TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer hos BT

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #339945  av Filhan

JDM 93.(rev3) 3s-gte flytte over i 91.(rev1)

En og en halv måned siden: Søkte til BT om motorbytte. Fikk svar fra personen om at jeg måtte bestille time for plombering av donorbilen før jeg begynte på noe som helst.
Personen som skulle utføre plombering av min rearcut var tilfeldigvis saksbehandleren av søknaden min om motorbytte.

Personen fra BT var veldig vanskelig å snakke med. Han endret plutselig mening når jeg rettet på noe av det han sa.
"oi en halv bil, hvor er resten av den? jeg trodde du hadde en hel bil siden det står "donorbil" her"i svaret(som han hadde skrevet) på søknaden om motorbytte.(Jeg skrev tydelig i søknaden min at det var en halv bil)
Han hadde etter svaret på søknaden min snakket med en i toyota som han syntes hadde peiling på MR2 og han sa at MR2 aldri hadde kommet med 245hk, den bilen fantes ikke. Virket fra første minutt som om at han allerede hadde bestemt seg for å ikke gjennomføre plomberingen.(uten å gi beskjed til meg slik at jeg tapte 3 timer på jobb som jeg må jobbe inn igjen, og leie av bilhenger)

1. Ville ikke plombere bilen fordi han ikke trodde jeg ville klare å dokumentere godt nok for å få dette godkjent.(da hadde jeg sløst penger på å leie henger, og 3timer avspasering fra jobb for å ta denne timen)
2. Ville se chassinummer på rearcut(er ikke chassinummer forran under panser? fronten ligger nok i japan en plass:S) for å vise at bilen ikke er stjelt og at chassi er fra den bilen jeg sier den er fra, mente det ikke var godt nok med kvittering fra TRS autoteknikk når chassinummer står skrevet på kvitteringa men ikke på chassi.(skrevet med hvis tusj på bakskjermen) Blir det ikke som at politiet vil at du skal bevise at en ting du har kjøpt fra en butikk ikke har blitt stjelt før den kom til butikken?
3. Han sa at japanske biler og biler fra USA er ikke krasjtestet likt som europeiske biler, derfor er det umulig å importere en bil fra USA / japan(selv om karoseri er samme!?!?!?!). Fordi når jeg bygger om bilen vil den bli en japansk bil, og det er ikke mulig å importere / godkjenne dette."du vil ikke kunne importere en bil fra disse landene" "ingen ombygd mr2 har blitt godkjent i norge"

Så da møtte jeg opp på biltilsynet til en bestilt time for så å bli avvist. Føler meg dårlig behandlet. Han kunne i det minste sagt til meg at han ville ha dokumentasjonen FØR plombering. I brevet stod det bare at jeg måtte ha dokumentasjonen før godkjenning av ombyggingen etter arbeidet var utført.

Noen som har noe å si til dette?

Forresten noen som vet hvor jeg kan se hva krav til bremser og avgass er i europa?
 #339950  av hmsilset

Jeg må bare ønske deg lykke til videre.Skal ikke ta fra deg motet, men det hadde vært enklere å sette seg i en gokart,kjøre til kuala lumpur 0g møte opp
på den østeriske ambassade og si du skal ha en svensk tolk for å videreformidle til toyotaforhandleren i vikersund at du vil bestille en splitter ny Dodge viper fra en Lotusforhandler i Polen. Selv med 2 mill på konto så ville dette vært enklere. Ja,jeg vet og har lest om en som har gjort dette her.Ville kontaktet den personen og betalt godt for den hjelpen.
 #339952  av Filhan

Bruker BT i kristiansand.

Men går det an å kreve at jeg skal bevise at den ikke er stjålet når jeg har kvittering?
 #339954  av hmsilset

Filhan skrev:Bruker BT i kristiansand.

Men går det an å kreve at jeg skal bevise at den ikke er stjålet når jeg har kvittering?
Ja, det bør jo gå da.Ihvertfall om den er momsa inn.Unnskyld at jeg var så negativ i natt :D Alt er jo mulig, men du hører jo selv
hvordan BT er.
 #339962  av James

Latterlig :roll: :roll: :roll:
 #339964  av aneriks

bil tilsynet i kr.sand er et av de veste i landet, kjenner ingen som har fått gjennom noe som helst der
 #339967  av Morten

Hehe, husker jeg var rundt og lukta litt på godkjenning av ombygging i sin tid. Da snakka jeg med "han som sitter på typegodkjenningene på Toyota Norge" som det så fint het pr tlf. Han satt hardnakka og påsto at min dønn orginale 94mod 3.gen 3sge 175hk mr2 aldri var produsert heller, selv om den til og med var europeisk bil og hadde europeisk typegodkjenning. :lol: Tipper det er samme fyren BT snakka med. Ikke rart folk ikke gidder/klarer å få godkjent selv de minste ting på Yotaer med sånne fjompenisser i kritiske stillinger.... :roll:
 #339993  av mralp

Hei! Ang forespurte poster;

1] Krav til chassinr etc:

Bare tull. Jeg har selv byttet motorer og vært igjennom diskusjonene rundt karosseribytter. Motor m/papirer på moms var det som skulle til.

