TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 500hp Celica CS - Hjelp til delevalg

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #340630  av mralp

Hei, litt hjelp til delevalg for Celicaen, 92 mod st185 CS. Eksisterende mods står i prosjekttråden viewtopic.php?f=61&t=29464&start=15#p326700 . Sikter mot 450-550hp. Planlagte kjøp:

1] Clutch; trenger ny, har en ORC 409 som allerede slipper.
-> Må ha noe som tåler "alt" men samtidig ikke knuser girkasser. Synes OS Giken Twinplate ser ut som et av de beste valg, og ok priser på bla http://www.greenline.jp Men er litt grønn på hvem av dem man skal ha, 204 eller 215mm etc? Slikt vet ikke jeg. Tipper det er OS Giken TS2B med Sleeve Bearing Set som er korrekt, men greit å få det bekreftet.

2] Turbo; dagens er maxet ut så det holder.
GT3082R ser ut som et førstevalg så langt, tenker på 0,63 A/R for å få rask spoolup.
Ser ATS og KO begge har komplett kit med dp etc ca likt priset. Må si KO ser bedre ut. Innveninger/tanker omkring dette valget?

3] Grenrør:
-> Her er jeg usikker, aussie fra f.eks Fensport, er dette noe å gå for? Behøver jeg dette?

4] FMIC: Den originale vannavkjølte sliter faktisk allerede på sub 350hp, så den må byttes til FMIC.
-> Tenker jeg tar den som er tilpasset fra Fensport, siden de sier den er tilpasset. Innvendinger? Noen gode erfaringer mhp føringsvei, ser j**** trangt ut!

5] Radiator:
Trenger man ny, eller holder den originale? Ser bla 935motorsports.com har noen som er ok til ca 1500.

6] Bremser:
Så langt har ikke det vært noe problem, bilen har ABS og jeg henger i selene, så her tar jeg en billligoppgradering til f.eks Brembo disker eller Black Diamond.

Har noen noe liggende til ok pris er det selvsagt bare å melde fra.
 #340637  av erling

Styr unna OS Giken på mr2/celica. Markus har havarert 2 stk av dem, p.g.a material i senterspline er for mykt. Tennene forsvinner rett og slett etter litt bruk, og tar med seg tennene på inputspline på kassen i samme slengen.
 #340643  av mralp

Takker, super info!

Tenkt på HKS GD Pro også, men holder kassene? Noe med fjæret senter hadde vel vært tingen. Quaife koster litt mye, så hadde håpet å holde original kasse. Vet det er endel som kjører med 450hp+ i Norge, men kjenner ingen i person. Håper de deler sine erfaringer :D
 #340663  av Morten

mralp skrev:2] Turbo; dagens er maxet ut så det holder.
GT3082R ser ut som et førstevalg så langt, tenker på 0,63 A/R for å få rask spoolup.
Ser ATS og KO begge har komplett kit med dp etc ca likt priset. Må si KO ser bedre ut. Innveninger/tanker omkring dette valget?
Hva baserer du valget av 3082 på? Personlig er dette en turbo jeg ville hoppet over i stigen av garrett'er da kompressor og turbinstørrelser er dårlig matchet (alt for stor kompressor i forhold til turbin). 3071r er veldig godt matchet på dette, og 3582r også. 3076r er en mellomting, men vet noen hopper over den også da den visstnok har veldig gammel teknologi på kompressoren (t04 kompressor) i forhold til de andre, og ikke har samme effektivitet (ironisk nok er det en slik som står på min for tiden :lol: ). De resultatene jeg har sett fra folk som har prøvd både 3082 og 3582 på samme motor sverger mer eller mindre alle til 3582 i vurderingen i etterkant. Veldig mye mer effekt i forhold til forskjellen i spool. Men bare for å ha sagt det, jeg er verken ekspert på området eller har personlig erfaring med alle disse turboene på samme motor så er kun min 'synsing'. :wink: :mrgreen:
mralp skrev:3] Grenrør:
-> Her er jeg usikker, aussie fra f.eks Fensport, er dette noe å gå for? Behøver jeg dette?
Folk har tatt ut over 600rwhp i mr2 med orginal turbomanifold med adapter, så noen enorm flaske hals er den ikke og som en bonus skal det mye til for at den sprekker. Ville enten spart pengene og brukt den orginale, eller punga ut for noe skikkelig snopent i GOD kvalitet.... men de koster som regel MYE igjen da... :roll:
mralp skrev:4] FMIC: Den originale vannavkjølte sliter faktisk allerede på sub 350hp, så den må byttes til FMIC.
-> Tenker jeg tar den som er tilpasset fra Fensport, siden de sier den er tilpasset. Innvendinger? Noen gode erfaringer mhp føringsvei, ser j**** trangt ut!
...eller en annen vannavkjølt med bedre flow (og kjølevne)? Er jo en mulighet det også :wink:
 #340741  av TurboFun

GT3082r kan kanskje bli litt i største laget, men om du vil opp i nærmere 550/600hk er den grei.
GT3076 er mye brukt på 2.0 med gode resultater så ta gjerne en titt på den også.
Om ikke kan jeg også anbefale Precision med sine nye keramiskekulelagre og billet kompressorhjul.

Clutchmasters har gode 2 disc clutcher eller kan lage en 1 platers clutch som tåler juling.
Bilde
 #340803  av sleeper

Tja,
Jeg kjører med clutchmaster fx700 i min, og den tåler ALT! er kansje ikek alt for snill med driv verket, men 205 kassa mi holder ivertfall bra. har blitt langt over 100 rivstarter på den kassa og den funker fint enda..

Ang turbo så bruker jeg sc6262 ( den er ratet til 670hk på bensin) men de bremser en god del mer på den. ( bremser over 700hk på hjula på e85 uten noen prob, 785på alle fire i en evo er vel rekorden) spooler opp sånn ca som er gt3582 turbo)
Mulig denne blir litt stor til dine mål ,men er ivertfall noe og tenke på.

Hvis det er noe du lurer på så¨er det bare og sende meg en PM, jeg liker ikke og legge alt for mye ut på nett.. :wink:
 #340864  av mralp

Takker! Her blir man bare klokere og klokere :D

Brukt litt av helga til å lese på turboer. Det bekker litt mellom 2 valg atm:

GT3582 .82 A/R: Holder opp til 600whp, hvilket er over hva jeg sikter etter, så det blir i hvert fall ingen flaskehals. Litt usikker på hvor tidlig man har f.eks 1b i trykk (jeg er ingen oter på å lese disse karta). Div charts og bla logger på Impreza forumene viser at den våkner ved ca 4500rpm. Er klar over at man ikke får både pose og sekk, men det er litt seint. På den andre siden; Denne vil åpenbart holde koken helt til rødlinja. .63 A/R på denne funker vist ikke noe særlig, så ingen snarvei der for raskere spolup.

GT3076 .63 A/R: Eldre teknologi får så være, den kommer minst 3-450rpm tidligere enn GT35en på de chart jeg finner, men selvsagt alt til sin pris; faller etter 5500rpm. Nå har ikke jeg tenkt å kjøre drag, så det spiller ikke fult så stor rolle for meg. Denne skal ta opp til 450whp, hvilket er ganske nært det jeg sikter på. Holder den hva den lover ser dette ut til å være en bedre ”all rounder”.

Clutchmaster fx700 er notert bak øret, holder den for din galskap holder den ihvertfall for barnehageprosjektet mitt. Kjører du street eller racingutgave, og går det an å ta løs med de? Jeg bor litt på landet, så her er det hovedsaklig dårlige grusveier ;) Har ofte overlatt mye spørsmål til Fensport tidligere, har alltid vært fornøyd derfra, tenkte på clutch fra dem. Twinplate ligger på 10 lapper, som er helt greit.
 #340867  av sleeper

mralp skrev:Takker! Her blir man bare klokere og klokere :D

Brukt litt av helga til å lese på turboer. Det bekker litt mellom 2 valg atm:

GT3582 .82 A/R: Holder opp til 600whp, hvilket er over hva jeg sikter etter, så det blir i hvert fall ingen flaskehals. Litt usikker på hvor tidlig man har f.eks 1b i trykk (jeg er ingen oter på å lese disse karta). Div charts og bla logger på Impreza forumene viser at den våkner ved ca 4500rpm. Er klar over at man ikke får både pose og sekk, men det er litt seint. På den andre siden; Denne vil åpenbart holde koken helt til rødlinja. .63 A/R på denne funker vist ikke noe særlig, så ingen snarvei der for raskere spolup.

GT3076 .63 A/R: Eldre teknologi får så være, den kommer minst 3-450rpm tidligere enn GT35en på de chart jeg finner, men selvsagt alt til sin pris; faller etter 5500rpm. Nå har ikke jeg tenkt å kjøre drag, så det spiller ikke fult så stor rolle for meg. Denne skal ta opp til 450whp, hvilket er ganske nært det jeg sikter på. Holder den hva den lover ser dette ut til å være en bedre ”all rounder”.

