TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enda en singelturbo ombygging

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #338996  av Christian

Man må vel til igjen :wink:

Jeg er litt lat og uvitende, så jeg spør her isteden for å lete selv på supraforums osv....

Planen er å ta min eksisterende motor, som yter 440whp/540wnm, og konvertere denne til singelturbo.
Jeg har allerede oppgradert bensinpumpe (walbro 255 intank), justerbar besintrykkregulator, 262kammer og selfølgelig fmic, eksos og luftinntak. Turtallsperra er hevet til 7800rpm

Siden E85 ikke finnes her oppe ønsker jeg å kjøre 98oktan, evnt. ett ekstra map. Autronic datasprut kommer til vinteren.
Ønsket mitt er å ha en turbo som er med helt ifra bunn, og som gir ca 550-600whp og 700wnm. Noen forslag? Er da turbo, dyser og evnt. om justerbare kamhjul bør taes med nå. Ønsker å gjøre dette uten å åpne motoren. :P
 #338998  av aneriks

jeg har en turbonetics 60-1 du kan få billig.
der har du den effekten du ønsker deg.

selges fordi jeg skal kjøre e85 og da blir det alt for mye effekt med denne turboen.
Sist redigert av aneriks den 05 okt 2009 21:36, redigert 1 gang totalt.
 #338999  av FS-Styling.no

Det går fin fint!
 #339002  av bjornalf

Christian skrev:Man må vel til igjen :wink:

Jeg er litt lat og uvitende, så jeg spør her isteden for å lete selv på supraforums osv....

Planen er å ta min eksisterende motor, som yter 440whp/540wnm, og konvertere denne til singelturbo.
Jeg har allerede oppgradert bensinpumpe (walbro 255 intank), justerbar besintrykkregulator, 262kammer og selfølgelig fmic, eksos og luftinntak. Turtallsperra er hevet til 7800rpm

Siden E85 ikke finnes her oppe ønsker jeg å kjøre 98oktan, evnt. ett ekstra map. Autronic datasprut kommer til vinteren.
Ønsket mitt er å ha en turbo som er med helt ifra bunn, og som gir ca 550-600whp og 700wnm. Noen forslag? Er da turbo, dyser og evnt. om justerbare kamhjul bør taes med nå. Ønsker å gjøre dette uten å åpne motoren. :P

hmmm... den nye billet turboen til precision fra 60mm og oppover de små turboene fra ca 62-67 yter ca 15-25% mer en samme størrelser. og kommer tidligere. jeg skal kjøpe ny i vinter :) BILLET all the way.
oppgradert bensinpumpe?? originalpumpa er mye bedre en walbro255...!!!! dyser 850cc bør være bra! siemens er gode dyser.
 #339017  av Supramk3turbo

Turboen til Aneriks er nok fint for deg. Du har 264 kammer, å da gjør det seg med justerbare kamdrev ja. Kan jobbe en del med justeringer der for å hente effekten, momentet tidligere. Jeg kjører 850 cc dyser som passer i orginal fuelrail. Funker veldig bra det, å holder fint til den effekten. Er ute etter ca samme effekt som deg egentlig. Skal du bruke PBC til mapping, du kan jo ringe han christer for tips. Han har mappet mange drifte supraer, å vet nok akkurat hva du trenger.
 #339045  av TommR

Halla. Jeg kjører med en 67mm og 264 kammer. klarte 355 whp på 0.65 bar hos Christer. Han mente at det skulle være fullt mulig å dra 550-600 whp ut av det oppsettet. Når det gjelder dyser så har jeg "bare" 680 jeg da.. Men kjenner at bilen drar godt fra bunnen av. Anbefaler PBC på det sterkeste!
 #339057  av Christian

Jeg kommer antagelig til å bruke Wetterhus-racing, da han har sponset meg med bla. div oljer tidligere og nå ønsker å sponse meg med ett Autronic datasprut i tillegg. Skulle også få gode priser på andre deler, som dyser, turbokit o.l, men ingenting er bestemt eller bestilt ennå.

