TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Helge,s Toyota Starlet KP60

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #339050  av c-west
 
hei,

Er ny på forumet her.
Jeg heter Helge og er fra haugesundsområdet :)

Har lenge vert en nissan entusiast, men når jeg fikk kloa i en gammel og god starlet
med bakhjulstrekk MÃ…TTE jeg bare ha den :wink:

Bilen er en 1980 bugeye, med en eier siden ny:

kjørt 83000km
1,2 liters motor
RÅ grønnfarge
litt rust her og der

Planen er å få bilen HELT rustfri, lakke den, å få på coilover kit og felger i første omgang :)

Senere vil det bli montert en 4ag 20v blacktop med
grenrør og velocity stacks :mrgreen:

Her er et bilde av hvordan bilen så ut da jeg kjøpte den:
Bilde 0016.jpg
Bilde 0016.jpg (426.61 kiB) Vist 3269 ganger
 #339051  av c-west
 
Jeg hadde noen felger liggende fra en 180sx som jeg ribba i fjor.
Skrudde 15" felger med gullsenter og polert kant :wink:

Jeg hadde egentlig tenkt å selge dem for en 500lapp da de var ganske stygge etter mange år på veien.
Senteret var veldig eira, og kanten på felgene hadde fått seg en del skrubbsår etter mange års bruk.

Først tok jeg med felgene på jobb og fikk dem glassblåst, så var det jekke opp starleten, sette den i 2 gir,
pusse å polere :) :
rsz_bilde0095.jpg
rsz_bilde0095.jpg (7.49 kiB) Vist 3260 ganger
Etter MANGE timer meg pussing og polering var det dags for lakkering:
rsz_bilde0096.jpg
rsz_bilde0096.jpg (10.93 kiB) Vist 3260 ganger

Jeg brukte 4 a-4 ark på hvær felg til mskering.
Først et lag med zinc på bolter og bolthull,litt primer, og så en boks med Biltema felglakk :wink:


Etter lakken hadde fått et par dager på å tørke, var det rett bort til den lokale deksjappa å få fatt på et sett med Nankang Ns2 195/45 R15 dekk.
Aldri før har jeg handla så billige lavprofilsdekk :D


Her er et par bilder av felger og dekk på bilen:
rsz_bilde0099.jpg
rsz_bilde0099.jpg (12.07 kiB) Vist 3260 ganger
rsz_bilde0098.jpg
rsz_bilde0098.jpg (11.81 kiB) Vist 3260 ganger
rsz_1bilde0100.jpg
rsz_1bilde0100.jpg (13.07 kiB) Vist 3260 ganger
 #339121  av Lørnings
 
Hei og velkommen på forumet! :wink: Så bra ut denne bilen, gjorde seg med skikkelige lisser! :D Rå farge forresten! :wink: Hold oss oppdatert fremover!=)
 #339149  av Ã˜rjanN
 
ser du har nesten akkurat de samme planene som meg :) Sikle sikle sikle....
 #339178  av Morten
 
se der var du og kjerra kommet deg på plass her ja! :D
 #339195  av c-west
 
Takker for alle kommentarer! :)

Har fått sandblåst bilen under, rundt hjulbuer, kanaler skjermer og dører.
kort sagt, alle plasser der det var rust.
det var jammen meg mye sveiselappverk og lignende som kom fram ja...

Morten:
NÃ¥ har jeg skaffa meg 1,3 bakaksel.
Du må bare gi meg en lyd om du finner noe kjekt på yahoo i japan som passer inni :wink:

Lurer litt på om jeg skal sveise den orginale 1,2 akselen å se hvor lenge den holder :mrgreen:
Ryker den, er det bare å sette 1,3akselen på.

er det noen som vet om det er mulig å få tak i skikklig diff sperr til denne?
obx er ikke et alternativ, kansje quaife lager?




Har bestilt meg følgende deler som er på vei:

Toycool garage
Takvinge
nye fangere fremme og bak.

Techno Toy Tuning
komplett coiloverkit fremme og bak.
Pillowball mounts fremme
Bumpsteer spacers
Velocity stacks i sølv til 4ag20v
motorfester til 4ag20v

ellers så har jeg fått rustfritt grenrør og ecu til 4ag20v :)


det er mulig jeg slenger meg på hele 4ag motor greia i vinter, men jeg får
se hvordan tid og penger strekker til.
 #339215  av Morten
 
c-west skrev:
Morten:
NÃ¥ har jeg skaffa meg 1,3 bakaksel.
Du må bare gi meg en lyd om du finner noe kjekt på yahoo i japan som passer inni :wink:

Lurer litt på om jeg skal sveise den orginale 1,2 akselen å se hvor lenge den holder :mrgreen:
Ryker den, er det bare å sette 1,3akselen på.

er det noen som vet om det er mulig å få tak i skikklig diff sperr til denne?
obx er ikke et alternativ, kansje quaife lager?
Ligger 2 stk TRD starlet LSD'er der nå, men begge er til den tidlige lille 5,6" X-kode akslingen

EDIT: de passer for 1.2 akslingen, men ikke 1.3 akslingen om det ikke kom frem (passer vel strengt tatt i begge husene, men stikkakslingene som er forskjellige mener jeg)
 #339358  av c-west
 
må si det var fristende,
men det er vel heller bedre å vente til en 1,3 versjon kommer for salg mtp effekten jeg skal ha?

Morten:
hvis jeg har god tid vil det vel dukke opp en til slutt ? :)

Sveising av bilen er påbegynt nå, alle løse karroseri deler hadde et rusthull eller to. :wink:
Selve karroseriet var ikke så aller verst, men det var mye kjeks i innerskjermen på høyre side bak.

Er det noen spesielle "svake" punkter på karroseriet som trengs å forsterkes nå som jeg er i gang med sveisingen?

Jeg skal sømsveise dempertoppene bak og sveise inn et rør imellom.
Med det nye coiloverkitet kommer hele vekta av karroseriet på på dempertoppene.
Noen som har erfaringer rundt dette?
 #339465  av Terjen
 
c-west skrev: Med det nye coiloverkitet kommer hele vekta av karroseriet på på dempertoppene.
Noen som har erfaringer rundt dette?
Hadde det sånn på den jeg hadde, men fikk ikke noe problemer selv om støtdempertårna fikk mer belastning, selv om jeg ikke hadde bilen så fryktelig lenge..
Men den var skamstiv, så det må jo ha blitt noe belastning.
Måtte forresten lage nytt hull oppå tårnet til støtdemperen, da coiloverene har mye større diameter enn demperene som stod der originalt. Måtte da lage nytt hull 3-4cm utover fra det originale hullet for at fjærene skulle ha klaring til tårnet.. Dermed blir det også en del dårligere plass til breie hjul innover i skjermene.
Jeg hadde ca 1-2mm klaring inn til coiloverene bak med 8x15" hjula med ET04 innpress.
 #339508  av c-west
 
Det skal bli spennende å se hvor mye klaring jeg har te mine felgar når coiloverene komme...
eg har 6,5x15 et35 så eg må nok kansje spaca ut 5 eller 10mm.
kan heldigvis valse ein god del på dei orginale hjulbuane bak :)
 #339527  av Morten
 
c-west skrev:Det skal bli spennende å se hvor mye klaring jeg har te mine felgar når coiloverene komme...
eg har 6,5x15 et35 så eg må nok kansje spaca ut 5 eller 10mm.
kan heldigvis valse ein god del på dei orginale hjulbuane bak :)
Har kjørt med 7x14et10 med kun valsing på min. 6,5 et35 må da stikke fryktelig langt på innsiden om du ikke spacer? :wink:

Angående potensielle forsterkninger er ting som demperinnfestinga på bakakslingen, skjøting av rammevangene (om du ser under bilen ser du at rammevangene er delt opp i fremre og bakre, og at det er ett opphold ca der beina til passasjerene bak er, dette er jo NØDT til å være av de desidert svakeste punktene designmessig), eventuell forsterkning rundt understellsinnfestning osv...
 #339618  av c-west
 
FRYKTELIG langt inne er de nå ikke :wink:

Kommer nok bare til å helsveise dempertoppene og sveise et rør mellom der for å stive litt opp. pluss litt sømsveiseing her og der :)

Mtp på bakaksling, så venter til det kommer noe som passer inn i 1,3 akselen.

...Du får holde ører og øyne oppe for meg morten :wink:
 #341172  av c-west
 
nå for tiden er det sveising, sveising og sveising. :)

det var MYE mere rust enn jeg trodde, men jeg er snart ferdig nå :)
Høyre hjulbue og over bensintanken var det mest rust.
MÃ¥tte skifte bakertse del av rammevangen over tanken.

ellers har jeg laget ny "bunn" bak begge hjulbuene bak.
Kjøpte meg ei plateknekke på jula som far vedig grei til sånn type jobb.

tror jeg har brukt 50-60 timer og en halv gassflaske til nå :mrgreen:

så snart den er ferdig, går den i lakkboksen.
skal prøve å få noen bilder av prosessen iløpet av de nermeste dagene :wink: