TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #338459  av ke25-toyoglide

jada, vegene i Norge er en tragedie.
At det er så mange fotobokser rundt om kan vel kanskje skyldes de som ligger i godt over i hundre i gjennomsnitt, sier en del om farten i 50 sonene for å si det slik.
Og viss du følte deg truffen så er det nok en grunn til det.
Og for å si det slik : it takes one too know one.
Viss folk fulgte fartsgrensene (ca) så hadde de neppe gidda å bruke milliarder på fotobokser som ikkje ville blitt brukt.
Har mer sympati for de som følger fartsgrensene, og får en bot pga uoppmerksomhet i en nedoverbakke og slikt.
Enn de som (altid) ligger over og må bråbremse i hytt og pine.
 #338469  av johnnie_W75

Bokser som virkelig er plassert der de trengs er greit. og gjerne i tettbebygde strøk, og i trafikkfarlige kryss. Men midt i ødemarken blandt fjell og daler der det ikke er et eneste hus og gjerne på den eneste rettstrekka på evigheter.. Nei der setter vi opp en boks....?
Og der kom vi oss ikke forbi det vogntoget her heller.....
En av grunna til å kjøre sent på kvelden. Mindre trafikk og raskere å komme frem.
Der det gikk greit oppover og nedover var det ikke bokser og der det var kø/tett trafikk var det flust av dem. Snodig?
Gudbrandsdalen unngår jo de fleste nå pga gjenomsnittmålingen som er der.. Forstår dem godt jeg. Sånn storebror ser deg greie er jeg ikke for.
Hadde enda fotoboksene gått til tiltak eller utbedringer der de står, men de er jo bare til ekstra skatt inn til staten.. Og det er jo helst de som ikke kjører fort så veldig ofte som blir tatt den ene gangen de kjørte over grensa....
 #338488  av ke25-toyoglide

Ja enig i det meste der. med det ene unntak at det er like viktig å ha i 80 sonene utenfor tettbygd strøk og med lite trafikk.
Når eg kjører tur med familien min så er det revnende likegyldig om det kommer en imot meg i 150/250 i 80 sonen eller 50 sonen. kommer han i midt felt så dreper han alle uansett.
men fotobokser burde me ikkje hatt puntum :!:
Mye bedre å hatt 100 ganger så mye kontroller slik at du visste at når du kjører en tur på 4 timer så kjører du igjennom en kontroll. då hadde me tatt verstingene. Viss du er heldig å slippe unna en gang, blir du tatt neste gang.
Eller som en politimann sa til meg en gang eg slapp klar : gode kunder kommer alltid tilbake.
Men hvor skal me få tak i alle de politifolkene :?:
Det dumme med fotobokser er at de som alltid kjører for fort har varsler, eller er så bevisst på de at de ser de og rekker å bremse.
 #338489  av ArildM

Har kjørt den veien noen ganger jeg også og må si meg helt enig. Drar du lenger nord kan en ikke akkurat si at det bedrer seg der heller.
Her har vi mye å lære av Sverige, også mtp på fotobokser!

Kjører du i Sverige legger du fort merke til at fotoboksene er _strategisk_ plassert med tanke på SIKKERHET, og ikke med tanke på inntjening.
Svenske fotobokser står nesten uten unntak bestandig i farlige kryss eller andre steder der det er meget viktig for trafikksikkerheten at folk holder fartsgrensene. Fotoboksene står rett og slett der de behøves. Noe som sjeldent stemmer i norge, her står fotobokser på lange rettstrekninger, i en sving inne i en skog eller andre idiotiske steder.

Har begynt å følge fartsgrensene så fotobokser er ikke lengre noe problem for meg :)
 #338510  av johnnie_W75

Hadde alt fra fotobokser og det som kom inn i form av fartskontroller tilfalt politiet så hadde vi hatt et kjempe politikorps i detta landet, men nei det går til kongo i ulandstøtte :twisted:
Regnet ut snitt hastigheten på utflukten min her siden noen her hentydet til snitt på over hundre.... Opp var den på 79kmt og ned på 86kmt.. Ikke grisefort det akkurat. .Veiviseren på gule sier tilsier snitt på 68.. En jeg kjenner tok samme tur for et par uker sia og hadde 96 kmt i snitt.. Litt høyere får en si..

Men ja som nevnt vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se på mye bedre tiltak for trafikken og hvor boksene plasseres bedre.
Men de er oxo flinke i Danmark til å lage veien på en måte i tettbebygd strøk som IKKE innbyr til å bryte fartsgrensene. Og selv om de har MYE mindre fjell og daler så klarer de å lage veier uten en dullion svinger...
 #338677  av ke25-toyoglide

De er for lette til å registreres, så de blir ikkje tatt. Uansett er de avhengig av bilde av føreren og mange syklister kjører med sota visir. Til og med noen som påstår at viss du kjører fort nok med bil så blir den så lett at den ikkje registrerer.
Eg tør ikkje teste, de som sier det har visstok passert 200 og vel så det.
 #338689  av Lørnings

Top gear testa vel boksene i england (de tar bildet bakfra da)..og da måtte de passere 280km/t ellerno før den ikke tok bilde :P
 #338695  av johnnie_W75

På vestlandet et sted gjorde de noe komisk for noen år sia..
De tol en gråtass å plasserte foran fotoboksen, så satte en fyr seg med sitt lange hår bak rattet.
Han hadde brukt et par bokser med gele i håret så det sto bakover..
Satte på seg et par gamle mopedbriller, så kjørte de forbi med en motorsykkel i 300.... :lol:

Skulle likt å sett ansiktsutrykket på han som fremkalte den filmen :mrgreen:
For sykkelen kom ikke med på bilde :P
 #338758  av ArildM

inzane2012 skrev:lurer på hvor i svarte internett explorer ikonet mitt har gjort av seg....
Installer Firefox?
- Kjør iexplore (Windowstast+R -> skriv inn iexplore)
- Evt kan du også skrive inn en webadresse i Kjør feltet, hvis internet explorer står som standard vil den åpne adressen automatisk.
 #338766  av inzane2012

ArildM skrev:
inzane2012 skrev:lurer på hvor i svarte internett explorer ikonet mitt har gjort av seg....
Installer Firefox?
- Kjør iexplore (Windowstast+R -> skriv inn iexplore)
- Evt kan du også skrive inn en webadresse i Kjør feltet, hvis internet explorer står som standard vil den åpne adressen automatisk.
baktunge måter å gjøre det på ;) men sånn som det er nå så må jeg trykke på start knappen og så klikke på windows update for at IE skal åpne seg... skjønner bare ikke helt hvor oppstart ikonet til IE har blitt av...
ble litt lei av at masse java og flash ting ikke skulle funke skikkelig på opera...
 #338883  av Giske

Jedda, i dag skal jeg prøve å polere meg fram til originalfargen på en rosa/rød sierra. Hehehe...
  • 1
  • 489
  • 490
  • 491
  • 492
  • 493
  • 1171