TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som har tips & triks til 7MGTE?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #341771  av Supra MKIII up north

Hallais folkens!

Har fått tak i en 7MGTE som jeg skal sette i min MKIII ^^ I denne anledning er jeg ute etter tips om hva og hvor man kan kjøpe deler? Jeg skal nemlig ribbe motoren å byggen den opp på nytt for å sikre god holdbarhet og at jeg vet hva jeg får =)

Så planen er å bygge opp en 7MGTE som yter rundt 300-350 hk men samtidig holder mål!! Skal ikke brukes til banekjøring og sånt, men til "vanlig bruk" ;)

Noe tips? Jeg kan nevne det jeg hadde tenkt å gjøre, slik at dere kan gi meg noen anbefaliger:

- Ny/større bensinpumpe og dyser
- Ny turbo? (hvor mye yter egentlig den originale?)
- pluss wastegate/dumpventlig, silikonslager og sånn *jaja, bare flir :p* rør fra luftfilter å til turbo/innsug?
- Ny toppakning og bolter (vanlig, stål??)
- Frontmontert intercooler / radiotor + el-vifter
- Registerreim
- Eksos (hele veien fra motor (downpipe?) og til enderør)
- Bremser (forran)
- Oljefilter
- Sleepyeyes (lyktene går bare delvis opp)
- Blått lys i instrumentskiver
- Nytt ratt og nav
- Senkefjærer
- Nytt innsug
- Pod til A-stolpen, pluss måler for turbotrykk, volt og noe annet lurt..

Hvis noen har tips/erfaringer om hvilke deler, hvor og pris, så er jeg takknemlig for det :mrgreen:

Btw, hva er en EGR? hvorfor blokkerer noen denne? Noe med eksos?

Mvh. Daniel..
 #341789  av Haugrud

EGR er eksosresirkulasjon..dvs si at du får eksos inn i innsuget for senke temperaturen i forbrenningskammeret som igjen skal minske dannelsen av >NOx gassen..fjerner den fordi en ikke vil ha eksos i innsuget :) enkelt å fjerne.
 #341849  av Andreazz

Orginalt innsug funker helt fint til 350hk :D Ny oljepumpe med shimet bypass er også å anbefale. Ivertfall hvis du allerede har motoren ut av bilen..
 #341850  av Supra MKIII up north

Shimet bypass??

Du snakker med en som ikke har peiling her altså :oops: :mrgreen:
Hva mener du med det? :p

Mener du å blokkere den ventlien som åpner seg når pumpa kommer på et viss trykk?

Tenkte å bestille Walbro pumpe og RC 550cc dyser.. Hvor kommer bypass'en inn i bildet? :p
 #341867  av mulle-mek

stålpakning et must
orginalturbon klarer 1.1 bar
3 tommer eksos fra turbo
Ã¥pent filter insug
lexus lmm
justerbart bensintrykk hvis du ønsker
justere opp tenninga til ca 14 grader og 98 oktan
bostcut controller
detta holder til ca 325 hk tenker jeg lykke til 8)
 #341930  av Supra MKIII up north

Hva heter den lmm til lexus? navn og nr. slik at jeg finner rett type =)

Hmm, er det forskjell på boostcut controller, og boost control :?:
Har sett noen boost controllere på nette som både har boost controll og turbo timer.. Er dette noe annet enn boostcut control??

Hva er fordelene / nødvendigheten med justerbart bensintrykk..? Hva skjer hvis jeg bare monterer Walbro pumpen og 550cc dysene? klarer di ikke å "leve sitt eget liv"?

Takk for alle svar :D
 #341979  av Andreazz

Supra MKIII up north skrev:Hmm, bytte vannpumpe og oljepumpe? Er dette pga slitasje, og bytte til nye originale??

Eller er det meningen at man skal oppgradere vannpumpa og oljepumpa? i så fall, til hva da?
Bytter pga slitasje ja, så vet man at slike vitale deler er iorden! Orginal deler funker meget bra til ditt prosjekt :wink:
 #341988  av mulle-mek

Supra MKIII up north skrev:Hva heter den lmm til lexus? navn og nr. slik at jeg finner rett type =)

Hmm, er det forskjell på boostcut controller, og boost control :?:
Har sett noen boost controllere på nette som både har boost controll og turbo timer.. Er dette noe annet enn boostcut control??

Hva er fordelene / nødvendigheten med justerbart bensintrykk..? Hva skjer hvis jeg bare monterer Walbro pumpen og 550cc dysene? klarer di ikke å "leve sitt eget liv"?

Takk for alle svar :D
hmm heter vel egentlig bostcutdefenser . den forhindrer bostcut altså du slipper å sitte med tryne i frontruta når den slår til .
detta kan skje hvis du lader over 1 bar :lol:
fordeler med justerbart bensin trykk du kan justere ner trykket hvis motoren går fett noe disse motorene gjør orginalt . men bare som extra ønske på kjøpslista
så lenge du bruker lexus luftmassemåler og 550 dyser (ikke bruk venom)så lurer du hjernen så det kan hende du klarer deg uten denna bostcutdefenseren
du klarer deg med manuell bostcontroller men selfølgelig moro å ha inne i bilen men stor forskjell i pris da . manuell strypventil koster noen hundrelapper og elektronisk koster sikkert 3-4 tusen
tilbake til bensintrykkregulatoren jeg kjører med 440 dyser og høyt bensintrykk da fløder di 550 di og . billigere enn nye dyser 8)
slitsomt å skrive så spør hvis du lurer på no mere mvh peter
 #341997  av Supra MKIII up north

hahah!! ok :D

hmm, du kjører me bensintrykkregulator, men har du fortsatt de originale bensinpumpene?

Noe som kan anbefale et eksosanlegg til meg?? MÃ¥ kunne klare EU-kontrollen.. Alt fra downpipe og til haletippen ^^ Forslag? Erfaringer?

Noen som vet hvor man kan kjøpe vann- og oljepumer til 7MGTE ril en billig penge? NYE pumper vel og merke..
 #342018  av Andreazz

Oljepumper har en overtrykksventil (by-pass) som åpner ved et gitt trykk. På 7MG(T)E er oljetrykket veldig lavt orginalt, så da bygger man opp med skiver under fjæra til overtrykksventilen. Den vil da åpne på høyere trykk, i å med at den blir hardere å åpne. Husker ikke helt vilke skiver man bruker og hvor mange, mener det er M6skiver som samlet shimmer ca 3 - 4mm som brukes. Skal søke litt å se om jeg finner det helt korrekt, du kan søke her på forumet også, er tatt opp flere ganger dette emnet :D