vibrere ut av possisjon med tid og stunder?
 #338433  av lasse

Er tynnere bolter ja, jeg har ikke hatt noe problemer med at de vibrerer ut av posisjon, og jeg kjører ganske hardt på bane...
 #338719  av TrustNo1

Da har jeg vært på kontrollen. Fikk ikke tak i boltene i tide, men camber kom faktisk innenfor toleransen, så tror jeg dropper de.

Spissingen min var ganske feil, så det er sannsynligvis den som har spist opp dekka.