TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høvle topp 4A-FE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #339213  av Sølve

Kjøpte nettopp delemotor til Corolla'en min, og kom inn på tanken å høvle toppen på denne for å få litt meir ut av motoren. Har noken vore borti dette før, med tanke på kor mykje ein kan ta av? Tenkte kanskje 0,5-1mm eller noke sånt. Prøvde å google litt, men ikkje så mykje å finne.

Takker for alle svar.

Sølve
 #339341  av David

du merker ikke noe forskjell hvis du freser mindre enn 1mm
men tar du får mye kan du ikke lenger kjøre på 95 blyfri, og kam timing vil forskyve seg X antall grader i forhold til X antall mm du freser

hvis du velger å kjøre på E85 kan du ha opptil 15:1 i kompresjon på en 4A-FE, da har du potensiale for 5-8% mer effekt
men da må du ha større dyser/bensintrykksregulator/etc
 #339413  av Sølve

Trur ikkje eg gidda å kjøra 45 min for å fylle etanol :)

Hadde håpt på å få litt meir fres, helst på lave turtal. Er tretrinns automat, og jobber tungt på 3. gir visst eg kjører under 110 :? Er det noke å gjere med dette, bortsett frå å gire ned...?
 #339434  av Supramk3turbo

Tror nok du må leve med det på en tre trins automat gitt, tredje giret er laaangt å tungt...Om ikke du bygger om til manuell da :D
 #339473  av Roye

Hvis bilen er uten katalysator, og har dermed lavere utslipps krav, ville jeg ha sendt i kammene til omsliping. Vet ikke hvordan det påvirker ECU'en, men en mild økning i durasjon og åpning kan gjøre motoren godt. Beste er hvis du har noen andre kammer som du kan eksperimentere med, så kan du bare bytte over til de orginale hvis ting ikke funker.
 #339481  av David

Roye skrev:Hvis bilen er uten katalysator, og har dermed lavere utslipps krav, ville jeg ha sendt i kammene til omsliping. Vet ikke hvordan det påvirker ECU'en, men en mild økning i durasjon og åpning kan gjøre motoren godt. Beste er hvis du har noen andre kammer som du kan eksperimentere med, så kan du bare bytte over til de orginale hvis ting ikke funker.
det i kombinasjon med litt høyere kompresjon ja, men om det hjelper særlig med automat kassa som tydligvis er litt for høyt gira på 3. tviler jeg på da han neppe får noe mer effekt på det turtallet han bruker under 110km/t

bygg om til manuell eller bytt til 7A-FE motor
 #339497  av Sølve

Er ein `91, så katalysator står på. Eg har komplett delemotor, så eg har mulighet for å prøve litt forskjellig. Har manuell kasse òg, men den skrapa visst litt på 2. og 3. Bilen går jo greit, og klarer 140 på andregir, men etter det skjer ikkje mykje:)
 #339566  av Roye

Har en kar som har en dele-bil til deg. 4A-FE m/ manuell. Gått rundt 240000km(?) og er dønn rusten, men motor og drivverk er så godt som gull. Gikk ikke igjennom EU'n grunnet rust. Får den sikkert for 2000kr.
Befinner seg på østlandet, bare å leie prøveskilter.
 #339573  av Sølve

Roye skrev:Har en kar som har en dele-bil til deg. 4A-FE m/ manuell. Gått rundt 240000km(?) og er dønn rusten, men motor og drivverk er så godt som gull. Gikk ikke igjennom EU'n grunnet rust. Får den sikkert for 2000kr.
Befinner seg på østlandet, bare å leie prøveskilter.
Har som sagt (dele)motor og gir (198000km), og bilen min er ganske strøken òg (136000km og 98% rustfri). Er for øvrig AE92 liftback. Kjem nok ikkje te å bytta te manuell med da førsta, ikkje så lenge eg har 30 min å kjøra te jobb.

Men ellers takk for tipset :)
 #339703  av Roye

Hvilken automatkasse er det som står i din?
Rart hvis A-motorene ikke kom med 4-trinns automat til de nyere.
 #339715  av Sølve

Roye skrev:Hvilken automatkasse er det som står i din?
Rart hvis A-motorene ikke kom med 4-trinns automat til de nyere.
Det er ein tretrinns, veit ikkje meir enn det. Bilen var solgt ny i Tyskland, importert i 2000.
 #339804  av tojo2

Tviler . sikkert bare et overdrive gir som i zze 11 automaten.