Ang bensinpumpe er jeg ikke sikker, har som sagt en ny walbro liggende og trodde den skulle være bedre enn orginal pumpe. Den er ikke montert, så er uansett ingen krise :)

Ang. dyser, håper 850cc være tilstrekkelig som dere sier. Om jeg da kan beholde orginal fuelrail er det gull. Ønsker ikke å bytte noe bare for bling, eller kjekt å ha faktoren :wink:

Billet turboene har jeg kikket litt på i dag, ser jo ut som "good shait" det. Hvem ser du for deg å handle av Bjørnalf?
 #339065  av FS-Styling.no

Har følgende hvis intr:

Pumpe hangar med 2 doble walbro pumper 8AN tur
850 dyser Siemens Deka

Bilen ble bremset i april, men kun kjørt 4 korte turer med denne etter den datoen, grunnet mangel av førerkort, så selges nå. Skal bygge større så dette blir derfor solgt...

Send PM hvis intr..

Fredrik
 #339078  av TTM

Mange gode svar her. :)
Tenkte bare jeg skulle legge ved en link til effekutskriften min.
viewtopic.php?f=61&t=26945&start=330
Denne er bare til 6500 (det ble 511 rwhp på ved 7000), men du ser kurven og med sperra på 7800, så får du rimelig bra register å herje med. Jeg har fullt trykk ved 4000-4500.
Dette er på 1,3 bar med en 67mm turbo .68A/R eksos, 3"eksos, AEM, 264/264 kammer (justerbare kammdrev, men dem er ikke justert).
Jeg syntes det er greit å ikke måtte lade så fryktelig mye trykk for å hente den effekten man ønsker. Med høyt trykk blir det mye varme og påkjenning for motoren, noe som kanskje er greit å slippe når man skal drifte.
Når det gjelder dyser så sier tommelfinger regelen at hver cc gir 1hk på hjula på en supra. Så da skal 850cc holde lenge.
Stemmer også at original pumpa er bedre enn walbro. Walbro flower 255l/h, mens original pumpa, som er en denso pumpe, flower 280l/h.
Om jeg skulle anbefale en turbo, ville jag valgt en VRP 67mm turbo, den er billig og god.
 #339085  av FS-Styling.no

Kjører selv en VRP 76 DBB... Funker greitt!! :D
 #339090  av Christian

TTM skrev:Mange gode svar her. :)
Tenkte bare jeg skulle legge ved en link til effekutskriften min.
viewtopic.php?f=61&t=26945&start=330
Denne er bare til 6500 (det ble 511 rwhp på ved 7000), men du ser kurven og med sperra på 7800, så får du rimelig bra register å herje med. Jeg har fullt trykk ved 4000-4500.
Dette er på 1,3 bar med en 67mm turbo .68A/R eksos, 3"eksos, AEM, 264/264 kammer (justerbare kammdrev, men dem er ikke justert).
Jeg syntes det er greit å ikke måtte lade så fryktelig mye trykk for å hente den effekten man ønsker. Med høyt trykk blir det mye varme og påkjenning for motoren, noe som kanskje er greit å slippe når man skal drifte.
Når det gjelder dyser så sier tommelfinger regelen at hver cc gir 1hk på hjula på en supra. Så da skal 850cc holde lenge.
Stemmer også at original pumpa er bedre enn walbro. Walbro flower 255l/h, mens original pumpa, som er en denso pumpe, flower 280l/h.
Om jeg skulle anbefale en turbo, ville jag valgt en VRP 67mm turbo, den er billig og god.
Takk for godt svar. Og en lekker effektkurve! :)

Jeg mener du har helt rett i at høyt ladetrykk er uønsket, er nok av nissan folk med max ladetrykk som raser hver løp :wink:
En motor som kan summe og gå relativt uanstrengt, med dertil større sikkerhetsmarginer og lavere temperaturer tror jeg absolutt er veien å gå.

Ang. bensin igjen, hvor mye kapasitet bør man ha? 255l/t, 400l/t eller enda mer?

Den VRP turboen du nevner, fås den hos andre enn compturbo?

Og sist, siden motoren er uåpnet, men i god stand...vil det holde med orginal inmat, eller er 600whk en amerikansk illusjon med motorras som det eneste sikre? :roll:
 #339150  av TTM

Takk for det. :D

Det skal være greit å regne ut hvor stor bensin flow man trenger for ønsket effekt, men husker ikke hvordan. Hvis du googler litt så finner du det sikkert.
Har hørt at walbro 255 skal holde til ca. 600hk, og har du to er du hvertfall på den sikre siden. Jeg vet om en som har ca. 550 på hjula med kun den originale pumpa uten problemer.

Jeg vet bare om compturbo som selger VRP. Dem som lager VRP turboene jobbet i turbonetics, og skal ha utviklet nye turboer med turbonetics teknologi som utgangspunkt. Dem har bl.a turboer med triple kulelager som skal funke veldig bra. Jeg kan se om jeg finner benkepapirene fra benking av en supra med den VRP 67 turboen.
Jeg mailet litt med en av disse gutta, og han serverte meg bedre priser enn dem som er oppgitt på hjemmesiden deres. Han hevdet foresten at en 71mm trippel kulelagret turbo vil spoole fortere enn en 67mm uten. Jeg kan lete fram mailadressa hans også om du vil.

Innmaten på 2jz gte'en er jo utrolig sterk, og folk har benket sinnsykt mye effekt på uåpnet motor, men det er vell og merke på racefuel. På 98 oktan blir man begrenset til rundt 550whp (sies det). Min bil med 511 på hjula på 98 oktan, har funket problemfritt i 3 sessonger.
Tror du klarer deg fint med original innmat, men jeg ville byttet kammene. JDM kammene er enda mildere enn us/euro-spec. Om du blar en side tilbake i den tråden jeg postet link til, ser du effektkurven med de originale JDM kammene.

Når det gjelder de turboene Bjornalf refererer til, så er dem sikkert gode, men amerikanerne kjører nesten bare drag, så dem driter i om dem må kjøre høyt turbotrykk, for dem kjører løp som varer 10-12sek. og da er det ikke så farlig. Ut i fra det jeg har lest, så yter disse 67mm turboene (precision, boost logic, sound performance) 650-700rwhp på drundt 30-34psi, som tilsvarer 2-2,3 bar. Har aldri prøvd en slik turbo og er ikke sikker på hva dem leverer på lavere trykk, da jeg kun har sett noen få grafer på rundt 1,3 bar, og da har effekten heller vært skuffende. Jeg styrte unna disse turboene pga at dem må lade så mye. t-78 f.eks (som også er en 67mm turbo) leverer samme effekt, men på lavere trykk. Det er mulig folk er uenige med meg her, men det er det jeg har konkludert med ut ifra det jeg har lest.

Jeg har vært i samme bås som deg, og lest en god del for å finne den som passer meg best. På supraforums er det et hav av tråder med folk som sliter med å velge turbo, så det er en del interessant lesing der.

Jeg har akkurat kjøpt turbo til det nye prosjektet mitt, og valgte en turbo med stort sett samme spesifikasjoner som den jeg har på supraen. Jeg holdt på å kjøpe en Garret gt4094r, men valgte den andre fordi den koster halvparten, men er nesten lik 4094r. Mye power og langt register å herje med. :D
 #339183  av FS-Styling.no

Vedrørende VRP turboer så send mail til

supra_info@yahoo.com

Er vel eieren selv. Har deala mye av han. Grei kar! :D
 #339186  av TTM

Ok. Er ikke han jeg har prata med, men det er sikkert bedre å prate med han da.
Hvordan funker den 76mm turboen din da? Er den kulelagret?
 #339305  av Christian

Hehe, hva skal man si.... :roll: Har sjekket litt rundt og regnet sammen en stygg sum på ca 50K...

Den inkluderer stortsett alt ifra ny radiator med vifter, bensinpumper, dyser, fuelrail, ny oljepumpe, vannpumpe, regreim, kamdrev, motorfester, ekstern wastegate, dumpventil, lettet svinghjul og ny turbo av ukjent type. Clutch er ikke tatt med.

Ser f.eks på mvpmotorsports hjemmesider at de anbefaler oppgradert oljepumpe og elektrisk vannpumpe? Hva mener dere om dette? Skiller 3000kr bare på disse kontra oem pumpene. Max rpm på min foreløpig blir 7600.

De nevner også at den orginale braketten til strammeren er en svakhet og vil gjerne selge en ny for nesten 3000kr, kun braketten :shock:

Eller skal man bare være smart, bytte turbo, ekstern wg og dyser, montere datasprut og bremse motoren slik den er... og heller legge seg på ett noe lavere resultat. (Og håpe, tro og be om at kjøling og bensin holder) :lol: