TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny manifold Orginal turbo ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #342503  av Andreazz

Den manifoilden der har T4 flens, så nei, orginal turbo passer ikke. Isåfall må du ha noen form for overgang. Å da passer garantert ikke downpipe igjen osv.. Skal du først ha en slik manifoild er det lite vitts i å sette på orginal turboen :wink:
Vær obs på disse "kina" manifoildene, de er dårlig sveiste og har ikke det beste stålet i seg. Undersøk å kikk grundig inni manifoilden etter dårlige sveiser og sveiseperler som kan løsne! Det kan medføre til turbohavari!
 #342515  av Mk3killan

Okey flott takk for svar og råd der ikke minst, Sikkert et mega teit spørsmål men hvilken flens er det på ct26 turboen egentlig ? t3 ? eller hva er det for noe.. hehehe uff.. :roll:
 #342550  av Mk3killan

Okey du sier meg så, Vel takk takk da lærte jeg jo noe i dag også ! Så thanks again
 #342909  av Mk3killan

Jeg kjøpte som sakt denne manifolden som det ligger link til øverst i tråden her. Men si meg dere som har litt mer peiling en meg, På denne manifolden så er det 2 ut tak, ikke sant. Den ene skal turboen stå på også lurer jeg på om det lille andre ut taket er til en så kalt external waste gate ? stemmer dette eller ? skjønte liksom ikke helt når jeg pakket den opp. Også om dette er riktig nå er det noen som kunne vist meg hvilken turbo og evnt hvilken waste gate som funger greit
til en supra mk3 da ? evnt vise meg noen linker. Så hadde ingen ting vært bedre
 #342916  av Supramk3turbo

Det er nok som du sier ja. External wastegate. Hva slags turbo å wastegate du velger avhenger jo litt av hva slags effekt mål du har satt deg...
 #342918  av Mk3killan

Okey det er til ekstern wastegate ja, Nei altså jeg ser jo for meg en 350 hest , skulle holde en stund det. Vil ha et oppsett jeg kan kjøre med uten å måtte begynne og skifte innmat i motor.
Men når jeg først har deg her. Om jeg foreks kjøper en sånn t4 turbo eller der om kring hvordan i alledager blir det med den downpipen min (Turbo elbow) passer denne på en annen turbo ?
Og en ting til. Når jeg kjøper en sånn ekstern wastegate må denne da kobles på turbo på noen som helst måte ?
 #342920  av Supramk3turbo

350 på hjula trenger du vel egentlig ikke så mye større turbo en orginalt. Men jeg ville kjøpt en T60 eller lignende, så har du mye å gå på til senere. Wastegate'n må kobles opp ja. Du har jo boost controller mener jeg å huske? Den har du jo koblet opp, så er bare å koble over på den nye wastegate'n. Så må du jo finne ut om du skal kjøre med screampipe eller lukket wastegate, med lukket mener jeg at den går inn i downpipe, å ikke til fri eksos som bråker en del når wastegate'n åpner. Downpipe må du nok lage eller kjøpe ny, den orginale passer nok ikke nei, å det er jo ganske lurt å bytte ut den orginale da den er en stor brems egentlig. Hva slags downpipe du trenger kommer igjen ann på hvilken turbo du kjøper, må jo se ann hva slags eksos flens du trenger på den nye turboen. :D
 #342925  av Mk3killan

Akuratt ja, føler meg bra dum nå ja ! Hvorfor var det ingen som sa at når du skal skifte turbo så er det faktisk ikke bare og skifte turbo !! Må jo skifte en million ting jeg nå hehehe..... Men får man tak i ny downpipe til mk3 ? tenker på den elbowen den er jo kjempe kort ! Og nå har jeg jo nettopp satt på 3 toms helt opp til down pipe. Men okey ny manifold med t4 flens og 40-50mm wastegate er i boks. Så da trenger jeg en ekstern waste gate. Ny turbo. Ny downpipe. Helt sikkert 10 ting til jeg trenger... Hvordan er det med oljeretur slangen til turbo da ? det trenger jeg helt sikkert. Der har jeg heldigvis bestilt en sånn t4 ting... Men takk for at du forklarte litt for meg her. Merker det blir kjipe gaver til familie og venner og dame i år ja...
 #342926  av Supramk3turbo

Derfor det er så fint med forum, kan lære mye av det :D Det er ofte lurt å gjøre en del research før man hiver seg rundt å kjøper noe. Mulle-mek på forumet har jo gjort noe alla det du skal gjøre. Han kjøpte en turbo med intern wastegate, da slipper du å tenke på eksos opplegget rundt den eksterne. Men når du først har kjøpt en manifold med ekstern wastegate så er det like greit å kjøre det løpet. Litt jobb blir det uansett :D
 #342929  av Mk3killan

Ja jeg er glad vi har dette forumet her. Enda du begynner og høres litt ut som dama nå, når du sier jeg må tenke før jeg handler.. altså det blir litt som og tørke seg i ræva det før en har driti for å si det sånt.. sånt er det iallefall for meg. hehe
Og alt dette begynte med en liten eksos lekkasje...
 #342930  av Supramk3turbo

He he. Fornuftighet kalles det :D
 #342931  av Mk3killan

Psss.... Får da ikke en rask bil av og drive å være fornuftig hele tiden.....
Skal man være fornuftig så kjøper man seg en liten Opel corsa og putrer rundt i den.
 #342932  av Supramk3turbo

He he. Jeg er fornuftig jeg. Kan vel kalles fornuftig...på en lavt nivå :lol: