TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• CO verdi pÃ¥ MR2 Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #338520  av marlboro1310

Hei

er det noen som med sikkerhet vet hva COverdien skal ligge på en stock MR2 Turbo? har fått med meg at 1992modeller kan ha intil 2,5 på COen. men ville vite hva folket har målt sine til..
 #338547  av mralp

2,5 begynner å bli høyt, men går vel. Såvidt jeg vet er reglene:
-74 mod. ingen krav
74-79:0-4.5%
79-89:0-3.5%
89-92: 0-2.5%
92-:0.5%

Jeg har målt 4,5 :) ...og det gikk ikke!
 #338552  av marlboro1310

Ok. Var dette gen2 eller gen3? Datasprut eller stock ECU? En kompis av meg med sin stock gen2 JDM MR2 Turbo målte 0,01 som det stod på papiret fra verkstedet som tok EUkontrollen. Det synes jeg er usansynlig lavt, eller er det bare meg :?: Jeg har mest sansynlig 1stk død katalysator integrert i DP fra turboen, så må vel gjøres noe her...
Flere som har CO-erfaring??
 #340087  av mralp

Ja sannelig, slik er det å være gammal og ha eldre notater liggende :D

Sakset fra dagens forskrift:
§25 - 3 Avgasser-krav til bil i bruk

1. Bil i bruk skal være slik vedlikeholdt og justert at følgende krav, som finnes i Rdir 92/ 55/EØF, er tilfredsstilt:

* a) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren ikke styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:
Konsentrasjon av CO ved tomgang skal ikke overskride 3,5 volum -%
* b) For bil med motor med elektronisk tenning, der motoren styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:
Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 0,5 volum -%.

Ved forhøyet tomgang - minst 2 000 o/min - skal konsentrasjonen av CO ikke overskride 0,3 volum -%, og lambdaverdien skal ligge innenfor +/- 0,03 eller etter fabrikantens anvisning.

Vedlegg 2 til kjøretøyforskriften

Følgende regler skal også gjelde for kjøretøy som omfattes av forskrift av 25. januar 1990 om krav til kjøretøy:
1. § 25 - 3. Dog skal grenseverdien etter nr. 1 a) være 4,5 for biler registrert før 1. oktober 1986. Bestemmelsene i nr. 1 a) gjelder ikke for biler registrert før 1. januar 1974.
 #340108  av marlboro1310

CO-målinger skal nå tas på tomgang, ikke forhøyet tomgang....