TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• elektrisk turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #340490  av Andreazz

Like brukbart som "Penis enlargement pills" du får tilbud om på mail regne æ me :lol:
 #340492  av celicat23

Har du sendt penger til nigeria også for at snille mannen i nigeria skal få ut arven sin på flere millioner, som han skal dele med deg? :lol:
 #340493  av lexusmann

Da forstår du sikkert tegninga, bakke84..bare juks og fanteri... :wink:
 #340539  av Fred

Jeg kunne seriøst tenkt meg en sånn! Tenk turbo på traktorgressklipperen a, hvor kult er ikke det liksom!
 #340549  av Roye

Men for å dra dette temaet videre...

Hva med startmotor e.l. på en kompressor?
Eller, løvblåser? :)

Burde ha funket noe på noe turtall og på små motorer, eller? :?
 #340551  av Fred

En- veis ventil på luftfilterslangen, kompressor med trykkluft i bagasjerommet, sammen med et strømaggregat da sikkert, luftslangen fram med en T- skjøt på innsuget og 6 bars trykk ved åpning av en ventil. Blir det sus i særken da tenker jeg!
 #340557  av apehest

6 bar? Dykkerflasker klarer jo fint 300 :P
Har et par 180 liters tanker som tar 320 forresten!
 #340579  av 2r-e-rik

en citröen 2cv går vis mye bedre vis du retter innsugs røret mot vifta til dynamoen..
men den "bilen" har vel 12 hk orginalt så folk blir fort desperate etter mer effekt...
 #340721  av donk2k

Leste i Vi-Menn bil om et seriøst firma som har utviklet en "turbo" som drives elektrisk og som gav 30hk ekstra.. Skal se om jeg finner bladet på jobb så jeg kan komme med mer detaljer.. Så det er nok mulig, men ikke på ebay enda kanskje. he he
 #340723  av ke25-toyoglide

Ok, nå er eg skeptisk, men sier ikkje at det ikkje er mulig.
Et av problemene er at en elektrisk turbo må ha........strøm.
Skal den ha effekt så må den ha masse.....strøm
Derfor trenger en større dynamo, som vil føre til tap av......HK.
Men spørsmålet er om det er mulig å lage flere HK enn en taper.
Før eg ser skikkelig tester på det så tror eg ikkje på det.
F.eks: en motor med 100hk, mister 20hk pga en stor dynamo, og tjener 20hk igjen pga elektris turbo. NÃ¥ har den 100hk.
Har den fått ekstra HK.
En test med og uten turbo vil vise 25% ekstra hk.
 #340724  av donk2k

Helt enig med deg mister. Akkurat det jeg tenkte fram til jeg leste det selv. Men en vanlig turbo utnytter jo også krefter fra motoren. Også kompressorer gjør det.

Men mener å huske at jeg forsto det som at man kunne trykke på en knapp for å bruke turboen, åltså ikke hele tiden..

Skal se om jeg finner det bladet jeg.
 #340734  av ke25-toyoglide

Ja kompressor bruker fra motoren, men turboen bruker det som ellers går til spille.
Men problemet med elektrisk er at det er ueffektivt i forhold til å lage og lagre.