TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montere relé for kjørelys i MR2 MK3 - Noen som kan hjelpe?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #338731  av LasseS

Hei.

Har en '01 MR2 MK3, som ikke har automatisk kjørelys.

Har kjøpt relé og kabelsett for ettermontering, men jeg finner ikke kablene jeg må koble meg inn på.

I monteringsanvisningene står det at jeg trenger:
- En kabel med ACC-strøm (strøm av/på med tenningsnøkkelen). Kabelen må tåle 20A.
- Kabelen til nærlys. Koblingen bør skje _før_ kabelen går inn i sikringsboksen.
- Kabelen som styrer parklys/baklys. Koblingen bør her også skje før kabelen går inn i sikringsboksen.

Noen som kan forbarme seg over meg og peke meg i riktig retning? :)
 #338802  av smegol

Heisann, velkommen til forumet :)

Er bilen kjøpt i norge forresten? Hvis den ikke er det så kan den som du skriver mangle det relet som styrer den funksjonen. Mulig vedlegget kan hjelpe deg litt på vei å finne hvor du evt skal koble til relet.
Vedlegg
(1.16 MiB) Lastet ned 60 ganger
 #338827  av LasseS

smegol skrev:Heisann, velkommen til forumet :)

Er bilen kjøpt i norge forresten? Hvis den ikke er det så kan den som du skriver mangle det relet som styrer den funksjonen. Mulig vedlegget kan hjelpe deg litt på vei å finne hvor du evt skal koble til relet.
Takk skal du ha. :)

Bilen ble solgt ny i Norge, men den mangler likevel releet. Ingen hos Toyota som kan forklare hvorfor det er slik, og de skal ha ca. 5000 for å ettermontere det originale releet og kabelsettet for å få på plass kjørelys... Universalreleet kostet 700 med kabelsett, så jeg hadde håpet at jeg kunne fått det til selv.

Har lang erfaring i stereomontering og har også montert Defa alarmpakker i flere biler, men koblingsskjemaene for MR2'n skjønner jeg fint lite av.
Jeg har tittet gjennom alle skjemaene i filen du la ved, samt all annen informasjon jeg fant her: http://dutch.northwestmr2.com/Toyota/mr2%20spyder/
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne de kablene jeg trenger for å få koblet på releet. Ett sted henvises det til en kobling som skal sitte bak CD-spilleren og som visstnok skal ha alle de nødvendige kablene, men jeg klarer ikke å finne den...
 #338830  av 2fast4u

MK3 var ikke levert med aut.kjørelys fra fabrikk, og dette måtte ettermonteres hos forhandler.
Relè + ledningsnett kostet rundt 800.- og det var enkel tilkobling som man gjorde på en halvtime.

Hvilket relè har du kjøpt til bilen din ?

:wink:
 #338872  av LasseS

2fast4u skrev:MK3 var ikke levert med aut.kjørelys fra fabrikk, og dette måtte ettermonteres hos forhandler.
Relè + ledningsnett kostet rundt 800.- og det var enkel tilkobling som man gjorde på en halvtime.

Hvilket relè har du kjøpt til bilen din ?

:wink:
Hmm... Ikke det riktige, virker det for... ;)

Jeg kjøpte et universalrelé på BilXtra som de sa skulle funke. Jeg vet at originalreléet skal være montert i "frunken". Jeg har fjernet de 100 pluggene og plastdekselet, og studert ledningsnettet på passasjersiden, men jeg vet ikke hvilke ledninger jeg evt. skal spleise meg inn på...