2] Hjelp fra Toyota:

Toyota Norge har ingen interesse av entusiaster. Glem dem.

3] Mulig å få godkjent gen3 swap?

Så vidt meg bekjent er det ingen gen3 som er blitt godkjent. De som har foretatt swaps og fått det godkjent har brukt gen2 og godkjent med 204 eller 225hp.

JDM 245hp gen3`ern er, så vidt jeg vet, kun lagd for det japanske markedet. Avgassdirektivene der borte var uendret fra 1978-2000 for bensinbiler, og syklusene er
ikke sammenlignbare med EU-testene. Du vil dermed ikke kunne finne holdbar dokumentasjon.

Mao, BT-mannen har nok rett. Du har flaks om du får dette igjennom.

4] Hva er kravene mhp dokumentasjon?

Full syklustest på motor. Dette må du mest sannsynelig til Tyskland for å gjøre. Koster ca 1000 euro for en syklus/gjennomkjøring hos f.eks http://www.tuev-nord.de. Bremsene lik rev 3.

Forøvrig; Om du klager på 3t bortkastet, så har du neppe tålmodighet til en runde med BT. Hvor mange timer jeg har kastet bort på å prøve å få ting godkjent tør jeg ikke tenke på. Og hvor mye penger i dass... blir sint bare jeg tenker på det :cry:
 #339997  av marlboro1310

mralp skrev:
3] Mulig å få godkjent gen3 swap?

Så vidt meg bekjent er det ingen gen3 som er blitt godkjent.
Feil.

Dr. Ling har sin gen3 turbo godkjent ombygd hos det norske Biltilsynet. Ligger post angående hans fremmarsj.
 #340000  av mralp

Vel, rett og galt: Dr.Ling fikk skrevet inn 180kW, uten at de brydde seg om revisjonen.

Hvordan Dr.Ling fikk dette igjennom uten en tur til Tyskland er for meg ukjent. Mest sannsynlig pga at de på BT valgte å ikke bry seg.

All skriftlig tilbakemelding både fra SFOOR og BT krever at jeg forelegger full syklustest ved slike endringer. CO er fullstendig irrelevant, det er avgasser under syklusen som teller.
(Henvisninger til Celica var ikke relevant, da dette er en annen modell).

At BT ikke alltid følger sine egne regler er en kjensgjerning. Derfor sa jeg heller ikke at det ikke gikk an å få dette godkjent, men at ”Du har flaks om du får dette igjennom”, hvilket jeg så absolutt står for :wink:
 #340033  av inzane2012

men vist du får tak den "dokument pakken" som f.eks Dr. Ling brukte på sin godkjenning så kan vel ikke BT nekte, er jo helt bak mål og godkjenne en og annen bil, for så og nekte resten...
men nå er jo en gang norge ett EKSTREMT bil-fientlig land der alle som har bare en halvveis interesse for bil blir uglesett av staten og alle statlige organ som har med bil å gjøre...
virker på meg som hele det der SFOOR organisasjonen bare en stor vits...
og at dem ikke vil godta papirer på avgass fra celica er jo egentlig litt rart da motoren i mr2 og celica er kliss like...
men BT vet jo best...

dere som prøver og få godkjent ombygging eller tenker på det bør nesten begynne å ta opp hver minste lille samtale dere har, notere navn og arbeidsplass på den dere snakker med, for så å skrive ned hele samtalen her inne og sammenligne hva di forskjellige folka sier for så å ta det opp i media hvordan BT egentlig holder på...
Di kan jo ikke si en ting i kristansand, og så noe totalt forskjellig hos BT i Tromsø, di har vel for svarte svingene di samme rettningslinjer og gå etter...
 #340043  av marlboro1310

Det alle gjør feil, er at de bygger om bilen sin uten å søke til biltilsynet. Da stiller man svakt om man skulle bestemme seg 3 år etter ombyggingen for å godkjenne den...
BT skal ha en søknad først. Når rett skal sies var det vel ikke dette som var problemet i denne tråden...

:wink: