TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4 punktsele

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #341654  av Acidron

Hei, lurer på om noen kan henvise meg til en plass det det står om montering og regler angående montering av 4 punktsele.
Mest hvordan det kan monteres men det er jo greit å vite hvordan det er å få godkjent dette.
 #341745  av Acidron

Er det ingen som vet hvor jeg kan lese om dette?
 #341749  av Haugrud

Gatebil eller løpsbil?
 #341763  av Acidron

Det blir på en gatebil, tenker litt på sikkerhet, men også fordi det er litt stilig da. Skal være i en Celica t18, hvis noen har gjort det i en slik bil før, hvordan gjøres det?
Sorry for at jeg la ut litt lite info da jeg laget spørsmålet.
 #341770  av Haugrud

Kan ikke helt si hvordan du skal feste de, men kan være litt vanskelig om du har baksetene i..om du tar ut baksetene, så kan du jo bruke de orginale festene til bakseteselene...ellers så finnes det mye info i motorsportboken om regler til selefesting (til banebruk riktignok)
 #341775  av Acidron

Finnes denne på nett??
Jeg googla den men fant ikke noe som kunne passe....
 #341785  av Haugrud

nei, er nok en bok du må kjøpe..er en bok som de som driver med rallycross, bilcross osv bruker...men har sett det er flere som fester 4 punkten i selene i baksetet når de er satt i.
 #341807  av Acidron

Trur nesten jeg må droppe dette med 4 punkt, for jeg mister jo liksom baksetene hvis det skal gå seler der. Er vel ingen annen måte å gjøre dette på trur jeg, eller?
 #341828  av 2r-e-rik

du får ikke godkjent 4 punkt på bil som skal gå på offentlig vei..
eneste måten å lure seg unna på er å ha di orginale beltene i bilen, og så ved kontroll så sier du at di 4 punkt beltene blir kun brukt på bane..
 #341831  av Acidron

Trudde 4 punkt skulle være sikrere jeg men....
Men hvis jeg kræsjer og bruker de selene så får jeg ett problem angående forsikring vel??
 #341892  av 2r-e-rik

Acidron skrev:Trudde 4 punkt skulle være sikrere jeg men....
Men hvis jeg kræsjer og bruker de selene så får jeg ett problem angående forsikring vel??
vel. 4 punkt er ikke sånn spessielt mye sikrere. bilbeltet redder livet ditt uansett..
husk på at om du smeller bilen i høyere hastighet så har ikke beltet så mye å si lengre.. da kommer et øvrige faktorer inn.. som for eksempel din kropslige fysikk..

det kommer nok ann på saken. men siden bilen ikke er type godkjent med den type belter så blir det et problem. men så lenge det går utover deg så er det ikke så ille. det er verre om du har en pasasjer som blir skadet eller dør. da får du et større forklaringsproblem.

husk at i en kolisjon så går grensen mellom liv og død ved 60km/t
 #342172  av mk1 black limited

Hadde i min t20:

Bilde

Bilde
 #342198  av Acidron

Men du kunne vel ikke ha med deg noen passasjerer baki når du hadde disse selene?
Og hvordan var det med godkjenning hvis de var godkjent da :P
 #342212  av mk1 black limited

4-punkt er ikke godkjent, nei. Ble bare brukt på bane, ikke noe vits å kjøre med på vanlig vei. Og ikke tillatt. :-)
 #342221  av Acidron

Okey, men hvordan festet du selene? festet du det i selefestet til selene bak?
Nei, det er vel ikke noe vits, hadde tenkt å ha det mest for utseende, vet det høres litt dumt ut...