TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • castrol celica

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #339483  av MOTORSPORTHUSET
 
den har faktisk 91mm i slag men jeg har beholt 86 boringen for og ha tykkest mulig sylindervegger igjen i stålforingene.
det er 4mm med stål i hver foring mellom sylinderene på det minste kontra 2.7mm med støpegods standard.
så den er 2114ccm. akkurat passe for en 800-1000hk motor :lol:
 #339488  av Roye
 
Med all respekt...
Du er ikke redd for at den kan bli vanskelig på høyt turtall (effekt-dropp) med lang-stroket motor?
Jeg har lagt merke til at lang-stroka motorer (motorer med en god del lengre slaglengde enn borring) ikke blir så sterke på høyere turtall.

F.eks. har selv 21R, som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med det du bygger, som har 84x89mm (BxS) og den har ikke noe effekt etter 4000o/min. Mens kort-stroka motorer utvikler mere effekt jo høyere turtall de kjører. Det var vel derfor "square"-motorer, f.eks. 3S, 1G og 2JZ ble så verdsatt for de var en fin mellomting mellom hissighet og styrke.
Mens 7M og 20R-22R ble skrotet for de var for "late" og lite effektvillige på høyere turtall og 18R-G, som har 88x80
mm, drar lett opp til 7500-8000o/min med effekt hele veien.

Selvfølgelig kan dette sikkert utrettes noe med bra turbo-oppsett, stor porting, høy kompresjon m.m, men jeg ville ikke ha basert et værsting motorbygge med en lang-stroka motor. :wink:
 #339502  av MOTORSPORTHUSET
 
det er ikke uvanlig med rundt 90 i slag men grensen går nok rundt der
mange 1000hk 10000rm lanser evo motorer bruker 85boring og 93 i slag. så jeg er ikke redd for d.

det er ikke så lett og stroke disse motorene ellers vis du vil beholde sylinderveggene :D
jeg har lest om en 3sgte mr2 med 1000hk og 91 i slag.

det er jo kammer og åpningstider og hvor mye luft du får igjennom motoren som virkelig avgjør hvor høyt du kan holde effekten på turtall.

boring og slaglengder har mer med hva som i fysikken går ann og 10000rm+ går ann. :D
 #339505  av Roye
 
Det er rimelig beundrelses verdig det du har gjort med ST185'n så langt, så jeg skal la tvilen komme deg til gode :) :wink:
 #339506  av sleeper
 
Er ikke noe problem og få mye effkt ut av en stroket 3s motor, men nå stopper de aller fleste som skal ha mye turtall på 9-9500 rpm da.. så hvordan det blir de siste 500-1000rpm er kansje en annen ting, men trur uansett det er en fordel og ivertfall ha mulighet til og dra den såpass langt med tanke på register osv.

Trur nok største problemet med og ha en såpass stroket motor og 10k rpm er stempelhastighet.. er ikke sikkert at de tåler såpass med hastighet..

Hvilken stempel\råder skal du bruke? og skal du bruke standard bolter mellom stempel og råder?
 #339512  av Roye
 
10000rpm med 91mm i slaglengde kvalifiserer nesten til bruk av "balance shaft", ikke helt sikker på hva det heter på norsk.
Men selvfølgelig kommer det an på vekten av stempel og råde.
 #339515  av MOTORSPORTHUSET
 
crower råder med forsterka bolter for 10000rm.og stemplene er helt spesial spesial fra cp bronsebelakt forsterka kryssbolt
di er beregnet på 250hk pr stempel fra cp.

men jeg tror jeg skal holde meg på 9500 ca. pga det er så mye påkjenning på rådelagere. men tørssumpumpa og 7-8kg oljetrykk hjelper til litt der.

jeg fikk lakka bakfanger og mittkonsoll og luftintak til panser i kveld :D
 #339577  av Ã˜rjanN
 
Ser veldig bra ut dette! Blir bare bedre og bedre for hver dag :D
 #339581  av Ã˜rjanN
 
MOTORSPORTHUSET skrev:tusen takk.
kom just in fra garasjen etter og ha montert bakfangeren. :D
Bilder? :)
 #339591  av Ã˜rjanN
 
MOTORSPORTHUSET skrev:tusen takk. det er den sjette gt4 og cs min så det var vel på tide med en værsting! :twisted:
Såpass... Ja har ventet en stund på at noen skulle slå til med noe så værst! ;)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 90