Clutchmaster fx700 er notert bak øret, holder den for din galskap holder den ihvertfall for barnehageprosjektet mitt. Kjører du street eller racingutgave, og går det an å ta løs med de? Jeg bor litt på landet, så her er det hovedsaklig dårlige grusveier ;) Har ofte overlatt mye spørsmål til Fensport tidligere, har alltid vært fornøyd derfra, tenkte på clutch fra dem. Twinplate ligger på 10 lapper, som er helt greit.
Jeg bruker street utgaven, Nå som jeg har kjørt en del tusen km med den så syntes jeg den er helt super og kjøre med, sliter aldri med og ta igang med den. og den tåler garrantert den effekten du skal ha..
Men den er VELDIG lett og liten omkrets på den, så du får en sinnsyk respons med den..og påfølgene rask til og miste turtall..
Du kommer nok til og hate den de første dagene men så blir du vant til det og da funker den supert!
 #340905  av Morten

mralp skrev:GT3076 .63 A/R: Eldre teknologi får så være, den kommer minst 3-450rpm tidligere enn GT35en på de chart jeg finner, men selvsagt alt til sin pris; faller etter 5500rpm.
Hva mener du med faller etter 5500?
 #340916  av mralp

Ikke annet enn hva jeg leser fra fora, bla på nasioc hvor de har flere tråder på GT30 vs GT35`turboene. Riktignok mye kjørt på 2.5l, men finner samme tendens all over; .63`n blir i beste fall flat siste 2000rpm, bedre på .82 og GT35`enen mater på til turtallsperra. Tar alt med en klype salt uansett hva jeg leser rundt om, er kun høyttenkning dette for å finne et godt utgangspunkt. God mapping gjør mye. Om din er faring er annerledes hadde det vært flott, da 3076`en kommer fort og dette så langt ser ut til å være et godt valg i mine øyne :D
3076 m/ .63
3076 m/ .63
GT3076.63-dyno04.jpg (188.97 kiB) Vist 1943 ganger
3076 m/ .82
3076 m/ .82
GT3076.82-Dyno02.JPG (416.43 kiB) Vist 1943 ganger
 #340921  av Morten

Kan ikke sammenligne registeret på forskjellige motorer på den måten det virker som om du gjør nå. En 2500cc motor vil spoole opp turboen vesentlig raskere enn en 2000cc gjør med samme turboen, da den har mer eksosenergi tilgjengelig. Samtidig kan en heller ikke sammenligene forskjellige motorer direkte ang hvor de har max hester og si direkte at det er turboen som gjør det. Ja, turboen har en innvirkning på det, men ikke i så stor grad som du tillegger det her. :wink: Portdimensjoner og utforming, forbrenningskammer, innsugsmanifold, plenumstørrelse, eksosmanifold, kammer, kamtidene osv osv osv spiller MINST like stor rolle som turboen på slike ting så en må nesten se ting som en helhet. Om det du egentlig ser etter og prøver å finne i grafene er hvor lenge turboen lader det den skal så trenger du ikke bekymre deg på noen av disse. Ladetrykket er der til du møter sperra og lengre enn det på alle turboene av såppass kapasitet. Det er resten av "helheten" som er synderen om motoreffekten skulle dale tidligere enn du ønsker med en så stor snurre på plass (inklusiv gt3071r) :wink:
 #341008  av TurboFun

Med noen greie kammer og justerbare drev kan du hente litt på spool.
Tror jeg ville gått for en 3076 eller Precision SC60 som er tilsvarende.
gt3076 er ikke gammel tenkologi. GT serien til Garrett er siste type og de leveres også med
billet kompressorhjul etterhvert.
Når du drar ut mere hk enn turboen klarer å levere, så vil hk kurven dale mot slutten.
Har du også lite AR forhold vil du få større mottrykk på eksosen som igjen påvirker trykket turboen levere inn i motoren.
 #341984  av mralp

Takker for hjelpen, både i tråden og på PM´s! Da ble det bestilt kit fra KO med GT3076R, og en Clutchmaster fx700.

Bestiller opp FMIC og bremser fra Fensport etter restskatt del 2 er betalt i desember :(
Så er det bare å vente til snøen går, så jeg kan bruke mr2`n igjen og parkere Celicaen i garasjen og få mekket litt :D