TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vil ikke gÃ¥ med 10 grader fortenning:S

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #342238  av bose

Prøvde å justere tenninga på mr2n idag, men fant jo ut at motoren ikke ville gå skikkelig med 10 grader fortenning (det som er standard), da gikk den bare skikkelig dårlig og smalt i eksosen..

Jeg har gjort alt etter boka
Satt motoren i diagnose
Satte motor og fordeler i TDC og startet motoren, og prøvde å justere etter tenningsmerket, men en gang jeg passerte tdc-merket og nærmet meg 10 grader, så gikk den bare skikkelig dårlig...
men motoren går fint når jeg turna litt andre veien, men da blir det jo tennign etter topp!?:S

Har også sjekka at registeret er timet riktig, og alt stemmer i alle retninger sånn sett.. har tilogmed sett gjennom tennpluggethølet at stempelet er på topp når alt står i tdc

Noen som vet hva som kan være feil?
Kan det være bytta om på 2 av pluggene?
syns dette var en veldig rar feil..
Er en AW11 med 4AGE det er snakk om
 #343823  av bose

FAEN FAEN FAEN og atter FAEN!
Tror jeg har hatt tenningsbank som har fått herja litt for mye! men kan ikke si at jeg faktisk har hørt no :?

Anyway, har plutselig mista all form for komp på sylinder 1 og 2!
 #343838  av 2fast4u

bose skrev:FAEN FAEN FAEN og atter FAEN!
Tror jeg har hatt tenningsbank som har fått herja litt for mye! men kan ikke si at jeg faktisk har hørt no :?

Anyway, har plutselig mista all form for komp på sylinder 1 og 2!
Det kan være så enkelt at det er "bare" toppakning som er røket da ?
Det er ikke så uvanlig det på 4A-motorer.
Har du sjekket noe på dette ?

:wink:
 #343843  av bose

Tror det kan stemme! var særdeles mye olje rundt de respektive tennpluggene.. me ser ut som om kjølevannet har "klart seg"
 #343899  av bose

Jeg klarer fint å skru selv. så jeg tar egentli hele greia med knusende ro, er nokk et ønske fra "han der oppe" om at jeg skal ha 4AGZE ;)
Leverer inn skiltene idag, rekker jo ikke å få bilen ferdig innen EU..
 #343908  av bose

hehe... nå blir ikke veiene her i nord salta, og bilen er godt tektylert. men men.
Nå har jeg uansett levert inn skiltene og begynt å skru!:D så den har blitt konvertert fra bruksbil til prosjektbil :)
 #343928  av bose

Motoren min er skrudd sammen av verdens største kålhue! Pilene på alle kam-lagrene pekte riktig vei, bortsett fra E3, som var skrudd på feil vei... :lol:
 #343946  av bose

Vet ikke, hadde ikke rekkefølgen tilgjengelig igår når jeg demonterte motoren igår, men skal få pelt av kam-lagrene ikveld, skal også prøve å huske å ta noen bilder...
Men spørsmålet blir jo nå hvilken vei det lageret skal på igjen, med tanke på at det er "slipt" begge veier nå :?
 #344017  av bose

Den toppen er nokk til å kaste!
At kam-lageret sto feil vei vekker ikke akurat opptimisme.
Også kan det se ut som hele toppen er skjeiv.
Også dreit jeg met ut når jeg skulle legge den fra meg etter demontering, et flertall av shims-bøttene ramla ut når la fra meg toppen, den tippa pga eksos-manifolden fremdeles hang på.... :oops: