TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• olje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #33396  av sindrejl

Har siden helga nå fyllt på omtrent 3liter olje... er ikke det litt vel mye å fylle på på en gang? Burde ikke oljelampa ha blitt tent siden jeg hadde så lite igjen liksom? og er det normalt å bruke 3liter olje på to mnd's vintertid? :)

#33400  av jan-erik

Hvor mye har du kjørt på de 3 månedene? Mener at en generell regel er at når du begynner å passere 1l per 1000km så begynner det å bli mye.

Ser du noen lekkasjer noen stedet? Eller drypper det under bilen? Hva med å ta en motorvask for å lettere kunne se hvor oljen eventuelt kommer fra.

Oljalampa burde nok tent. Kan jo sjekke om den virker når du vrir om tenninga, da skal vel den lyse. Ellers ville jeg vel ikke blindt stolt på oljalampa om jeg visste bilen brukte litt olje, ville nok peilet den ganske ofte da.

#33405  av sindrejl

har kjørt litt over 4000km, bilen var vel kanskje ikke helt full med olje, men var mer enn nok.. men får vel bare kjøre sånn frem til sommern .. ser ikke noe før da.. (skittne bløte trondheim) :(

Oljelampa tenner når jeg starter ja

#33417  av larsst185

oljeskifteintervallen på din bil er vel 5000km om jeg ikke tar feil og det er vel normalt å må etterfylle litt.Synes ikke at det forbruket høres direkte MYE ut men heller ikke sånn som det ideelt sett skal være.Vil tro at problemet ligger i fastbrente og/eller slitte oljeskraperinger,muligens ventiltettinger.
Da er det jo en vurderingsak.Bruke penger på overhaling eller leve med å må etterfylle noe en gang i blandt :roll:

#33463  av sindrejl

whops.. så når jeg starta at jeg tok feil.. oljelampa tenner faktisk ikke :roll:

bør vel skifte noen leds ja.. bensinlampa tenner heller ikke

#33522  av PoWer Boost

sindrej|:

er du sikker på at det er oljelampe på celica'n din? var ikke det på min...
holdt på å gå tom for olje i sommer da toppakninga røyk...
en kamerat av meg med 1.6 (86) var for sein med å oppdage det....

#33560  av sindrejl

hæ? er det ikke oljelampe? shit!.. *le* vel fint å vite det iallefall :D

Hvor mye olje har motoren da egentlig? fyllte som sagt på tre liter her om dagen, så var rimelig close regner jeg med? :P

Kanskje det ikke er sånn "tomt for bensin" lys heller da?

#33562  av CelicaTurbo

Tipper det er rundt 4 liter på motoren så du var nok rimelig close ja.. på både 3S-GE'en på min forrige MR2 og på 3S-GTE'en nå gikk det nesten en full 4-liter ved oljeskift, så dvs rundt 3.5 liter. Men da er det nok en del olje som ligger igjen rundt omkring inni motoren for man får nok ikke allt ut via bunnpluggen :)

#33897  av PoWer Boost

etter det jeg husker er det ikke bensinlampe på de heller nei.... (har gått tom en gang :( )
og det var VELDIG nær ved at jeg gikk tom for olje når pakninga gikk føyken, for jeg fylte rundt 3-3.5 liter.....

fylte olje fordi jeg synes det var noen merkelige lyder i motoren....
og de ble borte de..... hehehe....

men skjønte det var noe alvorlig galt da jeg fylte på 2.5 liter til 2 dager etter.... :? var ganske svart kjølevann for å si det på den måten....

#33906  av chris

PoWer Boost skrev:etter det jeg husker er det ikke bensinlampe på de heller nei.... (har gått tom en gang :( )
Er rimelig sikker på at celicaen til sindre har bensinlampe..

#33923  av sindrejl

vet ikke jeg, den har aldri tennt og jeg har gått tom 3 ganger ;) kan ha noe med at jeg ikke er den som har råd til å ha full tank hele tiden også :D

#34282  av PoWer Boost

hehehe..... fyller full tank når det er billig jeg.....

men skal ha ut speedometeret mitt en dag, så skal se om det er bensinlampe jeg......

men noen med st162 som har hatt problemer med bensin nåla?
den funker, men ikke "bra".... vart enda rarere da jeg bytta skiver på speedometeret....

#34333  av Espen H

Synes entusiaster burde være så glade i bilen sin at olje, frostvæske, bremsevæske, servo-olje o.l blir sjekket jevnlig. og at man ikke fyller jet bensin og skifter olje og filter når det trengs..

Da blir bilen din glad lissom.. :D