TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bilen fjusker...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #342684  av James

Det gule motorlyset går av og på, og når den lyser fjusker bilen :? Det som er rart opp i det hele er at når jeg slår av cd-spilleren slår den seg på igjen etter et par sekunder!?! :roll: Så mistenker her at det er dårlig kontakt et sted eller en sensor.. Hva kan det være? Tar imot all hjelp :)
Sist redigert av James den 21 nov 2009 17:38, redigert 1 gang totalt.
 #342685  av christer

meg å broderen var på tur for noen år siden.
da begynte bilen å fjuske litt og motorstyringslyset kom på.
dette skjedde 3-4 ganger. etter det stoppet bare bilen og jeg fikk ikke start på den igjen.
da var det coilen som var røke.
men du kan jo prøve å ta diagnose på den :idea:, jeg gjorde det når turtelleren kuket seg.
fikk opp at det var tenningsmodulen -> skiftet den = alt bra igjen...
 #342738  av James

christer skrev:meg å broderen var på tur for noen år siden.
da begynte bilen å fjuske litt og motorstyringslyset kom på.
dette skjedde 3-4 ganger. etter det stoppet bare bilen og jeg fikk ikke start på den igjen.
da var det coilen som var røke.
men du kan jo prøve å ta diagnose på den :idea:, jeg gjorde det når turtelleren kuket seg.
fikk opp at det var tenningsmodulen -> skiftet den = alt bra igjen...
Ok. går veldig av og på . Blir presset ned på tomgangsturtallet (8-900rpm) når den fjusker. Skulle trodd bilen tror at den går på vanlig tomgang når den tuller seg.. :roll:
 #342782  av James

da var mr2en helbredet igjen :D
 #342785  av James

mr2storbrua skrev:Hva var problemet? Kan være greit å vite for andre som får samme symptomer...
ikke værre enn at en tennpluggkabel som ikke satt helt som den skulle.. :roll: tydligvis ikke mye som skulle til..
 #343180  av James

Var visstnok mer enn bare en tannkabel...bilen statet bare på 3sylindre her en morgen. Kjørte da på NKG BCR8ES tennplugger. Byttet disse ut med org. plugger og bilen funket med en gang! (de gamle var godt nedsotet,men ikke kjørt mer en ca. 4000km)
Men, nå tre dager senere har den begynt å fjuske igjen :roll: Antar at det er noe med tenningsystemet å gjøre... Har kjørt bensintanken ganske så lavt en del ganger i det siste, noe jeg vet ikke er så hellig, så helte på kondensfjærner i tanken da jeg fylte opp tanken nå igår.
Lamda sensoren har forevrig aldri vert koblet til heller, da kontakten er ødelagt, men plugger sitter såklart fast i eksosiden (downpipen) Lamda sensoren har aldri vert koblet fra jeg kjøpte mr2en og bilen har jo ellers fungert bra ,så rart om den skulle ha utslag nå plutelig... Tar imot all hjelp for å finne ut av dette...
 #343195  av lasse

Har du sjekka pluggledningene, rotoren og fordelerlokket? Forbruksvare på 3s-gte...
 #343199  av James

lasse skrev:Har du sjekka pluggledningene, rotoren og fordelerlokket? Forbruksvare på 3s-gte...
det har jeg ikke... skal se på de. Tok diagnosetest på den nå nettopp... får feilkode 22 som står for:

WATER TEMPERATURE SENSOR SIGNAL--OPEN OR SHORT IN WATER TEMP. SENSOR SIGNAL
--WATER TEMPERATURE SENSOR CIRCUIT
--WATER TEMPERATURE SENSOR
--ECU

:roll:

vanntemp. sensoren som er gåen? Kan det få bilen til å fjuske da?
 #343207  av lasse

Ikke vet jeg, prøvd å dra ut sikringen til ecu, sette den inn igjen, kjøre en tur (kanksje ikke så lett) og teste igjen?
Får du ikke opp feilkode på lambda? (er 2x ett eller annet det også om jeg ikke husker feil...)
Jeg ville uansett sjekka de tenningsdelene, om de begynner å bli dårlige, kan det dra med seg dyrere ting om de ikke blir bytta.
 #343229  av James

lasse skrev:Ikke vet jeg, prøvd å dra ut sikringen til ecu, sette den inn igjen, kjøre en tur (kanksje ikke så lett) og teste igjen?
Får du ikke opp feilkode på lambda? (er 2x ett eller annet det også om jeg ikke husker feil...)
Jeg ville uansett sjekka de tenningsdelene, om de begynner å bli dårlige, kan det dra med seg dyrere ting om de ikke blir bytta.
det har jeg heller ikke prøvd nei. får opp feilkode på lambda ja. nei den vet jeg ikke er koblet til så den vil slå ut feil uansett. må være en vanntemp. sensor/føler eller termostaten vil jeg tro... noen måte å finne det ut på?
 #343239  av lasse

Kan jo hende feilkoden ikke kommer tilbake om du sletter dem, hadde en feilkode på speed signal på bilen til x-en som forsvant (uten å komme tilbake) når jeg sletta den, for om en feilkode først kommer opp, blir den jo lagret helt til den er sletta, noen ganger kan det jo være at ecu "tar feil" også, det har jo forsåvidt skjedd med mr2'en min også.
 #343253  av James

lasse skrev:Kan jo hende feilkoden ikke kommer tilbake om du sletter dem, hadde en feilkode på speed signal på bilen til x-en som forsvant (uten å komme tilbake) når jeg sletta den, for om en feilkode først kommer opp, blir den jo lagret helt til den er sletta, noen ganger kan det jo være at ecu "tar feil" også, det har jo forsåvidt skjedd med mr2'en min også.
okei. nå faller den bare på turtall når jeg starter bilen når motoren er kald. Må gi den litt gass så kommer den seg. Når motoren er varm er den helt fin. Motorlyset lyser forsåvidt hele tiden, så ikke umulig at det ligger inne en feilkode på ECU-en som du sier. Hvordan sletter jeg feilkode da? Bare å koble fra batteriet?
Kjøpte ny vanntemp. sensor idag. Skal få byttet den imorgen så for vi se om det hjelper. Var hvertfall den som ga feil på diagnosen (feil 22)
 #343256  av lasse

Du sletter feilkodene ved å nappe ut sikringen til ecu og sette den inn igjen etter 5-10 sek, er i sikringsboksen i motorrommet, husker ikke hvem av dem det er, men det er en 15A :wink:
 #343319  av James

lasse skrev:Du sletter feilkodene ved å nappe ut sikringen til ecu og sette den inn igjen etter 5-10 sek, er i sikringsboksen i motorrommet, husker ikke hvem av dem det er, men det er en 15A :wink:
bilen er frisk igjen :mrgreen: byttet vanntemp. sensor. bilen funker igjen og får ikke opp motorlyset lengre. så kan virke som at feilkoden forsvant også da :) takker for hjelpen Lasse :)