TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ST 185 cs VS ST 205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #341733  av Bolla

Dyser og ECU fra st 205 montert i st 185 cs. Skal denne modifiseringen fungere eller blir det problemer? Evt hva må gjøres for at det skal fungere skikkelig? (Har ikke datasprut, men apexi neo afc om det har noe å si)
 #341736  av celica_st185

St185 har luftmengdemåler i stedet for mapsensor. Annen topp, turbo og diverse på 3. gen som står i St205, samt annen intercooler. Vet ikke hvordan det blir med Tvis systemet heller...

Det jeg gjorde var å bruke 550cc supradyser og en GReddy E-manage til å justere bensinmengden med. Har ikke noen erfaring med Apexi sin...
 #341818  av sleeper

funker enkelt og greit ikke.. monter 3 gen dysene og få tak i en eller annen ems for og kontrolere dette.. ( IKKE APEXI SAFC!)
 #341834  av Bolla

sleeper skrev:funker enkelt og greit ikke.. monter 3 gen dysene og få tak i en eller annen ems for og kontrolere dette.. ( IKKE APEXI SAFC!)
3 gen dyser er vel de orginale eller? Hva med ecu`en ?(står ecu fra st205 i nå....har den orginale)
 #341835  av Morten

Som et minimum må de kritiske sensorene stemme overens. Dvs du må (i tillegg til dysene som hører til ECU) også ha MAP-sensoren til 3.gen, igniteren til 3.gen og installere innsugstemp sensoren i innsugsmanifolden som hører til 3.gen ECU. 3.gen ECU vil heller ikke kunne styre TVIS som nevnt av sleeper, så der må du og finne en løsning....

Alt i alt er jeg enig med Sleeper totalt sett. Total mengde av endringer og kostnader for å få dette til å virke er uhensiktmessig i forhold til hva du tjener på det (hvis du i det hele tatt tjener noe som helst). Hva er grunnen til at du vil bruke st205 ECU?
 #341841  av Bolla

Morten skrev:Som et minimum må de kritiske sensorene stemme overens. Dvs du må (i tillegg til dysene som hører til ECU) også ha MAP-sensoren til 3.gen, igniteren til 3.gen og installere innsugstemp sensoren i innsugsmanifolden som hører til 3.gen ECU. 3.gen ECU vil heller ikke kunne styre TVIS som nevnt av sleeper, så der må du og finne en løsning....

Alt i alt er jeg enig med Sleeper totalt sett. Total mengde av endringer og kostnader for å få dette til å virke er uhensiktmessig i forhold til hva du tjener på det (hvis du i det hele tatt tjener noe som helst). Hva er grunnen til at du vil bruke st205 ECU?
Ikke det at jeg vil, men det var montert da jeg kjøpte bilen for 2mnd siden. Derfor prøver jeg å finne en løsning på hvorfor den får fuelcut ved ca 0,9 bar. Bilen går jo, men får ikke ut full effekt. Det er bedre respons når bilen er kald virker det som. Dette med mapsensorer er montert etter det jeg kan se. Er det noen måte å se om det andre er skiftet?
Ehhh hva er TVIS?
 #341842  av sleeper

Bolla skrev:
Morten skrev:Som et minimum må de kritiske sensorene stemme overens. Dvs du må (i tillegg til dysene som hører til ECU) også ha MAP-sensoren til 3.gen, igniteren til 3.gen og installere innsugstemp sensoren i innsugsmanifolden som hører til 3.gen ECU. 3.gen ECU vil heller ikke kunne styre TVIS som nevnt av sleeper, så der må du og finne en løsning....

Ikke det at jeg vil, men det var montert da jeg kjøpte bilen for 2mnd siden. Derfor prøver jeg å finne en løsning på hvorfor den får fuelcut ved ca 0,9 bar. Bilen går jo, men får ikke ut full effekt. Det er bedre respons når bilen er kald virker det som. Dette med mapsensorer er montert etter det jeg kan se. Er det noen måte å se om det andre er skiftet?
Ehhh hva er TVIS?

Ta noen bilder av motoren din og noen bilder av ecu som er montert.. er noe som ikke helt stemmer her mener jeg..
 #341852  av Bolla

sleeper skrev:
Bolla skrev:

Ehhh hva er TVIS?

Ta noen bilder av motoren din og noen bilder av ecu som er montert.. er noe som ikke helt stemmer her mener jeg..
Vedlegg
Her kommer noen bilder
Her kommer noen bilder
celica motor 022.JPG (515.46 kiB) Vist 2027 ganger
celica motor 023.JPG
celica motor 023.JPG (577.34 kiB) Vist 2027 ganger
celica motor 024.JPG
celica motor 024.JPG (489.01 kiB) Vist 2027 ganger
celica motor 026 - Kopi.JPG
celica motor 026 - Kopi.JPG (525.67 kiB) Vist 2027 ganger
celica motor 021.JPG
celica motor 021.JPG (507.96 kiB) Vist 2011 ganger
 #341888  av MOTORSPORTHUSET

hei jeg tror det er en bil jeg hadde for 2 år siden.
jeg gjorde NOE av dette.

det er 3gen mr2 hjerne og 540 3 gen dyser på den ja. for di har ikke veivsensor som 3gen celica har.
noe den mangler er luftempen i insuget. derfor er den ikke helt hundre ivertfall
det at den kuttet på 0.9 er kansje for det er feil type map sensor en 3gen. det rakk jeg aldri og finne ut.
når jeg byttet hjernen fikk den bare 6500i tutall istedenfor 7300. det er tenningsmodulen som må byttes for og ordne det til mr2.

men den får for mye bensin. en 3gen har jo 50hk mer en en 2 gen på en bar så den skal ha mindre bensin.

gjorde det i et forsøk på og fjerne mengdemåler og ha insprøytning til over 300hk som jeg tenkte og ha men kom ikke så langt pga hus. :?

mitt råd. finn ut av fuelcuten og få i luftempen i insuget og ring autokonsult og la di mappe den med unichipen deres.
 #341891  av Bolla

MOTORSPORTHUSET skrev:hei jeg tror det er en bil jeg hadde for 2 år siden.
jeg gjorde NOE av dette.

det er 3gen mr2 hjerne og 540 3 gen dyser på den ja. for di har ikke veivsensor som 3gen celica har.
noe den mangler er luftempen i insuget. derfor er den ikke helt hundre ivertfall
det at den kuttet på 0.9 er kansje for det er feil type map sensor en 3gen. det rakk jeg aldri og finne ut.
når jeg byttet hjernen fikk den bare 6500i tutall istedenfor 7300. det er tenningsmodulen som må byttes for og ordne det til mr2.

men den får for mye bensin. en 3gen har jo 50hk mer en en 2 gen på en bar så den skal ha mindre bensin.

gjorde det i et forsøk på og fjerne mengdemåler og ha insprøytning til over 300hk som jeg tenkte og ha men kom ikke så langt pga hus. :?

mitt råd. finn ut av fuelcuten og få i luftempen i insuget og ring autokonsult og la di mappe den med unichipen deres.

Det er Carloz nr 3212 om du lurer. Kjøpte den av en i sogn. Nå holder den til Bergen :)
 #341922  av Bolla

Evt disse problemene, kan de løse seg ved bytte til en programerbar sprut?
 #341955  av Morten

MOTORSPORTHUSET skrev:kan det stemme at det var din hjerne og dyser morten?
Solgte både dyser og ecu (og map-sensoren?) til en kar for et par år siden, så om det var deg og du satt det i denne bilen stemmer det sikkert.