TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BrÃ¥kete dyser?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #338835  av AnaXyd

Heisann!

Jeg har en Toyota Celica 96 modell, med 7A-FE motoren. Jeg har i lengre tider vært plaget med noe helvettes rakling av noe slags tikking motorrommet etter at jeg tok renovering av motoren. (Stempelringer og ventiltetninger) Muligens det alltid har vært sånn mens jeg har hatt bilen.

Jeg har alltid trodd det var noe med ventilene, som verkstedet ikke gjorde skikkelig. Men nå har jeg prøvd å lytte skikkelig etter, og etter hva mine ører klarer å finne ut, kommer ikke lyden fra toppen i det heletatt. Men mer fra dysene. Spesielt noen av dysene virker det som lager dette spetakkelet.

Kan legges til at jeg overdriver litt med lydene fra motoren, men det høres ikke ut som en jevn kattemurr som jeg vil ha! :(

Kan dette være riktig? At dysene blir mer bråkete etterhvert? Og går det eventuelt an å få tak i dyser som ikke bråker sånn? (hvor?)
 #338847  av EXS

det stemmer at dyser kan kakle endel, men det trenger ikke bety at noe nødvendigvis er galt....
 #338898  av AnaXyd

Nei, jeg tror ikke noe er galt. Bare at jeg syntes jeg har litt høyt bensinforbruk(rundt 1l på mila), på blandet kjøring.

Men vil det hjelpe å bytte dyser, på kaklinga?
 #338899  av Supramk3turbo

Er ikke sikkert det hjelper. Mine nye sard dyser tikker også noe, men jeg innbiller meg at lyden ble noe svakere da jeg byttet "o-ringer" på dysene, å gummi pakningene mellom fuel railen og innsuget. Ny myk gummi demper lyden en smule kanskje.