TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vindusspyler virker ikke pÃ¥ 1980-mod Carina

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #341639  av mr2storbrua

Har et lite problem med vinterbilen, en Carina TA40 1980-modell. Vindusspyleren virker ikke. Har testa at pumpa virker når den får strøm direkte fra batteriet. Når jeg ohma kontakten (altså pluss og minus på hver av kontakten med sånn pipe-lyd) og fikk noen til å trykke på knappen, skjedde det ingenting. Da tenkte jeg at det måtte være brudd i ledningen. Men så såg jeg et symbol som viste at det kom strøm.
Så når jeg skjekka hvor mange volt som gikk gjennom kontaktene kom det opp ca 11 Volt. Jeg fant en annen kontakt som var samme ledning som selvfølgelig viste det samme. Når jeg kobla kontakten på pumpa og trykka inn knappen ble det plutselig minimalt med utslag på den kontakten som ikke var i bruk.

Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres utenom å legge ny kabel? Har ikke funnet noen sikringer til vindusspyler, og alle sikringer jeg har funnet har vært hele.

Edit: Dersom jeg holder inne knappen starter heller ikke viskerne etter en stund, men det skal kanskje ikke være sånn på gamle biler?
 #341642  av mr2storbrua

Nå har jeg faktisk ikke prøvd sånn elektro-spray, men virker litt rart at jeg får kontakt med en gang med multimeter. Og at når jeg kobler på kontakten så blir det andre målinger på den ubrukte kontakten... Men kan jo se om jeg finner litt spray i morra...
 #341720  av mr2storbrua

Prøvde å spraye på litt, men det ble ikke noe bedre.

Det jeg synes er rart, er at multimeteret ikke piper når jeg trykker på knappen, og at spenningen i kontakten forsvinner når jeg kobler den til pumpa...