TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nedjustering av effekt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #340404  av lasse
 
Er det mulig å justere effekten i en motor til et godt stykke under det som er originalt i den (uten at det er fare for å rase noe pga mager blanding+++), hva må eventuelt til? Datasprut? Justering av tenning? Ønsker meg så fælt en 3 gen 3s-gte som yter ca 156 hester av en eller annen grunn...
 #340407  av Haugrud
 
Kan jeg få spørre hvorfor i all verden du vil det?
 #340415  av GhostRider88
 
Haugrud skrev:Kan jeg få spørre hvorfor i all verden du vil det?

Gjetter jeg riktig om jeg skriver EU eller tollvesenet?

Hvordan du evt skal gjøre det vet jeg dessverre ikke.
 #340424  av lasse
 
Om det er lov å juge så sier jeg ingen spesiell grunn :roll:
 #340469  av lasse
 
celica_st185 skrev:restriktor f. eks :)

Som i en propp man har i innsuget på en måte? Har vært inne på tanken ja...
 #340472  av Haugrud
 
Vil tro han mente restriktor på eksosen, men kan jo bruke begge deler og...omtrent som å plombere en moped :P
 #340481  av mralp
 
Stupe eksos funker gull; Med BLITZ 3" laddet jeg 1,2b (uten boostcontroller) og bilen gikk som et uvær. Byggde ny eksos og strupet den ned til under 1,75" = ladder maks 0,6 og bremset under 200hp (originalt 245 på denne). Hadde ingen praktisk betydning for meg da jeg min er original turbobil, men greit å vit at det funker om noen skulle ha behov for å strupe litt :D
 #340482  av hmsilset
 
Høres bra ut dette:) Men om man har boostcontroller og stiller trykket ned til 0,1. Er det mulig?Blir co2 og tenning og sånt brukbart da,eller vil ting bli skadet? Har lite peiling jeg da :?
 #340488  av lasse
 
Det er såpass mye å hente der ja, kjørte jo med en overgang til 2" flexidel her for en liten stund siden, da fikk jeg også max 0,6 i trykk, får vel bli en blanding av det, kanskje en restriktor i innsuget og muligens litt mildere tenning, så går nok dette veien...
Har prøvd å stille trykket ned til 0, men pga ganske åpen eksos og trang wastegate blir det alltids litt trykk...

Hehe Pirrka: det er nok ganske uaktuelt, men turbomotor er så absolutt verdt det, det er GØY!
 #340494  av mralp
 
Jeg prøvde litt forskjellige innsatser i eksosen og setups både med sprut og BC etc. Laveste jeg kom var 0.55b, ser ikke ut til å komme under det uansett hva man gjør. Med dårlig tilgang på luft (prøvde også med original luftfilterboks og heiv inn en pose) og trang eksos er du garantert godt under "vanlig" effekt.

Merk at CO blir høyere når du struper tilgangen på luft, mens lambda faller, så trikset mhp avgasser er ny kat fra f.eks biltema (koster under 1000kr). Da har du ca 0 i CO uansett (jeg hadde det ihvertfall), og så jobber du deg oppover mot CO 0,5 om lambda er feil. Merk også at lambda blir feil om du trekker luft i eksosen (utett/sprek i DP etc), så vær sikker på at alt er potte tett. Du ser om eksos er tett ved å lese av "o2 vol" på avgass, er den høy trekker du luft et sted :)

Lykke til!
 #340496  av lasse
 
Takker for tipsene! Har nok ting å teste ut nå, ser litt lysere på ting :D
Får bare satse på at jeg kommer langt nok ned på hestekreftene...
Avgasser gir jeg foreløpelig ganske beng i, er kun effekten jeg er intressert i, men takk for tipsene der også :D
 #340537  av TrustNo1
 
Hva med å pelle ut innmaten i turboen? :D