TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NÃ¥r ble det begynt med støymÃ¥ling?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #342160  av mralp

Jeg mener støymåling er minst 10 år gammalt. Husker den tiden man tok kontroll hos BT, da kostet det 60kr og stod på regninga (fritt etter min skrante humommelse).

Kravet til max DB står i vognkortet. Om det ikke står noe er det vel 90 db som gjelder. Har du uoriginalt anlegg kan BT kreve at du dokumenterer db (jeg måtte det). I likhet med alt annet de ber deg dokumentere, er også dette i praksis umulig for vanlige mennesker uten kontakter (du må bla foreta forbikjøringstest hos VERITAS). Såvidt jeg vet er det vel kun en med hakket nyere supra som orket dette tullet. Enkleste er å bare sette på en liten billigpotte bak for visning, så slipper du potensielle problemer.
 #342163  av ke25-toyoglide

Har en formening av at det er slutten av 1990 som de begynnte med støymåling, men er ikkje sikker.
Kan og være at det er høgere toleranse før 1990.
 #342164  av Scotty

Er snakk om PPK / EU-godkjenning.

Altså, har det orginale anlegget i orden. Men lurer på om det skulle gå greit å setter på et annet anlegg før godkjenninga. Det er brodern som godkjenner bilen, og han var usikker på når støymåling ble innført. Selv om det ikke skulle være noen krav, så er det selvsagt slik at det ikke kan bråke for mye, for da vil det kun ende i mangellapp. Men anlegget går nok under den grensen, så da er det opp til om det kom noen krav tilbake i 87' til støy.
 #342165  av ErikG

Tar bare støymåling om kontrollør mener det er unormalt mye støy;) Kravet er nok det som står i vognkortet ditt.