TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Suprajomfru i nød!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #340064  av Supra MKIII up north
 
Hei hei folkens!

Jeg har akkurat kjøpt meg en Supra MK3 uten turbo og med automatgir. For å gjøre en lang historie kort, jeg vil bytte motoren til en 7MGTE med manuell girkasse, ELLER en 2JZ-GTE med manuell kasse (hvis det er dette som er twinturbo'en til supra).

Her er noen spm jeg gjerne vil svar på =)

Er det i det hele tatt mulig å få godkjent denne bilen med den 2JZGTE-motor?
Hører rykter om at denne motoren er vanskelig å få deler til?
Passer denne motoren i en MK3?

NÃ¥r det gjelder 7MGTE motoren:
- er det noen som har en slik til salgs?
- hvor mange HK får man sånn ca ved "originalt" ladetrykk? (med eller uten Intrercooler?)
- er det noen som har en manuell girkasse til salgs? (R154 eller hva den heter :p )

Så en ting til, dere trenger ikke få panikk, ska lik skru alt selv. Har en kompis som jobber på Toyota, så må "utnytte" han litt :mrgreen:


Sette stor pris på alle svar!! Er ennå på lærestadiet med supra'er, så dere må bare ha tålmodighet ;)

Mvh. Daniel
 #340079  av TTM
 
Godkjenning vet jeg ikke noe om, men 2jz'n passer veldig fint i en mk3. Om du leser litt under prosjekter, er det flere her på forumet som har gjort akkurat dette. Mye interssant lesing og fete prosjekter.
Når det gjelder deler så er det et hav av dem til disse motorene. Du finner bl.a. mye deler under deler selges her på forumet. Ligger vell r154 kasse tilsalgs her også. :wink:
 #340083  av Supra MKIII up north
 
Aaah!!

Takk for svar! :)

Blir nok å spørre en gode del mer etterhvert når jeg bynner å plages med å sette sammen alt det her.. Har hørt at ledningsnettet er et h****vette å koble opp når man bytter motor :o Men skal se hva jeg får til!
 #340095  av tojo
 
Ang montering av 2jz i mkiii , se fremgangsmåte(samme som 1jz): viewtopic.php?f=48&t=28155

Godkjenning kan være vrient i disse tider,men ingenting er umulig med di rette papirene :-)
Deletilgangen er STOR til 2JZ. Grei plass er det også i ma70 karroseriet,eneste som må til er lett modifisering av torpedovegg om du ikke lager custom fester.

Da du har en na/auto trengs det også godkjenning for å montere 7mgte.(litt lettere da den er levert med dette motoralternativ orginalt)
7mgte motor /gir R154 er greit å få tak i.

Står en hel masse her på forumet ang disse tingene du lurer på , bruk søkefunksjonen leit litt rundt. Men for all del bedre med et spm for mye enn et for lite :-)

Kom gjerne med litt info om bilen din her: viewtopic.php?f=48&t=5788&start=30

Lykke til med prosjektet! husk å hold oss oppdatert:-)
 #340145  av Supra MKIII up north
 
Hehe, jah, blir sånn langtidsprosjekt dette her. Bilen står i Harstad i garasje, og jeg bor i tromsø.. så blir skruings når jeg er hjemme på besøk sånn av og til (er student akkuart for øyeblikket :P ) Meeeen, det skal bli et bra resultat samme pokker hvor lang tid det skal ta :lol:

Har du noen motorer/girkasser å anbefale? Vet du om noen som selger motorer ++ som faktisk er bra, og ikke heeelt grisebanket?? Hva ligger disse på i pris sånn ca.? hvor mye må jeg regne med å betale for en 2JZGTE + R154?? sånn ca? :?:
 #340220  av TommR
 
En 2jz-gte ligger på rundt 15-20000, litt avhengig av valuta. R154 kan fort koste oppunder 10000 for en bra kasse. også trenger du noen deler som 1jz clutchhus, 1jz svinghjul +++ så blir fort noen tusen. Thomas (supramk3turbo) og jeg har erfart det... ;) men er verdt det. 2jz'en er en sinnsykt grom motor. :D
 #340236  av R-32GTR
 
Skal du begynne på et slikt prosjekt, og tenker å dra ut litt heftig med gamp så hadde jeg gått for 6 trinnsen V160 kassen...dette er jo en kasse som ligger på rundt 30 lapper da..men da har du og kasse som tåler :)
 #340238  av tojo
 
Rundt 40-45lapper så kan du få 2JZGTE og 6trinns. Da gjenstår motorfester,elanlegg evnt motorstyring og modifikasjoner av "tunnel"(evnt torpedovegg,kommer ann på motorfest valget) og mellomaksling ++
Som sagt så er dette samme oprasjonen som å montere 1JZ.